צ'ק אין | פיצ'ר

התחרותית, היוקרתית והשירותית: חברות התעופה מהאמירויות ששווה להכיר | צ'ק אין

ישראייר לא לבד. אל על אמנם לא הכריזה עדיין כי בכוונתה להשיק קווים לאמירויות אבל החברות האמירתיות כבר הניחו את הכוונות שלהן על השולחן • בתפריט: הקמת קו מזון כשר ו"חוויות לקוח" מבטיחות • גם בגזרת הלואו קוסט צפויה להיות נוכחות בקו

מחלקת עסקים של אמירייטס. הוכתרה כחברה הטובה בעולם / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מחלקת עסקים של אמירייטס. הוכתרה כחברה הטובה בעולם / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

"שותפות", "עתיד", "שלום" (בעברית, ערבית ובאנגלית) לצד דגלי איחוד האמירויות ודגל ישראל מעטרים את מטוס הבואינג 320 של חברת ישראייר שכבר נערכת לחנוך את הקו לדובאי ולאבו דאבי.

הסכם תעופתי עדיין אין - אבל ישראייר, כהרגלה לאורך כל התקופה האחרונה - כבר ערוכה. המטוס המיוחד זכה לתהודה ברשתות בין השאר גם על ידי העיתונאי האמירתי חסאן סאג'וואני על יותר מ-100 אלף עוקביו. ישראייר לא לבד. אל על אמנם לא הכריזה עדיין כי בכוונתה להשיק קווים לאמירויות אבל החברות האמירתיות כבר הניחו את הכוונות שלהן על השולחן: אמירייטס, אחת מחברות התעופה הגדולות והמעוטרות בעולם והגדולה מבין חברות התעופה של איחוד האמירויות כבר הודיעה על הקמת קו מזון בכשרות מיוחדת בחברת הקייטרינג שלה המספקת מזון ל-100 חברות תעופה.

הבשורה נומקה בביקוש שצפוי לגדול למזון כשר בקוויה. מנכ"ל אתיחד מצידו כבר הספיק להיפגש עם מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס לטובת שיתוף פעולה מסחרי ותפעולי עוד לפני השקת קו ישיר שבכוונתו לחנוך. מעבר לקווים הישירים, הבשורה העיקרית נעוצה ברשת טיסות ההמשך שמציעות החברות ליעדים במזרח הרחוק ובכלל.

עד כמה מרגש יהיה לראות על לוח הטיסות של נתב"ג חברות מהאמירויות? יהיה מרגש מאוד, ולא רק בגלל הסימבול המדיני אלא גם התעופתי. מדובר בחברות תחרותיות מהליגה הגבוהה ביותר, כאלה שזוכות לתמיכה ממשלתית בלתי מוגבלת, בהיותן חברות תעופה לאומיות ומתוך אג'נדה כלכלית שמבינה שתעופה היא חלק בלתי נפרד ממנה, שלא לומר - אחד מהמנועים המשמעותיים שלה. עד שחשיבה כזו תיושם גם בישראל, כדאי להכיר את החברות שעשויות להתברג ללוח הטיסות בנתב"ג מהר יותר ממה שזה נדמה וכפי שאמר סירקיס "לשנות את מפת התעופה המקומית מן הקצה אל הקצה".

אמירייטס - הגדולה והטובה בעולם

אמירייטס היא חברת התעופה הגדולה בקרב האמירויות, אחת מהגדולות בעולם ונחשבת לאחת מהטובות בעולם. הבסיס שלה ממוקם בדובאי. החברה נוסדה ב-1985 והיא נמצאת בבעלות הממשלה. כיום היא מונה צי של 270 מטוסים. ב-2019 הטיסה אמירייטס יותר מ- 56 מיליון נוסעים. היא טסה ל-157 יעדים ומעסיקה קרוב ל-60 אלף עובדים מ-172 מדינות שונות.

אמירייטס / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 אמירייטס / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

ב-7 בספטמבר פרסמה החברה כי החזירה 1.4 מיליארד דולר ללקוחותיה על טיסות שבוטלו. ב-1 באוקטובר אמורים הנוסעים של חברות התעופה הישראליות ובראשן אל על לקבל את כספם חזרה לפי המועד האחרון שקובע חוק התעופה. אל על לבדה חייבת כמיליארד שקל.

כעת הנוסעים ימתינו להיווכח האם במסגרת העברת השליטה לחברת כנפי נשרים של אלי רוזנברג זה גם יקרה. מהלך כזה יהיה בבחינת צעד משמעותי בבניית האמון מול הנוסעים לקראת חזרה לפעילות מכיוונה של אל על עם ההצהרה להפעיל טיסות נוסעים למספר מצומצם של יעדים בחודש הבא.

אמירייטס כבר השקיעה בכמה חברות תעופה, ההשקעה הראשונה הייתה ב-1998 כשהחברה רכשה 43% מחברת התעופה של סרי לנקה. ב-2014 קיבלה את התואר חברת התעופה יקרת הערך ביותר בעולם כאשר שוויה הוערך ב-3.7 מיליארד דולר. ב-2016 המגזין Skytrax הכתיר אותה כחברת התעופה הטובה בעולם. החברה לא חפה מגימיקים: ב-2019 שברה שיא גינס כשעל סיפון מטוס באיירבוס A380 שלה טסו 540 נוסעים מתנדבים מ-145 מדינות.

לאחרונה כאמור הכריזה החברה על השקת קו ייצור למזון כשר למטוסים באמצעות חברת הקייטרינג שבבעלותה (EKFC) המספקת מזון לכ-100 חברות תעופה. המזון בכשרות מהודרת נומק על ידי החברה כמענה לטרנד גלובלי והתחזית לביקוש גואה למזון כשר באמירויות. המיזם כולל גם הקמה של רשת מסעדות כשרות והוא שולח רמיזה ברורה לתחרות שתיפתח על הנוסעים הישראלים.

לאמירייטס בולטות בחסויות ספורט למועדונים ולטורנירים שונים - האחרון שבהם הוא טורניר הטניס ה-US OPEN. ב-2004 היא חתמה על חוזה בהיקף של 100 מיליון ליש"ט המעניק חסות מרכזית למועדון הכדורגל האנגלי ארסנל. זהו אחד מחוזי החסות הממושכים בקרב מועדוני כדורגל והוא כולל גם חסות לאצטדיון של הקבוצה (ושינוי שמו לאצטדיון האמירויות). קבוצות נוספות שהקבוצה מעניקה להן חסות הן ריאל מדריד, מילאן, אולימיאקוס ובנפיקה.

אתיחד - צעירה, שירותית ויוקרתית

אתיחד איירוייז היא חברת התעופה הלאומית של אבו דאבי והיא חברת תעופה צעירה שנמצאת בבעלות הממשלה. הטיסה הראשונה שלה התקיימה ב-2003. בחודש יוני האחרון נרשמה פיסת היסטוריה מקומית כאשר מטוס של אתיחד נחת בנתב"ג לראשונה.

אתיחד / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 אתיחד / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

המטוס הגיע בטיסה מאבו דאבי ועל סיפונו ציוד רפואי לרשות הפלסטינית. כדי שלא להרגיז אף אחד, ובדומה למטוסים של חברת אג'יפט אייר שנוחתים בישראל, המטוס שנחת בנתב"ג הגיע בצבע לבן וללא לוגואים.

זמן קצר לאחר מכן נחת שוב בנתב"ג מטוס של אתיחד לטובת העברת ציוד רפואי - הפעם במלוא הדרו, כולל הלוגו וסמלי הזיהוי של החברה. אתיחד היא אחת החברות המעוטרות בעיקר בכל הנוגע למחלקות היוקרה שלה. לחברה צי של 101 מטוסים בגיל ממוצע של פחות מ-5.5 שנים. הצי הזה כולל 95 מטוסי נוסעים ו-6 מטוסי מטען.

ב-2019 הטיסה אתיחד כ-17.5 מיליון נוסעים - מספר קטן יחסית לגודל הצי שלה. התפוסה הממוצעת במטוסיה עמדה על 79%. היא טסה ל-76 יעדים ב-49 מדינות וכעת נקווה שמדינה נוספת מהמזרח התיכון תצטרף לרשימה זו.

החברה מעסיקה 20 אלף עובדים מ-150 מדינות וסגמנט הטסות המטען בולט אצלה מאז הושק ב-2004. החברה גם מחזיקה בחברת תיירות. אתיחד מתברגת גבוה בדירוגים העולמיים בדגש על שירות ב-2019 היא הוכתרה בין השאר כחברה התעופה המובילה בעולם בזווית חווית הלקוח.

החברה לא עוצרת באבו דאבי והיא משקיעה סדרתית בחברות תעופה מסביב לעולם (ואולי ההשקעה בדרך היא בחברה ישראלית? ישראייר נמצאת על המדף מזה יותר משנתיים).

ב-2014 רכשה אתיחד 49% מחברת התעופה אליטליה (שבזמן משבר הקורונה הולאמה על ידי ממשלת איטליה על מנת להצילה מקריסה במסגרת קשיים אליהם היא נקלעה קודם לכן). עוד לפני שנכנסה לחדלות פירעון החזיקה אתיחד ב-21% מחברת התעופה וירג'ין אוסטרליה. עוד קודם לכן השקיעה החברה בחברת תעופה שכבר נעלמה מהנוף - אייר ברלין. אתיחד מחזיקה ב-40% מחברת התעופה אייר סיישל ב-49% מחברת התעופה הסרבית אייר סרביה ועוד.

רשימת החסויות של אתיחד כוללת חסות ראשית למועדון הכדורגל מנצ'סטר סיטי וזאת מאז 2009, החברה מעניקה חסות למירוץ הפורמולה 1 שנערך באבו דאבי. ולא רק מועדוני ספורט ברשימה. אתיחד מעניקה חסות לשבוע האופנה שנערך בערים שונות בעולם למוסדות תרבות כמו בית האופרה בסידני ומוזיאון הלובר (כולל בשלוחה שנמצאת באבו דאבי).

גולף אייר - מזכירה את אל על

חברת Gulf Air היא חברת התעופה הלאומית של בחריין וגם היא צפויה להצטרף ללוח הטיסות של נתב"ג. היא דומה יותר לאל על מאשר לשתי החברות האחרות מהאמירויות. היא נוסדה ב-1950 והצי שלה מונה בשלב זה 35 מטוסים (ו-40 נוספים בהזמנה) היא טסה לכ-50 יעדים ב-27 מדינות.

גולף אייר / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 גולף אייר / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בסיס האם שלה נמצא בנמל התעופה בבירת בחריין, מנאמה. החברה עברה כמה גלגולים ובעלים עד שב-2007 השתלטה עליה ממשלת בחריין. החברה מעסיקה כ-5,000 עובדים. לאחרונה הכריזה כי המנכ"ל שלה קרסימיר קושקו פורש מתפקידו אחרי שלוש שנות כהונה. גולף אייר מעניקה חסות לטורניר הפורמולה 1 שנערך בבחריין מאז 2004.

גם חברות הלואו קוסט ממתינות לישראלים

גם בגזרת הלואו קוסט צפויה להיות נוכחות בקו. את וויז אייר, חברת הלואו קוסט ההונגרית אין צורך להציג לנוסעים הישראלים - במסגרת מדיניות פתיחת הבסיסים (HUB) שלה במדינות שונות בעולם פתחה לאחרונה בסיס בלרנקה ובאבו דאבי. בקשה לפתוח בסיס בנתב"ג - סורבה.

מהבסיסים הללו מפעילה החברה טיסות ליעדים שונים. באבו דאבי היא הציבה בינתיים שני מטוסים ולא מן הנמנע שהם יבצעו טיסות במחירים תחרותיים לנתב"ג. היעד שלה הוא להגדיל את מספר המטוסים שיפעילו את הקווים מאבו דאבי ל-50. חברות לואו קוסט נוספות שפועלות באיזור הן אייר ערביה ופליי דובאי.

אייר ערביה היא חברת לואו קוסט שבסיס האם שלה נמצא בנמל התעופה בעיר שארג'ה. החברה מפעילה טיסות ליותר מ-170 יעדים ב-50 מדינות גם מנמלי תעופה אחרים באמירויות ומבסיסים נוספים שיש לה במרוקו ובמצרים. הצי שלה מונה 56 מטוסים.

אייר ערביה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 אייר ערביה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

החברה נוסדה ב-2003 והיא מגדירה את עצמה כחברת הלואו קוסט הראשונה במזרח התיכון ובצפון אפריקה. ב-2019 היא הטיסה 12 מיליון נוסעים בתפוסה ממוצעת של 83% במטוסיה. כחברת לואו קוסט היא מעסיקה מספר עובדים נמוך בהרבה משל חברות הלגאסי, מספרם ירד לאורך תקופת הקורונה לפחות מ-2,000 עובדים.

חברת לואו קוסט נוספת מבית היוצר של איחוד האמירויות היא פליי דובאי שבסיס האם שלה נמצא בנמל התעופה הבינלאומי של דובאי. החברה נמצאת בבעלות ממשלת דובאי. החברה נוסדה ב-2009 והיא מציעה מוצר לואו קוסטי שונה בנוף משום שבמטוסיה יש גם מחלקת עסקים. הצי שלה מונה 64 מטוסים עם צפי לגדול בהיקף של פי ארבעה בשנים הקרובות. פליי דובאי מעסיקה כ-4,000 עובדים מ-128 מדינות.

פליי דובאי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 פליי דובאי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

החברה הצעירה כבר הספיקה לרשום לרוע מזלה תאונת מטוס שהתרחשה במרץ 2016. טיסה מספר 981 של פליי דובאי שהמריאה מדובאי לרוסיה לא הגיעה ליעדה. המטוס התרסק בסמוך לנחיתה ברוסיה ככל הנראה בגלל תנאי מזג אוויר קשים וכל 62 הנוסעים ואנשי הצוות נספו.