תגובות זועמות נגד הסגר: "החלטה הזויה בניגוד לדעת המומחים"; השר יזהר שי קורא לח"כים להצביע נגד

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות ההחלטה להדק את הסגר, ותגובות מגיעות משלל גורמי האופוזיציה השונים • המפגינים בבלפור מפוצלים: יאיא פינק קורא לעבור להפגנות וירטואליות, ואילו תנועת קריים מיניסטר ימשיכו למחות למרות ההנחיות

איילת שקד. "בגלל ההפגנות הם שולחים מאות אלפי אנשים למעגל האבטלה ומרסקים את הכלכלה" / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
איילת שקד. "בגלל ההפגנות הם שולחים מאות אלפי אנשים למעגל האבטלה ומרסקים את הכלכלה" / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

תגובות נזעמות במערכת הפוליטית בעקבות החלטת הממשלה הלילה להדק את הסגר. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד יצא נגד שרי כחול לבן על השותפות שלהם בממשלת האחדות ואמר כי "כל שרי הממשלה ובעיקר חברינו מכחול-לבן צריכים לשאול את עצמם הבוקר מה הם עושים בממשלה שמפקירה ככה את הציבור. מה הם עושים בממשלה שראש הממשלה שלה עסוק רק בפוליטיקה זולה. מאמין לכם שלא ידעתם שככה זה יהיה, אבל עכשיו אתם יודעים. אנשים הגונים לא יכולים להישאר שם. אתם שותפים למחדל נתניהו".

גם יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, יצא נגד הסגר המנוגד לעמדה שהציגו המומחים בממשלה ואמר כי "‏ההחלטה ההזויה על הטלת סגר מלא מחר בניגוד לדעת המומחים היא תוצאה של התנהלות פושעת מצד הממשלה בחודשים האחרונים, שבשל חוסר מנהיגות וחוסר מדיניות הובילה אותנו למצב הזה. הגיע הזמן לעבור מ'ביביסטריה' של ייאוש לפתרונות של תקווה".

רוב הביקורות נסובו סביב העובדה כי לא היה נדרש לעצור את שלל הענפים הפועלים היום ואילו העבודה בהם נסגרה רק בשל ההחלטה הכוללת להכניס פנימה איסור על ההתקהלויות. יו"ר סיעת ימינה, ח"כ איילת שקד אמרה הבוקר כי "ממשלת ישראל קיבלה אתמול החלטה הרסנית וחסרת הגיון. שרים בכירים ובכירי האוצר עומדים משתהים מול החידלון והפארסה. לכולם ברור שצריך להשאיר את ענפי התעשייה והבנייה וכן 30 אחוז מהמגזר הפרטי עובד. אבל בגלל ההפגנות הם שולחים מאות אלפי אנשים למעגל האבטלה ומרסקים את הכלכלה. נצטרך להכניס הגיון ולשנות את התקנות בוועדת חוקה".

דעות חלוקות במחאת בלפור

מובילי תנועת המחאה מול ביתו של ראש הממשלה בבלפור נחלקו לשניים עוד לפני קבלת ההחלטה בממשלה הלילה, מצד אחד יו"ר תנועת דרכנו יאיא פינק הודיע כי ההפגנות יעברו למתכונת וירטואלית כצעד של לקיחת אחריות נוכח התפשטות המגיפה ומנגד המפגינים הרדיקלים יותר מתנועת קריים מיניסטר שהתכוונו להמשיך ולמחות מול בלפור מסרו הבוקר כי "כל מה שעניין את נתניהו היה לעצור בכל מחיר את ההפגנות בבלפור. לא בריאות הציבור, לא מיליון המובטלים והעסקים הקורסים ולעזאזל הדמוקרטיה. האובססיה שלו לראות את כיכר פריז ריקה מעידה על עוצמת המחאה והלחץ האדיר שלו ממנה".

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ : "הטיפול בנגיף הקורונה הוא בריאותי וכלכלי. אי אפשר לטפל רק בבעיה אחת, אחרת השני יקרוס. חייבים לטפל בהיבט הבריאותי והכלכלי יחד".

השר פרץ הוסיף: "דרשתי שלא יחמירו מעבר למיגבלות מרץ אפריל ומשלא נענו הצבעתי נגד. במרץ אפריל היה לנו משק חסון ושבע שהיה ניתן להעמיס עלויו גזרות היום המשק רזה ורעב והגזרות יכולות למוטט אותו".

השר פרץ חושב על היום שאחרי ההחלטה ואומר: "עכשיו, משהוחלט על סגר מלא, אנו חייבים להחיל את המודל הגרמני- החל"ת הגמיש ולשמר לתקופת הסגר את הקשר עובד מעביד ולהשאיר בידי העובדים את הזכויות הסוציאליות, ולא להוציא עוד עשרות אלפי עובדים לחל"ת".

בהמשך היום צפויות התקנות החדשות להגיע להצבעה בוועדת חוקה של הכנסת ומשם לתיקון חוק הקורונה הגדול במליאה. למרות שהיום אמורה הייתה הכנסת לצאת לפגרה, חברי הקואליציה התבקשו שלא לעזוב את המשכן עד לתיקון החוק, מה שצפוי לארוך שעות ארוכות בוועדת חוקה תחילה ולאחר מכן במליאה.

יזהר שי נגד הממשלה: קורא לחברי מפלגתו להצביע נגד חוק המגביל הפגנות

במהלך הישיבה הלילית בנוגע להחלטה על סגר, החליט שר המדע יזהר שי לעזוב ולהשאיר את הצבעתו נגד החלטת הממשלה. שי פרסם מכתב שכתב לשרי הממשלה ובו האשים שמתקבלת החלטה "בקנה מידה היסטורי ללא שהתבצע תהליך ראוי לבחינת ההיבטים בקבינט הקורונה".

שי כתב לראש הממשלה נתניהו, שר החוץ גבי אשכנזי, ראש המל"ל מאיר בן שבת ושאר השרים: "קבינט הקורונה התפזר עם סדרת החלטות וכיוונים, אבל הבוקר כל זה עבר תפנית והיפוך מוחלט. הדיון התקיים לסירוגין, לא היה סיכום מסודר בקבינט הקורונה וגם לא הייתה הצבעה".

שי מתייחס בדבריו למעבר מהחלטת קבינט הקורונה להצבעה רחבה בממשלה. יצוין, שיו"ר מפלגתו של שי, שר הבטחון בני גנץ, היה באותה העת בטיסה חזרה מארה"ב. במהלך חניית ביניים, אתמול בשעות הערב, גנץ שוחח עם נתניהו בטלפון והתקבלו ההחלטות אליהן מתייחס שי במכתבו.

"הייתה החלטה בין נתניהו, גנץ, אשכנזי ודרעי בדיון טלפוני ביניהם וזו ההחלטה המובאת בפנינו הערב. כרגע שמענו פירוט של ההחלטה, ככל שיכולנו לשמוע אותו, אבל אף אחד מאיתנו לא ראה את פרטי ההחלטה הזו, ועדיין אני יודע על מה אנחנו דנים אבל אני לא יודע מה הפרטים המדויקים" כתב שי.

הוא ציין כי "ההחלטה על סגר מלא, חמור מזה שחווינו בחודש מרץ, לא התקבלה בקבינט הקורונה, והיא בניגוד לדעתם של מומחי משרד הבריאות שדיברו בפני הקבינט והן אנשי המקצוע באוצר".

"בזבזנו 3 חודשים. עושים עוול לציבור"

עוד כתב שי כי אינו מקל ראש במחלה. "הצעתי לפני 3 חודשים צעדים דרסטיים, תחת הכותרת סגר חלקי, שאילו התקבלו לא היינו במצב היום. היום אנחנו משלמים את מחיר השאננות של החודשים האחרונים".

שי מצטט את הכלכלנית הראשית שירה גרינברג: "סגר חסר תקדים, החמור ביותר שכל מדינה אחרת נקטה בו ברחבי העולם.. הנזקים יהיו ארוכי טווח. האבטלה חסרת תקדים, קריסה של עסקים, עלויות בלתי נתפסות, גירעון ענק בתקציב ומשמעויות סוציאליות כבדות".

שי מתייחס גם למחלוקת בין ההפגנות לתפילות ופנה לאריה דרעי: "אתה משאיר את בתי הכנסת פתוחים בסגר ההיסטורי הזה ובאותה הנשימה פוגע בציבור אחר בישראל. מה שעושים כאן זה לא עוול לציבור החילוני, אלא זה עוול לציבור הדתי. זה עוול לאנשים כמוך וכמוני שעובדים למען קירוב לבבות. אין שום הסבר הגיוני שאפשר לתת כשמאפשרים אירוע תרבות באולם אבל לא מאפשרים תפילה בבית כנסת. באותה הנשימה, אין הסבר הגיוני להשארת בתי כנסת פתוחים וסוגרים דברים אחרים"

"ביומיים של דיונים בזבזנו כולנו אין סוף זמן על מה שמפלג ולא על מה שמאחד. נסחפנו לויכוח עקר, מפלג ומיותר על הפגנות במקום לדבר על מתווה בטיחותי לתפילות, במקום לדבר על הכלכלה ועל הקשישים. ואחרי שהחלטנו אתמול להעביר זאת לצוות מקצועי, לא פוליטיקאים, היום אפילו לא קיימנו דיון במתווה".

שי מסכם בכך שהוא פונה לאנשי כחול לבן "לא להצביע בעד חוק שאוסר הפגנות בישראל. זה חוק העושה עוול לציבור גדול. זה חוק ציני, לא ראוי ומפלג שלא לצורך. ממשלה הכואבת את כאב האזרחים, ומבינה לליבם בעת דרמטית זו, לא מביאה חוק כזה לחקיקת בזק, כמעט מחטף של הכנסת בערב יום הכיפורים".