נאמני אלדד פרי: "קרן אקספו פועלת באופן כוחני"

הקרן מבקשת למנות לפרויקטים שלוו על ידה כונסי נכסים, ולהוציאם מידי הנאמנים, שבתגובה מאשימים אותה בהתנהלות דורסנית • בא כוח אקספו: "עמדת הנאמנים תמוהה"

"פרי פלייס" ברחובות,היום. אחד מהפרויקטים להם הלוותה אקספו מיליוני שקלים / צילום: בר אל, גלובס
"פרי פלייס" ברחובות,היום. אחד מהפרויקטים להם הלוותה אקספו מיליוני שקלים / צילום: בר אל, גלובס

ביהמ"ש המחוזי בתל אביב דחה את המשך הדיון בבקשת קרן אקספו לכינוס נכסים על פרויקט של קבוצת אלדד פרי בבת ים. קרן אקספו היא מהנושות הגדולות של הקבוצה. 

פרשת קבוצת אלדד פרי מדלגת בימים אלה בין בתי המשפט המחוזיים מרכז ותל אביב. לפני כשבועיים הורתה שופטת בית המשפט המחוזי מרכז עירית וינברג-נוטוביץ' על הוצאת צו להקפאת הליכים לחברה, תוך שהיא ממנה את עורכי הדין אהוד גינדס וגונן קסטנבאום, לנאמני החברה. מי שהגיש את הבקשה הייתה חברת גמי וחיים בע"מ, שבשליטת איש העסקים השוויצרי חיים חמו. בבקשה נכתב כי החברה של חמו העניקה הלוואות לקבוצת פרי בלמעלה מ-218 מיליון שקל, וזאת "על סמך מצגי שווא", כך נכתב. במסגרת הבקשה הובאו הערכות, כי היקף חובות הקבוצה של פרי לנושים מגיעים ל-554 מיליון שקל.

הנאמנים מבקשים לעכב הליכים

קרן אקספו היא קרן מימון חוץ בנקאית שמעניקה אשראי וליווי למטרות שונות, בעיקר בתחום הנדל"ן. מנהל אותה בעליה, אבי דויטש, שבעבר היה ממייסדי בית ההשקעות אקסלנס. גם יו"ר ועדת האשראי של הקרן שמעון הייבלום, הוא שם מוכר בעולמות שוק ההון והנדל"ן.

הקרן, המיוצגת על ידי עוה"ד חגי אולמן, נועה סולומון ושחר גרשון ממשרד יהודה רווה ושות', טענה בבקשה שהגישה אתמול לבית המשפט המחוזי מרכז, כי ברשותה 3 פרויקטים משועבדים - "פרי פלייס" ברחובות, "פרי בסט" בלוד ו"פרי ארט" בבת ים - בגין חובות שמגיעים ל-196 מיליון שקל. עוד טענה הקרן כי בשלושת הפרויקטים, רוב יחידות הדיור נמכרו לאנשים פרטיים וכי לאלדד פרי יחידות דיור ספורות בלתי מכורות. על כן ביקשו לבטל בפרויקטים הללו את צו פתיחת ההליכים שניתן לבקשת הנאמנים.

לפני כעשרה ימים הגישה הקרן בקשות לבית המשפט המחוזי בתל אביב, למנות כונס נכסים זמני לפרויקט "פרי פלייס" ברחובות ו"פרי ארט" בבת ים. היום (ה') הגישו הנאמנים הודעה דחופה לבית המשפט בתל אביב ובו ביקשו לעכב הליכים, או להאריך מועד להגשת תגובתם לבקשת אקספו לגבי הפרויקט בבת ים ב-30 יום בגין הליך חדלות הפירעון המתנהל בעניין קבוצת פרי.

בהודעתם נוקטים הנאמנים לשון חריפה כנגד אקספו, עליה הם כותבים, כי היא "פועלת בחוסר תום לב משווע ובאופן כוחני - ביד אחת היא מגישה את ההליך דנן - תוך שהיא מודעת היטב לכך שהבקשה קשורה קשר ישיר להליך חדלות הפירעון של קבוצת פרי, אך היא אינה מצרפת את הנאמנים לבקשה, וביד השנייה היא מגישה בקשה לביטול צווי פתיחת ההליכים ולהתיר את מימוש השעבודים בבית המשפט המחוזי מרכז.

"המשמעות הינה ברורה - אקספו מודעת היטב לכך שישנו הליך תלוי ועומד בכל הקשור לקבוצת פרי, לחוב הנטען נשוא השעבודים (הנטענים) ובקשר לכלל קבוצות הרכישה והפרויקטים של קבוצת פרי, אך היא בכל זאת בוחרת להמשיך ולנסות לפורר את ההליך הקולקטיבי תוך שהיא פועלת מתוך האינטרס הצר והספציפי שלה על חשבון יתרת הנושים. כמו כן, בקשר לעניין מתקיימת בדיקה ו/או הליך מנהלי על ידי הממונה על חוק המכר במשרד השיכון, ואף עניין זה נוגע לתיק אל קבוצת פרי המתנהל בבית משפט המחוזי מרכז.

"אין לקבל התנהלות כוחנית ודורסנית זו - בוודאי כאשר המשמעות של מינוי כונס נכסים זמני הנה משמעות הרסנית עבור חברי קבוצת הרכישה וכן עבור ההליך הקולקטיבי המתנהל בעניינה של קבוצת פרי".

כאמור השופטת חנה פלינר החליטה לדחות את הבקשה למנות כונס נכסים זמני במעמד צד אחד, והמשך הטיפול בבקשה יימשך בסוף החודש.

עו"ד חגי אולמן, בא כוחה של קרן אקספו מסר בתגובה: "בקשתה של קרן אקספו הוגשה לפי חובתה וזכותה לפעול לצמצום ופירעון החוב המובטח, בד בבד תוך הגנה על זכויות קבוצת הרכישה ככל שניתן. עיכוב שאותם מבקשים הנאמנים יגרום נזק לחברי קבוצת הרכישה ואותו מבקשת קרן אקספו למנוע. מדובר בפרויקט בן 54 יחידות דיור, שבו נותרו רק 6 יחידות פלוס שטח מסחרי לזכותה של פרי אסטרטגיות וגם זכויות אלה עומדות בסימן שאלה. לפיכך, עמדת הנאמנים תמוהה במיוחד בהתחשב העובדה שניתן צו הקפאת הלכים בענייניה של קב' פרי וכלל לא נתבקש צו לגבי חלקה הקטן של קב' פרי בפרויקט בת ים".