כך ג'מבו סטוק הישראלית מנסה לטרפד את הכניסה של ג'מבו היוונית לישראל

חברת ג'מבו סטוק, שמפעילה עשר חנויות בישראל, הגישה התנגדות לרישום הסימן של ג'מבו היוונית בישראל • על אף שהוקמה ב-2015, ג'מבו סטוק הישראלית לא רשמה את הסימן המסחרי שלה ברשם החברות

רועי ונונו, מנכ״ל ובעלי ג׳מבו סטוק / צילום: ניצן גור
רועי ונונו, מנכ״ל ובעלי ג׳מבו סטוק / צילום: ניצן גור

ג'מבו נגד ג'מבו: חברת ג'מבו סטוק שמפעילה עשר חנויות בישראל, רוצה לטרפד את התוכניות של קבוצת פוקס להביא לישראל את קמעונאית הסטוק היוונית ג'מבו. בזמן שקבוצת האופנה הציבורית פוקס שבשליטת הראל ויזל מתכננת להביא לישראל את רשת הסטוק היוונית ג'מבו ופנתה לרשם סימני המסחר כדי לרשום את שם המותג בישראל, החליט רועי ונונו, הבעלים של רשת הסטוק המקומית ג'מבו סטוק, אשר הוקמה כבר לפני חמש שנים לצאת נגדה למאבק. החברה שבבעלותו הגישה היום (ד'), המועד האחרון להגשת התנגדות לרשם סימני המסחר, התנגדות לרישום הסימן של ג'מבו היוונית בישראל.

על אף שהוקמה ב-2015, ג'מבו סטוק הישראלית לא רשמה את הסימן המסחרי שלה ברשם החברות, והיא גם לא היחידה: מבדיקת "גלובס" עולה כי לפחות שתי שחקניות מקומיות פועלות תחת אותו שם: רשת ג'מבו דיזיין, הפועלת במגזר הערבי כקמעונאית סטוק מוזלת, וחנות נוספת תחת השם ג'מבו ג'ק בקניון אור יהודה. ככל הידוע, אף אחת מהן לא רשמה את השם ג'מבו כסימן המסחר שלה.

בהתנגדות שהגישה לרשם סימני המסחר טוענת ג'מבו סטוק כי רישום הסימן על שם החברה היוונית יגרום ל"הטעיית צרכנים לחשוב" כי יש קשר בין השתיים. עוד טוענת ג'מבו סטוק כי "בתקופה הכלכלית המאתגרת הנוכחית... יש להקפיד ביתר שאת, כי לא ייגזל מפעל המתנגדת ולא יוכשר ניסיונו הבוטה של מתחרה זר (בעזרתה של ענקית מסחר כקבוצת פוקס) לנצל את המוניטין הרב של המתנגדת בסימנה, תוך התחרות בלתי הוגנת והטעית צרכנים".

בשיחה עם "גלובס" טוען הבעלים של ג'מבו סטוק כי העיתוי שבו פנה לרשם סימני המסחר היה מקרי, ולא קשור לניסיונות הרישום של המתחרה מיוון. לדבריו, רק לאחר שהגיש את הבקשה, הסתבר לו שגם החברה היוונית הגישה בקשה לרישום. "לא ידענו על ההסכם של פוקס, ורק אחרי שהגשנו את הבקשה נודע לנו שגם ג'מבו הגישה בקשה".

עוד הוא טוען: "אף רשת זרה לא תבוא ותרכב על השם שבנינו בישראל". בנוגע למתחרות המקומיות שפועלות תחת השם ג'מבו אומר: "אנחנו המשמעותיים ביותר בארץ, אני יודע על הג'מבו האחרים שציינת רק מהפרסום שלך, אבל כשרשת זרה, יוונית, מגיעה עם קבוצת פוקס לארץ, לפי דעתי היא יכולה להטעות את הצרכן בצורה משמעותית. פוקס הגדולה והחזקה תבוא עם הכוח שלה, ועם כוח הפרסום שלה, וזה יכול להטעות את הצרכן".

בפועל, נראה כי ג'מבו סטוק חוששת בעיקר מהעוצמה והכוח של פוקס, אבל יש דבר נוסף שעשוי לשחק לטובתה: הזמן. בעקבות התערבות רשות לניירות ערך גילתה פוקס בדיווח שלה, כי השימוש בשם ג'מבו בישראל הוא תנאי מתלה לעסקה. מהדיווח עולה כי חלונות היציאה מההסכם עם ג'מבו היוונית הינם בתוך שלושה חודשים או חצי שנה מאז חתימתו.

מי שמייצגת את ג'מבו סטוק בהליך הזה היא עו"ד גלי אופינסקי, ממשרד ליפא מאיר, ולדבריה הצפי להשלמת המחלוקת בין הצדדים באמצעות רשם הסימנים המסחריים עלול להימשך גם חצי שנה. "היום הגשנו את ההתנגדות, עכשיו לג'מבו היוונית יש חודשיים להגיב, ומשם יתחיל הפינג פונג".

אם כן, כדי לעמוד בלוחות הזמנים עליהם דיווחה פוקס, התהליך צריך להתקצר באופן משמעותי באמצעות הסכמות בין השתיים או על ידי פתרונות אחרים, או, שג'מבו היוונית תידרש להאריך את תקופת היציאה ממנו.