"זה אינו הזמן המתאים לסגר": מרד הרשויות המקומיות במדריד בממשלה

במדריד מסרבות הרשויות המקומיות להטיל "סגר לייט" על כל העיר כפי שדורשת הממשלה וההתמודדות עם הגל השני של הקורונה הופכת למשבר פוליטי • בינתיים, במרסיי נרשמה התנגדות והפגנות נגד סגירת כל המסעדות והבארים החל מהערב

מסעדה במרסיי, צרפת / צילום: לואיס ג'ולי, AP
מסעדה במרסיי, צרפת / צילום: לואיס ג'ולי, AP

מספר מקרי הקורונה בחלק ממדינות מערב אירופה ממשיך לשבור שיאי תחלואה בימים האחרונים. בצרפת נרשמו קרוב ל-15 אלף מקרים ביום, בספרד כ-12 אלף מקרים ביום ובבריטניה קרוב ל-7,000 מקרים ביום. גם מספר המתים מתחיל לעלות בהדרגה, כפי שחזו המומחים, והוא עומד על כ-40 קורבנות בצרפת, 100 בספרד ו-34 בבריטניה. הרשויות הזהירו כי למרות שהתחלואה ב"גל השני" באירופה מתרכזת בצעירים, היא צפויה לזלוג גם לשכבות גיל מבוגרות יותר, ולהביא לקורבנות בקרב אוכלוסיית המבוגרים והקשישים.

בספרד הפכה ההתמודדות עם הגל השני של הקורונה למשבר פוליטי, לאחר שהממשלה הסוציאל-דמוקרטית דרשה מהרשויות במחוז מדריד והסביבה להטיל "סגר לייט" על כל הבירה, ולא על שכונות מסוימות כפי שעשתה עד כה. סגר כזה כולל את שמירת בתי הספר ומקומות העבודה פתוחים, אך דורש מהתושבים לא לצאת מהבתים שלא לצורך חיוני, מגביל את שעות הפעילות של העסקים עד עשר בלילה, ומפחית את התפוסה המותרת בחללים סגורים מסחריים, כמו חנויות או מסעדות.

הרקע לדרישה היא העובדה שמספר המקרים במדריד גבוה פי שניים עד שלושה ביחס למצב בספרד כולה, ועד כה הרשויות הטילו רק "עוצר וולונטרי" על שכונות מסוימות. שיעור התחלואה במדריד הוא 746 מקרים חדשים בשבוע ל-100 אלף תושבים. האיחוד האירופי מגדיר כ"אזור אדום" כל אזור שבו יש יותר מ-50 מקרים חדשים בשבוע ל-100 אלף תושבים. בשלב זה, הבהירו גם הרשויות, לא יוטלו קנסות במדריד על מי שמפר את ההנחיות - עד שהן לא יאושרו על ידי בית המשפט העליון במדינה.

לעומת הדרישה הממשלתית, הרשויות במחוז מדריד, הנשלטות על ידי המפלגה השמרנית, הודיעו כי "זה אינו הזמן המתאים לסגר", ובמקום זאת הרחיבו את מספר השכונות בהן התבקשו התושבים לא לצאת מהבתים מ-37 ל-45, כך שהסגר יחול על כמיליון תושבים מתוך שבעה מיליון התושבים בבירה.

שר הבריאות הספרדי סלבדור ויה הציג את המחלוקת באופן ברור לתושבי ספרד במסיבת עיתונאים שהתקיימה שלשום (ו'), בה אמר כי הממשלה סבורה כי סגר על מדריד כולה הוא הדרך הנאותה להתמודד עם ההתפרצות המחודשת. "צפויים שבועות קשים מאוד במדריד, ועלינו לפעול בנחישות", אמר השר. מומחים אמרו כי אין היגיון רב לנקוט מדיניות שונה לגבי שכונות "שכל מה שמפריד ביניהן הוא רחוב" וכי יש להטיל את ה"סגר-לייט" על מדריד כולה.

גם בצרפת פרצה מחאה בעיר מרסיי, אחד ממוקדי ההתפרצות הנוכחיים הגדולים ביותר במדינה, עקב הודעת הממשלה כי היא תסגור את המסעדות והבארים בעיר לשבועיים החל מיום שבת, כצעד מנע שיחסוך את הצורך בסגר נוקשה יותר. בעקבות המחאה נדחתה הסגירה המתוכננת להיום (א') בלילה והיא תימשך ככל הנראה שבוע בלבד. בצרפת כולה מאושפזים כעת כ-6,000 חולי קורונה, ו-1,000 מהם נמצאים בטיפול נמרץ. אתר רשת הטלוויזיה CNN דיווח כי זהו המספר הגבוה ביותר מאז ה-22 ביולי, וכי חלק מבתי החולים בבירה הודיעו שיבטלו ניתוחים אלקטיביים כדי להתמודד עם העומס. האתר דיווח כי באירופה כולה נרשמו 55 אלף מקרים ביממה האחרונה, ומספר המתים עמד על כ-500.