עסק ביום | פיצ'ר

"יש ארגונים שמנצלים את המצב, למרות שהם מרוויחים יפה"

רותם כהן, בן 42, שחקן ומנחה אירועים עסקיים, פסטיבלים וכנסים • "בישראל נרתעים ממופע בזום, אבל בחו"ל זה לא ככה" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

רותם כהן, שחקן תיאטרון ומנחה אירועים עסקיים / צילום: תמונה פרטית
רותם כהן, שחקן תיאטרון ומנחה אירועים עסקיים / צילום: תמונה פרטית

רותם כהן, בן 42, הוא שחקן, אבל עד הקורונה עיקר פרנסתו היה בהנחיית אירועים עסקיים, פסטיבלים וכנסים. "נוסף לאלה אני גם בעל סוכנות קטנה לאמנים באירועים במגזר העסקי. הקורונה הפכה את הסדר, וכרגע אני בעיקר מתפרנס מהצגות".

יש הצגות?
"התיאטרון שאני משתייך אליו כבר עשור, וגם בו אני עובד כעצמאי, הוא תיאטרון מסתורין. מיד אחרי פסח יצאנו בהופעה בזום. לדעתי היינו הראשונים שהבינו שאין טעם לשדר הופעות מצולמות. הרמנו מופע של שישה שחקנים בשישה לוקיישנים. בהמשך כבר עברנו לאנגלית, ואנחנו עם הפנים בחו"ל. בישראל נרתעים ממופע בזום, אבל בחו"ל זה לא ככה".

איך נראו החיים שלך לפני הקורונה?
"הייתי עמוס באירועים. השיאים הרציניים הם בפורים, פסח, יום העצמאות וחגי תשרי. הקורונה שיטחה את הכול. חודש אחרי הקורונה מצאתי את עצמי עם 15 ביטולים. רוב החברות שעבדתי מולן יצאו אנושיות. הלכנו זה לקראת זה ומצאנו את עמק השווה בנוגע לדמי הביטול. אבל היו גם ארגונים שאיתם זה לא היה ככה, ולכן היו לי הפסדים עצומים, להערכתי בשווי של 200 אלף שקל רק על תקופת פורים-פסח. עוד לא דיברתי על ההמשך, על יום העצמאות ועל הסגר הנוכחי. לצד החברות ההוגנות הייתה גם עירייה שהזמינה אותי ואני עובד איתה קבוע, ושם לא ראיתי כלום".

בהמשך הצטרף כהן לוועד הפעולה של איגוד המפיקים. "את הסגר הראשון הציבור קיבל בתמימות. אנחנו היינו אז היחידים שיצאנו להפגין. הייתי עד לאנשים שסבלו מרעב. הנחיתי ביולי את המפגש של עשרות האלפים שהגיעו לכיכר רבין, ומשם חלק מהמפגינים כבר החלו לעלות לבלפור. זו הייתה עצרת לכל הקשת הפוליטית, כי אמנים ועצמאים יש מכל הקשת הפוליטית. כשהייתי בבלפור הלכתי עם שלט, 'לא שמאל, לא ימין, אלא ישר'".

הפעימות עזרו לך?
"עזרו, כי נכנסתי למצב של הישרדות. אני מסרב להגיד 'מענקים', כי זה מובן מאליו. זה משהו שמגיע לי בתור מישהו שתורם למדינה. היום אני קונה רק מה שאני צריך כדי לאכול ולישון. אני מחזיק את הראש מעל המים: מנחה אירועים בזום ובפייסבוק לייב. יש מזה הכנסה, אבל כל תמחור הענף ירד בכ-75%, אחוז. המונח 'מחירי קורונה' מדבר על מחירים נמוכים יותר מ'מחירי עמוד ענן'. לצערי, יש ארגונים שמנצלים את המצב, וזה למרות שהם מרוויחים יפה. תעשיית המזון, התעשייה הביטחונית וההייטק. הכול שם מתפקד, והם היו יכולים לקחת אותנו בשכר רגיל". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il