היועמ"ש יבקש לסלק על הסף תובענה ייצוגית נגד סין בגין אחריותה להפצת הקורונה

נציגי היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט יבקשו להצטרף בקרוב להליך תובענה ייצוגית שהוגשה נגד הרפובליקה העממית של סין בגין פיתוח נגיף הקורונה כנשק צבאי לא חוקי • היועמ"ש צפוי לבקש את סילוק התובענה על הסף בטענה כי עומדת לממשלת סין חסינות ריבונית ודיפלומטית

אביחי מנדלבליט / צילום: אמיל סלמן-הארץ
אביחי מנדלבליט / צילום: אמיל סלמן-הארץ

נציגי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יבקשו להצטרף בקרוב להליך תובענה ייצוגית שהוגשה נגד הרפובליקה העממית של סין, הצבא של סין וכן נגד המכון הווירולוגי של ווהאן במחוז חוביי במדינת סין.

על פי הנטען בבקשת האישור לתובענה הייצוגית בסך 180 מיליארד שקל, צבא סין פיתח את נגיף הקורונה כנשק צבאי ביולוגי לא חוקי בניגוד לאמנה בינלאומית עליה חתומה סין. על פי הנטען, הנגיף פותח במעבדה ווירולוגית בעיר ווהאן והופץ בשל רשלנות של אנשי המכון ובכך גרמה לסכנת ממת ממשית למיליוני אנשים ברחבי העולם.

יש לציין כי בניגוד לנטען, מומחים רבים בעולם שללו את הקונספירציה שמדובר בנשק ביולוגי שהופץ בטעות על ידי ממשלת סין.

עוד נטען בבקשת אישור התובענה הייצוגית כי ממשלת סין פעלה אקטיבית כדי להסתיר את הפצת המחלה במחוז חוביי, והענישה את הרופא שהתריע מפני התפרצות הנגיף.

לאור הנ"ל, טוענים התובעים הייצוגים כי ממשלת סין הפרה את חובת הזהירות וחובה עליה לפצות לאור פקודת הנזיקין.

היועמ"ש מנדלבליט צפוי לבקש, באמצעות פרקליטות מחוז ירושלים, את סילוק התובענה הייצוגית על הסף בטענה כי עומדת לממשלת סין חסינות ריבונית ודיפלומטית מפני התובענה הייצוגית. יש לציין כי התובעים הייצוגיים קיוו להתגבר על החסינות הריבונית של סין, וטענו כי החסינות לא חלה, זאת לאור סעיף 5 לחוק חסינות מדינות זרות, תשס"ט-2008, הקובע כי" למדינה זרה לא תהא חסינות מפני סמכות שיפוט בתביעה בשל עוולה שבשלה נגרם נזק לגוף או לרכוש מוחשי, ובלבד שהעוולה נעשתה בישראל". לטענת התובעים, המיוצגים על ידי עו"ד לארי קליינמן, הנגיף הופץ בישראל ובשל כך נחשב שהעוולה נעשתה בישראל. לאור פרשנות זו, סבורים התובעים הייצוגים כי התביעה צריכה להידון לפי הדין הישראלי זאת כיוון שהעוולה נעשתה בישראל והניזוקים הישירים הינם תושבי ואזרחי ישראל.