התעשייה האווירית רכשה 50% מחברת מל"טים קטנים ששווייה מוערך ב-100 מיליון שקל

בלובירד מפתחת ומוכרת את המל"טים לשירותי הביטחון הישראלים ולמדינות זרות • פי הודעת החברה, התעשייה האווירית זיהתה פוטנציאל בשוק המל"טים הקטנים, בעולם הצבאי והאזרחי, ורוצה להגדיל משמעותית את פעילותה בתחום

מל״ט של חברת בלובירד ( BlueBird Aero Systems)  / צילום: תעשיה אוירית
מל״ט של חברת בלובירד ( BlueBird Aero Systems) / צילום: תעשיה אוירית

התעשייה האווירית רכשה היום 50% מחברת בלובירד (BlueBird Aero Systems) המפתחת ומוכרת מטוסים ללא טייס טקטיים וקטנים. בלובירד מפתחת ומוכרת את המל"טים לשירותי הביטחון הישראלים ולמדינות זרות.

העסקה בוצעה באמצעות רכישת החזקותיהן של חברת פירמל טכנולוגיות ההודית, וחברת פייברלס אקסס ושל חלק ממניותיו של מנכ"ל בלובירד רונן נדיר. אחרי העסקה ישאר נדיר בעלים של בלובירד 50% מהחברה, לצד התעשייה האווירית והוא ימשיך לנהל את החברה.

בתעשייה האווירית סירבו למסור ל"גלובס" פרטים בנוגע לסכום הרכישה וזאת על אף שהחברה צועדת לקראת הנפקה. לטענתם, שמירת סודיות סכום העסקה נעשתה לבקשת הצדדים האחרים בעסקה. אולם ההערכות הן שמדובר בסכום המתקרב ל-100 מיליון שקל.

לפי ההודעה לעיתונות, "התעשייה האווירית מזהה פוטנציאל בשוק המל"טים הקטנים, בעולם הצבאי והאזרחי, ורוצה להגדיל משמעותית את פעילותה ומחזור מכירותיה בנתח שוק זה. הכניסה לשותפות בבלובירד תאפשר פיתוח יכולות טכנולוגיות מתקדמות תוך הפחתת עלויות והחדרת המערכות לשוק בקצבי זמן קצרים ותוך יכולת תחרותית גבוהה.

"בתעשייה האווירית מתמקדים בתחום ההמראה והנחיתה האנכית (VTOL), וחברת בלובירד פיתחה מוצרים מהסוג הזה. 70 מערכות של החברה נמכרו למדינו זרות. המראות ונחיתות אנכיות מאפשרות להפעיל מל"טים קטנים ללא מסלול, כמו מספינות או תנאי שטח שונים".

רונן נדיר אמר היום: "חברת בלובירד מביאה מערכות מל"ט מוכחות ויכולות טכנולוגיות ייחודיות, מהטובות בארץ ובעולם, מבוססות על ידע וניסיון עשירים, ומשאב אנושי ייחודי בתחומו. החיבור בין נכסים אלה לבין המגוון הטכנולוגי, החדשנות, המשאבים, היכולת המכירתית והאיתנות העסקית של התעשייה האווירית, יאפשר לשתי החברות להוביל יחד את שוק המל"טים".

לפני כשנה וחצי רכשה רפאל ביחד עם איש העסקים אביחי סטולרו את חברת המל"טים הקטנים אירונאוטיקס, בסכום של 850 מליון שקל תוך הפיכתה מחברה ציבורית לפרטית. התעשייה האווירית ניסתה לרכוש את אירונאוטיקס אף היא, והציעה סכום של 650 מיליון שקל, אך התחרות בין רפאל לתעשייה האווירית הקפיצה את מחיר החברה.

בלובירד מעסיקה עשרות אנשים באזור התעשיה בקדימה. מכירות החברה הן גם למדינות זרות כמו ספרד, מקסיקו ויוון ומדינות נוספות באירופה לשימושים אזרחיים וביטחוניים.