ראשי ישיבת ההסדר החרדית הקרבית לגנץ: "מבקשים לקחת חלק בדיוני חוק הגיוס"

ראשי ישיבת בצוותא, שנותנת מענה לחרדים שמעוניינים להתגייס, שלחו מכתב לשר הביטחון, שבו ביקשו להשתתף בגיבוש מתווה חוק הגיוס החדש

בני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
בני גנץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ראשי ישיבת ההסדר החרדית הקרבית הראשונה שלחו הבוקר (ד') מכתב לשר הביטחון בני גנץ בבקשה להשתתף בגיבוש מתווה חוק הגיוס החדש. זאת על רקע הדחייה החוזרת ונשנית של חקיקת החוק בכפוף לאישור בג"ץ. "ישיבת ההסדר החרדית הקרבית הראשונה 'בצוותא', נותנת מענה לבני המגזר שמעוניינים להתגייס. הישיבה משלבת מסגרת חרדית תורנית איכותית - בשילוב עם שירות קרבי משמעותי בצה"ל", נכתב לגנץ.

"לקראת הדד ליין המתקרב לחקיקת חוק הגיוס, אנו פונים אליך כצוות מנוסה שעוסק בשילוב חרדים בצה"ל כבר למעלה מארבע שנים, וכזה שפועל לשילוב בהבנה וסובלנות של בני המגזר החרדי בצה"ל, אנו מבקשים לתרום את תרומתנו בנושא. אי לכך, נשמח לקחת חלק בדיונים שיתקיימו בנושא החוק".

רק בשבוע שעבר ביקש משרד הביטחון בקשת דחייה נוספת מבג"ץ של חקיקת החוק וזאת למרות דרישת המפלגות החרדיות להתקדם עוד לפני מועד היציאה לבחירות הבאות. בקשתם של ראשי ישיבת בצוותא נועדה להבטיח שהחוק שיגובש במשרדו של גנץ יהיה מאוזן ויבטיח גם את חירותם של מי שמוגדרים "תורתם אמונתם" וכן את היכולת לגייס את המעוניינים בכך תוך שמירה על אורחות חייהם.

"גיוס בכפייה יוצר אנטגוניזם"

"גיוס בכפייה אינו המטרה, הוא יוצר אנטגוניזם והסתה מוגברת נגד אלה שכן בוחרים להתגייס. כמי שנכנס לזירה הפוליטית על מנת להביא לאחדות בעם, להביא פיוס וריפוי של החברה הישראלית, אנחנו קוראים לך, כשר הביטחון, לפעול לחיזוק המסגרות, הישיבות והמכינות שמשלבות לימוד תורה לצד חינוך לשירות משמעותי בצה"ל", כתבו ראשי הישיבה.

בסוף מכתבם התייחסו גם לחשש שחקיקת החוק בכפייה עשויה להוביל למגמה הפוכה של ירידה במתגייסים וביקשו את השקעת המדינה במסגרות המכינות את החרדים לשירות בצה"ל. "הסטטיסטיקה מראה כי בשנים בהן התקיימו הדיונים אודות ביטול חוק טל והפולמוס הפוליטי שהתנהל בעקבותיו והוביל לניסיון חקיקת חוק גיוס בכפייה, מספר המתגייסים החרדים צנח והרתיע צעירים חרדים מלהתגייס לצה"ל".

בג"ץ צפוי להעניק דחייה נוספת

בתוך כך, על פי ההערכות במערכת הפוליטית בג"ץ צפוי לקבל את בקשת המדינה לדחייה נוספת בחוק הגיוס עד לתאריך 16.10, שבו תידרש הכנסת לתקן את החוק. כבר לפני למעלה מחודשיים התחייב שר הביטחון גנץ בפני ועדת חוץ וביטחון של הכנסת כי בכוונתו להביא את חוק הגיוס למליאת הכנסת עד חודש ספטמבר.

כבר אז אמר גנץ כי "בלי מתווה שירות חדש יתערער מודל צבא העם. חוק הגיוס שעלינו להביא עד ספטמבר הוא מתווה גישור שמחייב אותנו בג"ץ, ולאחריו אציג מודל שירות מדורג - קדימות ועדיפות לצה"ל ולדרג הלוחם ושירות ביותר מערכים ביטחוניים ואזרחיים. המוקד הוא שכל אזרח ישראל צריך לתרום למדינה".