טסלה | פיצ'ר

אלון מאסק מבטיח: נפחית את עלויות הסוללות ונמכור רכבים ב-25 אלף דולר

באסיפה של בעלי מניות שהתקיימה במעין "דרייב אין" במפעל החברה, המשקיעים ציפו למחיר נמוך יותר של הרכב החשמלי • המחיר הממוצע של דגם 3 של טסלה עמד על 50 אלף דולר. מאסק: היכולת להוריד את המחיר תגיע מירידה בעלות היצור של הסוללות

אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס
אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס

מנכ"ל טסלה, אלון מאסק, הבטיח אתמול מכונית חשמלית ב-25 אלף דולר בלבד, שתתבסס על שיפורים שיוזילו את מחירי הסוללות, ותמחק את יתרון המחיר הנוכחי של מכנויות הבנזין.

"אחד הדברים שמטרידים אותי הכי הרבה הוא שעדיין אין לנו מכונית בהישג יד אמיתי, וזה משהו שנעשה בעתיד", אמר מאסק באסיפת בעלי מניות שנראתה יותר כמו קולנוע דרייב-אין. "כדי לעשות את זה, אנחנו צריכים להוריד את עלות הסוללות".

עלות הסוללות נתפסת כמכשול העיקרי להנגשת הרכבים של טסלה, כאשר החברה מפתחת מכונית נוסעים זולה מ-35 אלף דולר. מאסק אמר שהפיתוחים החדשים לא רק ינמיכו את עלויות סוללות החשמל אלא גם יגדילו את טווח הנסיעה ביותר מ-50%. טסלה זולה תהיה מוכנה בעוד כשלוש שנים, לדבריו.

החלום של מכונית חשמל זולה נשאר זמן רב בגדר חלום. דגם 3 של טסלה הובטחה תחילה במחיר של 35 אלף דולר, והיא הוצעה לזמן קצר במחיר זה, אך נמכרה במחיר ממוצע של כ-50 אלף דולר.

"יום הסוללה" החל זמן קצר אחרי שמאסק דיבר באסיפת בעלי המניות השנתית של טסלה, הראשונה מאז מגיפת הקורונה. אחרי שטסלה העלתה את משלוחי המכוניות שלה ב-50% בשנה שעברה, מאסק אמר שהוא צופה עלייה של 30% עד 40% השנה, למרות שהיא תהיה "השנה הקשה ביותר בתולדות החברה". לטסלה יש סדרה של רווחי שיא, ומפעל חדש שלה בסין כבר החל לפעול.

קולנוע הדרייב אין של טסלה

אסיפת בעלי המניות, שנדחתה בגלל הקורונה, נערכה במגרש במפעל של טסלה בפרמונט, קליפורניה. מספר מוגבל של בעלי מניות ישבו במאות מכוניות טסלה שחנו לפני במה שעליה הוצגו מוצרים עתידניים של החברה.

מאסק כינה את האירוע "קולנוע הדרייב-אין של טסלה". הוא התלוצץ ש"קצת קשה לי לקרוא את התגובות של הנוכחים כשכולם במכוניות", למרות שהוא התקבל במקהלה של צפירות תמיכה. אפשר היה לעקוב אחרי האירוע גם באינטרנט.

לפני האירוע פיזר מאסק רמזים על האתגרים שבפני החברה. "עם יצרני התאים (תאי הסוללות) שלנו שעובדים במהירות מקסימלית, אנחנו רואים עדיין מחסורים משמעותיים ב-2020 ומעבר לה, אם לא ננקוט פעולה בעצמנו", הוא צייץ שלשום בטוויטר, למרות שאמר שטסלה תקנה יותר תאים מהספקים שלה.

טכנולוגיית הסוללה היא שיקוי הקסם שמאחורי מהפכת הרכב החשמלי. כאשר יותר יצרני רכב כזה מתחרים בשוק ומנסים לשכנע לקוחות לנטוש את רכבי הבנזין שלהם, החברות צריכות להתגבר על שני המכשולים הגדולים ביותר בדרך לביקוש המוני: מחיר וביצועים.

טסלה נהנית מריצה חזקה. ביולי היא דיווחה לראשונה על רצף של ארבעה רבעונים רווחיים, ושנת 2020 אמורה להיות שנת הרווח הראשונה שלה, לפי סקר אנליסטים של FactSet . "העתיד נראה מבטיח מאד מנקודת מבט של רווחיות שנתית", אמר מאסק באירוע אתמול.

הרווח, שנבע במידת מה גם ממכירת נקודות זיכוי על אי פליטת גזים מזהמים ליצרניות של מכוניות בנזין, נרשם למרות סגירה זמנית של פעילות טסלה במפעל העיקרי שלה בפרמונט שבעמק הסיליקון. רשויות מקומיות הורו על סגירת רוב העסקים כדי לבלום את התפרצות הקורונה. מאסק התנצח עם הרשויות ופתח מחדש את המפעל, כשהוא קורא לרשויות לעצור אותו, מה שלא קרה.

המפעל הראשון של טסלה מחוץ לארה"ב

טסלה נהנתה גם מפתיחת המפעל הראשון שלה בחו"ל בשלהי 2019 בסין, ומדגם Y של רכב שטח שהחל להימכר במארס. ההזמנות לדגם זה עוד לפני המגיפה עזו לשמור על קצב המסירות כאשר קוני רכב רבים היו תקועים בבתיהם.

בתחילת אפריל עצרה טסלה את פרסום הנחיות מסירת הרכבים שלה לשנה זו, שלפיהן הייצור יעלה ב-36% לפחות ב-2020 ויימסרו מעל 500 אלף כלי רכב. באותה עת אנליסטים הזהירו שטסלה לא תעמוד ביעד הזה בגלל המגיפה. כעת הם פחות בטוחים בכך. טסלה מסרה רק כ-180 אלף כלי רכב בינואר-יוני, ואנליסטים צופים שהיא תמסור שיא של 144 אלף כלי רכב ברבעון הנוכחי ו-179 אלף בשלושת חודשי השנה האחרונים.

הביצוע הזה עורר ביקוש אדיר למניית טסלה, שעלתה השנה פי ארבע בערך, והפכה את החברה ליצרנית הרכב בעלת השווי הגבוה בעולם, למרות שמחזורי הייצור שלה עדיין נמוכים בהרבה מאלו של יצרניות כמו טויוטה, פולקסווגן וג'נרל מוטורס. למרות הרווחים שהיא הציגה, טסלה לא נכללה במדד 500 P&S , מה שאכזב רבים מהמשקיעים האופטימיים בה.

השאיפות של מאסק לייצור של מיליוני מכוניות בשנה הניעו אותו להרחיב עד יותר את יכולת הייצור. טסלה מקיימה את המפעל הראשון שלה באירופה בשולי ברלין, והחלה לעבוד על מפעל נוסף בארה"ב, בטקסס.

אבל טסלה ניצבת גם בפני אתגרים בכוח, כולל תהיות לגבי הביקוש במיתון העולמי, כל עוד מכוניותה נמכרות במחירי פרמיה למכוניות עם מנוע שריפה פנימית. היא גם פועלת בשוק תחרותי יותר שבו היריבות משיקות יותר דגמים אלקטרוניים.

למרות שמאסק התקשה לעיתים בנושא הייצור, אתמול הוא נשמע אופטימי כהרגלו. "בסופו של דבר, לכל חברת רכב תהיה מכונית חשמל לטווח ארוך, אבל לא כל חברה תהיה נהדרת בייצור", הוא אמר.