ארגון הבריאות העולמי יממן בדיקות מהירות וזולות (אך פחות מדוייקות) למדינות עניות

ארגון הבריאות העולמי יממן משלוח של 120 מיליון בדיקות מעבדה מהירות לקורונה לכ-20 מדינות באפריקה • הבדיקה, שעלותה 5 דולר, מעניקה תשובה בתוך 15-30 דקות אך נחשבת למדויקת פחות מבדיקות ה-PCR

דר' מריה ואן קרקוב וראש ארגון הבריאות העולמי, תאודרוס אדהנום גברה-יסוס / צילום: רויטרס
דר' מריה ואן קרקוב וראש ארגון הבריאות העולמי, תאודרוס אדהנום גברה-יסוס / צילום: רויטרס

ארגון הבריאות העולמי (WHO) הודיע כי יממן משלוח של 120 מיליון בדיקות מעבדה מהירות לקורונה במחיר של 5 דולר לערכה למדינות עולם שלישי.

מדובר בבדיקות המבוססות על איתור החלבונים שנמצאים על הדופן של הוירוס ולא על מיפוי של הוירוס כולו, כמו בדיקות ה-PCR אשר מקובלות ברוב המדינות המערביות. אולם הן הרבה יותר מהירות, בין 15-30 דקות, והרבה יותר זולות. בדיקות PCR דורשות כמה שעות לביצוע, ועד שהן נשלחות למעבדה וחוזרות יכולים לעבור כמה ימים. הבדיקות המהירות מניבות תוצאה מיד. המיזם של ה-WHO יעלה כ-600 מיליון דולר.

במדינות המערב עדיין מעדיפים בדיקות PCR בגלל הדיוק שלהן. אולם, בדיקות אנטיגן הן יותר טובות מכלום. גם במדינות מערביות מסויימות החלה לעלות האפשרות כי בדיקות אנטיגנים ישווקו לציבור הרחב, ככלי עדיף לבדיקות סקר על פני מדידת חום והערכת תסמינים. הן יכולות לשמש ככלי לסנן קהל לפני כניסה למשחק כדורגל, הופעה, אירוע תרבות וכדומה, במדינות בהן אירועים כאלה פתוחים. כמו כן ניתן יהיה להשתמש בבדיקות הללו כבדיקות סקר לצוות הרפואי או לצוות שמטפל בקשישים, במדינות בהן אין קיבולת בדיקות PCR מספקת עבור פלחים בסיכון.

בעולם השלישי הן ישמשו בעיקר בכ-20 מדינות באפריקה באזורים שבהם אין גישה למעבדות. במדינות האמידות יותר שיעור הבדיקות הוא היום 292 לכל 100 אלף איש בכל יום, לעומת 14 לכל 100 אלף איש במדינות העניות ביותר.