לקראת הסרת המגבלות בנתב"ג? קבינט הקורונה ידון בהחזרת הטיסות

ענף התעופה תולה את תקוותיו בחברת קבינט הקורונה, שרת התחבורה מירי רגב, שתסייע בהסרת המגבלה על טיסות יוצאות ונכנסות • בענף מקווים שב-14.10 ישראלים יוכלו לצאת לחו"ל והמצב יתחיל לחזור לקדמותו

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

לקראת פתיחת השמיים אחרי חג סוכות? קבינט הקורונה יתכנס היום (ב') ומשם עשויה לצאת בשורה לענף התעופה, שתולה תקווה בשרת התחבורה מירי רגב, חברת הקבינט. התקווה בענף היא שב-14.10 תסתיים המגבלה על היציאות של ישראלים לחו"ל והמצב יחזור לקדמותו בשלב ראשון.

למרות שחברות התעופה פספסו את גל הנוסעים (היחסי) של חג סוכות, הסרת המגבלה על הטסים חשובה לחברות התעופה, שלא יכולות לאפשר לעצמן לטוס עם מטוסים המלאים רק בכיוון אחד, כלומר עם נוסעים נכנסים. נזכיר כי כיום, מותר לישראלים לטוס רק אם רכשו כרטיסים לפני 25 בספטמבר או באישור מיוחד מטעם משרד התחבורה. מגבלה זו לא רק מסבה הפסדים חמורים לחברות התעופה (דוגמת מטוס ארקיע שנאלץ להישאר על הקרקע ביוון לשבוע), אלא גם עשויה להרחיק מפה את חברות התעופה הזרות

המטרה של רגב היא להחזיר את המצב לקדמותו, כאשר לא תהיה מגבלה על יציאות ועל כניסות של ישראלים. נושא נוסף שרגב מבקשת לטפל בו הוא להתיר כניסת זרים לישראל, אשר כניסתם נאסרה מאז חודש מרץ. במקביל, כפי שהיה לפני החלת האיסור, ישראלים שיוכלו לצאת למדינות הירוקות שעמם כרתה המדינה הסכמים יהיו פטורים מבידוד בהלוך ובחזור, כך ביוון ובבולגריה.

השרה תולה תקווה בהקמת מעבדת בדיקות בנתב"ג, מה שאמור להתרחש עד חודש נובמבר. מעבדה תאפשר לישראל לנקוט במדיניות שבה נוקטות מדינות רבות בעולם ועל פיה הנכנסים לישראל יעברו בדיקת קורונה מהירה, בנוסף לזו שהם יידרשו להציג בכניסה למדינה. הפוקוס הוא על אנשי עסקים כמעגל הראשון שיפרוץ את התיירות שנסגרה לחלוטין.

לאור זאת תגובש הגדרה שתכלול הזמנה מגוף עסקי בישראל לטובת אישור כניסת אנשי עסקים בשלב ראשון. יש להניח שבתוכנית הזו יידרשו הנכנסים לישראל להציג גם פוליסת ביטוח בריאות. לפי התוכנית, התיירים העסקיים יעברו כאמור בדיקת קורונה עם הגיעם ארצה וישהו בבית המלון עד לקבלת תוצאות. במידה ויאובחנו חיוביים, יוענק להם טיפול בארץ (כולל בידוד בבית המלון אם לא יידרשו לטיפול רפואי).

בתוכנית הרחוקה יותר, עם הציפייה שישראל תחזור להיות מדינה ירוקה, תגובש תוכנית להכנסת תיירות במבנה של קפסולות (תיירות מאורגנת), מה שעשוי להתרחש במקרה הטוב לקראת פסח 2021. רק לאחר מכן תותר כניסת תיירות כללית. יש לקוות שבמעגלי התיירות יכללו גם קבוצות נוספות בהם ביקורים של קרובי משפחה.

ביקורת רבה נשמעה בימים האחרונים נגד האיסור לצאת מן הארץ. השר לביטחון פנים אמיר אוחנה אמר ל"גלובס" כי הוא פנה לראש הממשלה וביקש שישקול את הסרת המגבלה על תנועת ישראלים לחו"ל, הסרה שמבחינת אוחנה אין לה כל הצדקה. אתמול (א') העביר עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, פנייה ליועמ"ש אביחי מנדלבליט בבקשה לבטל את המגבלה שמהווה פגישה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו לפיה "כל אדם חופשי לצאת מישראל". הביקורת שנשמעה נגד האיסור הזה גברה ככל שהנימוקים שהושמעו להצדיקו כללו הפגנת סולידריות כפי שאמר נתניהו בשידור לייב בפייסבוק או הפגנת שיוויניות, נימוק שסיפקה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס.