איגוד לשכות המסחר חתם על שלושה הסכמי שת"פ באיחוד האמירויות

האיגוד חתם על בהסכם עם לשכת המסחר והתעשייה של דובאי ועם שני אזורי סחר חופשי באזור • לצד הזדמנות לטפח קשרים חדשים, ההסכמים גם יאפשרו לחברות ישראליות לחדור לשווקים עולמיים כמו סין, הודו ומזרח אפריקה

אוריאל לין, מוחמד אל זרעוני מנכ"ל אזור הסחר החופשי, אמנה לוטא, הסמנכ"לית ואמיר שני יו"ר הועדה הבינלאומית של הלשכה / צילום: דוברות לשכת המסחר
אוריאל לין, מוחמד אל זרעוני מנכ"ל אזור הסחר החופשי, אמנה לוטא, הסמנכ"לית ואמיר שני יו"ר הועדה הבינלאומית של הלשכה / צילום: דוברות לשכת המסחר

קפיצת מדרגה כלכלית ביחסי הסחר עם איחוד האמירויות. איגוד לשכות המסחר חתם בשבוע שעבר על שלושה הסכמים כלכליים היסטוריים עם איחוד האמירויות. הראשון נחתם עם לשכת המסחר והתעשייה של דובאי ושני האחרים עם שני אזורי סחר חופשי מהגדולים בעולם הממוקמים בדובאי. החתימה על ההסכמים מתבצעים בעקבות הסכם הנורמליזציה של היחסים בין איחוד האמירויות לבין ישראל.

טקסי החתימה בוצעו בפלטפורמות אינטרנטיות. ההסכמים פותחים בפני המגזר העסקי בשתי המדינות אפשרויות להגביר ולהרחיב את הקשרים העסקיים ולטפח קשרים חדשים. להסכמי הסחר החופשי חשיבות מיוחדת, כגון יצירת אפשרות לחברות ישראליות לחדור לשווקים עולמיים כמו סין, הודו ומזרח אפריקה. בעקבות חתימת ההסכמים, מתארגנים ביקורי משלחות משני הצדדים כדי לבחון את השווקים והצרכים מקרוב.

משלחות משותפות ופורום עסקים שנתי 

לשכת המסחר והתעשייה של דובאי (Dubai Chamber of Commerce and Industry) היא ארגון ציבורי ללא מטרות רווח. מספר החברים בה, המגיעים מכלל ענפי המגזר העסקי, הגיע ליותר מ-245 אלף בתחילת 2020. אחת המשימות המרכזיות של הלשכה היא לקדם את דובאי כמרכז עסקים בינלאומי. שירותי הלשכה כוללים, בין היתר, סיוע לחברות בהקמת עסקיהן באמירות, מרכז מידע ומחקר, הנפקת מסמכים עסקיים, סיוע במתן אשראי ופתיחת חשבון בנק, שירותים משפטיים, שירותי פיתוח עסקי ואיתור הזדמנויות עסקיות בפלטפורמה מקוונת ברשת, לא רק באיחוד האמירויות וב-GCC, אלא גם באופן גלובלי.

שתי הלשכות חתמו על הסכם שותפות אסטרטגי הסולל את הדרך לשיתוף פעולה דו-צדדי והזדמנויות עסקיות חדשות לחברים בשני השווקים. על פי תנאי ההסכם, שתי הלשכות יפיקו מחקר משותף המזהה סקטורים בעלי אינטרס הדדי; ייצרו פורום עסקים שנתי משותף; יארגנו משלחות עסקית וביקורים הדדיים; יתמכו בפיתוח עסקים חדשים, חברות סטארט-אפ ועוד. כמו כן, שיתוף פעולה בתחומים כגון מחקר, הזדמנויות עסקיות, נטוורקינג, בוררות, גישור, חינוך, הכשרה, שילוב נשים בעסקים, שיטות עבודה מומלצות, קיימות, רגולציה ועוד.

הסכם סחר חופשי עם הנמל ג'בל עלי ושדה התעופה בדובאי

בנוסף, נחתמו שני הסכמים עם אזורי סחר חופשי בדובאי: אזורי הסחר החופשי באיחוד האמירויות מהווים יתרון לפעילות כלכלית בינלאומית. ה-Free Zones מציעים 100% בעלות זרה - משמע ללא צורך בהכנסת שותף מקומי, ואפס מסים, ובכך מהווים תשתית נוחה לעסקים ומשקיעים מישראל. ישנם כ-40 אזורי סחר באיחוד, רובם סקטוריאליים וחלק כלל ענפיים. בין אזורי הסחר קיימת תחרות, והם מציעים חבילות שונות של שירותים.

משמעות שיתוף הפעולה הייחודי בין איגוד לשכות המסחר לשני אזורי הסחר החופשי הללו עבור עסקים מישראל היא האפשרות להקים חברה ולפתוח חשבון בנק מקומי עם זהות ישראלית - דבר שלא היה אפשרי עד כה; וכן חבילת הטבות, הין היתר: הנחות בהשכרת שטחי לוגיסטיקה, הנפקת אישורים ומסמכים לסחורות וציוד, ליווי משפטי ורגולטורי, הנפקת ויזות עבודה במידת הצורך ועוד.

ההסכם עם אזור הסחר החופשי בג'בל עלי (JAFZA), הנמל הימי הגדול ביותר בעולם ממערב לסין (ומדורג 9 בעולם באופן כללי, כשכל העשירייה מלבדו הם נמלים בסין ובווייטנאם). הוא מהווה בית ליותר מ-7,500 חברות ו-100 חברות מה Fortune 500, בין החברות - נסטלה, פפסיקו, מרצדס, קאנון, מיצובישי, LG אלקטריקס, סווארובסקי, ועוד. ההסכם יקצר זמנים ויחסוך עלויות לחברות ישראליות שיפעלו שם. כמו כן, נמל ג'בל עלי פותח גם ערוצי מסחר חדשים עם שווקים אסטרטגיים, כמו מזרח אפריקה ואסיה.

ההסכם נחתם בין עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, עם סולטן אחמד בן סוליים, יו"ר ומנכ"ל DP World, המחזיקה ב-JAFZA.

כמו כן, נחתם הסכם עם אזור הסחר החופשי DAFZA בנמל התעופה דובאי (Dubai Airport Free Zone Authority), שמאופיין בעיקר במסחר ושירותים ושינוע אווירי של סחורות. למעלה מ-1,600 חברות פעילות שם והוא נמצא כחמש דקות נסיעה משדה התעופה בדובאי. DAFZA כולל תשתיות ברמה עולמית, עם פטורים נדיבים ממס, תמריצים למשקיעים וללא מגבלות מטבע. כמו כן, מציע שירותים תפעוליים, שירותי IT, ומתקני לוגיסטיקה.

"סחר של מיליארדים בשנים הקרובות"

עו"ד לין ציין כי "להסכמים אלה חשיבות היסטורית עצומה שתניב סחר של מיליארדים בשנים הקרובות. הם יוצרים הזדמנות נדירה עבור כלל המגזר העסקי שלנו, הן בייבוא והן בייצוא, פעילות מקומית שם, וכן הם מהווים נקודת זינוק לשווקי ענק, כמו איחוד האמירויות וכל מדינות המפרץ - קטאר, בחריין, כווית וערב הסעודית, וכן יהוו ראש גשר לפיתוח סחר ישיר עם שווקי הענק בהודו, סין ומזרח אפריקה. שיתוף הפעולה יתרום למסחר דו-כיווני בתחומים כמו הייטק, תיירות, תעופה, השקעות ונדל"ן, סייבר, קלינטק, אגטק והשקיה, בריאות דיגיטלית ועוד. הן דובאי והן ישראל עבדו קשה לבניית כלכלות חזקות ומשגשגות למען חיים טובים יותר עבור בני עמם".

חאמד בואמים, נשיא ומנכ"ל לשכת המסחר והתעשייה של דובאי, המשמש גם בתפקיד יו"ר ארגון ה-WCF) World Chamber Federation), ומשם לו וללין היכרות מעמיקה, תיאר את ההסכם כהתפתחות חשובה שתבנה גשרים חדשים בין שתי הקהילות העסקיות ותקים מסגרת לשיתוף פעולה כלכלי דו-צדדי ולשותפויות המועילות זו לזו. הוא ציין כי ההסכם משקף את המחויבות החזקה של מנהיגים משני הצדדים לשתף פעולה במגוון רחב של מגזרים כלכליים לחלוק את הידע ולהפיק תועלת מההזדמנויות העסקיות הדו-צדדיות, והוסיף כי הוא משקף גם את הפתיחות של כלכלת דובאי ואת החשיבות שהמנהיגות שלה מייחסת לשיתוף פעולה בינלאומי.

סולטן אחמד בן סוליים, יו"ר ומנכ"ל DP World שמפעילה את נמל ג'בל עלי ואת JAFZA, בדובאי אמר: "ההתפתחות האחרונה בהסכמים הדו-צדדיים בין איחוד האמירויות הערביות וישראל פתחה אפיקים חדשים במגוון מגזרים. אנו ב-DP World, מקדמים בברכה את ההסכם, שיספק הזדמנויות צמיחה בלתי מוגבלות. כינון קשרים ישירים בין שתי כלכלות דינמיות ומתקדמות במזרח התיכון ללא ספק יספק תנופה לצמיחה הכלכלית, ויוביל לשינוי בזירה העסקית של איחוד האמירויות הערביות".

ד"ר מוחמד אל זרעוני מנכ"ל DAFZA, החתום על ההסכם עם DAFZA, אמר כי "הסכם זה מדגיש את תפקידה של DAFZA לעודד חברות ממגזרים שונים לפתוח ולהרחיב את עסקיהן בדובאי באמצעות מתן כל המתקנים, התמריצים התחרותיים ועוד".