לא בידיים ריקות: גילת לוויינים תקבל מקומטק 70 מיליון דולר עבור ביטול העסקה לרכישתה

רגע לפני פתיחת ההליך המשפטי בין השתיים, הגיעו החברות להסכמה על ביטול העסקה ועל גובה הפיצוי • מניית גילת מגיבה בקפיצה של 11% • עבור גילת זוהי הפעם השנייה שעסקה למכירתה מתפוצצת, 12 שנים לאחר הפעם הקודמת

ישי דוידי / צילום: איל יצהר
ישי דוידי / צילום: איל יצהר

עכשיו זה רשמי: עסקת המכירה של גילת לוויינים לחברה האמריקאית Cometech ( קומטק) בוטלה באופן סופי. רגע לפני פתיחת ההליך המשפטי בין השתיים, החברות הגיעו להסכמה על ביטול העסקה ועל פיצוי בגובה 70 מיליון דולר שתשלם קומטק לגילת. בכך מצטרפת עסקה זו לעסקאות מיזוגים ורכישות אחרות שבוטלו בצל מגפת הקורונה. עבור גילת זוהי הפעם השנייה שעסקה למכירתה מתפוצצת, 12 שנים לאחר הפעם הקודמת.

מניית גילת מגיבה להודעה בעלייה של כ-11% בבורסה. 

גילת  מספקת פתרונות בתחום התקשורת הלוויינית, וקומטק עוסקת בתחום התקשורת ליישומים אזרחיים וצבאיים. במסגרת העסקה, שנחתמה בסוף ינואר, קומטק הייתה אמורה לרכוש את גילת בתמורה למזומן ומניות ולפי מחיר ששיקף לגילת באותה עת שווי של 577 מיליון דולר.

בהמשך, מגפת הקורונה שפגעה בעסקי שתי החברות וגרמה לצניחה במחיר המניות שלהן, הובילה לירידה גם בשווי העסקה בשל הרכיב המנייתי שבה. ביולי נודע כי קומטק מנסה להשתחרר מהעסקה, בטענה שהקורונה השפיעה על תוצאות גילת "השפעה שלילית מהותית", דבר שמאפשר לבטל את העסקה.

מנגד טענה גילת שמדובר למעשה בתירוץ, והודיעה כי תתבע את קומטק על הנזקים, בהיקף מאות מיליוני דולרים, וזאת על רקע העובדה שהחוזה שנחתם בין החברות לא כלל סעיף של פיצוי או קנס במקרה של ביטול העסקה. סעיף כזה לא נכלל בין היתר משום שבצד של גילת התייחסו לסעיף מסוג זה כאל "אופציית יציאה" מהעסקה ורצו למנוע מצב כזה.

אם העסקה הייתה נסגרת היום, שווי גילת בה היה כ-464 מיליון דולר, לעומת שווי של 289 מיליון דולר בו נסחרת גילת. כלומר, הפער הוא כ-175 מיליון דולר - שהוא היקף הפיצוי על הנזק, שגילת הייתה עשויה לדרוש מקומטק לשלם. אולם אין ודאות שבית משפט היה מקבל את גישת גילת. לכך נוסף גורם אי ודאות נוסף: הרגולטור הרוסי, שעיכוב בקבלת האישור ממנו מנע את השלמת העסקה. בהנחה שהרגולטור לא היה מאשר את העסקה עד ה-29 באוקטובר, העסקה הייתה מתבטלת ממילא.

ככל הנראה, על רקע הפגיעה בתוצאות של קומטק וגילת בשל משבר הקורונה, נקלעה קומטק לבעיית מימון העסקה. הרווחים הצפויים של שתי החברות לא תמכו בקבלת הלוואה משמעותית כפי שתוכנן מלכתחילה. במקביל, מחיר המניה של קומטק נפל ב-62% מאז הדיווח על העסקה (במקביל נפלה מניית גילת ב-48.5%), והתחזיות של קומטק לעתיד היו חלשות יחסית - דבר שהוסיף לסיכון של העסקה עבור בעלי המניות של גילת, שחלק מהתמורה שהיו אמורים לקבל היא במניות קומטק.

ככל הידוע, בדיונים בין הצדדים עלתה האפשרות להשלים את העסקה אך במחיר מופחת (כפי שקרה בעסקאות אחרות על רקע משבר הקורונה), אך בגילת הוחלט שלא לקבל את ההצעות המופחתות ולהמשיך כחברה עצמאית.

בסופו של דבר, הסכום שגילת תקבל נדיב יחסית: בעסקאות מיזוגים ורכישות נהוג שסכום הפיצוי שנקבע בחוזה למקרה של ביטול העסקה נע סביב 3%-4% מהיקף העסקה, ואילו כאן מדובר על 15% משווי העסקה לו הייתה נסגרת היום, וכ-12% לפי השווי המקורי בינואר. לפי הערכות, היקף הפיצוי גבוה מהסכומים שגילת הוציאה עד כה בגין העסקה (עבור עורכי דין, יועצים, בנקאים וכדומה).

כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", הליך משפטי בין החברות שהיה אמור לדון בטענות השתיים (בין היתר בנוגע להתנהלות מול הרגולטור הרוסי - שעיכב למעשה את השלמת העסקה) היה אמור להיפתח היום בדלאוור, ולתת פסק דין לפני ה-29 באוקטובר. אך כאמור החברות "חסכו" לעצמן את הדיונים בבית המשפט והגיעו להסכם פשרה קודם לכן.

בהצהרה משותפת מסרו יו"ר גילת, דב בהרב, ויו"ר קומטק פרד קורנברג, כי "בעוד ששנינו האמנו מתחילת המיזוג ששתי החברות הן שילוב מושלם, מגפת COVID-19 הפכה את תזמון השילוב למאתגר במיוחד. הגענו למסקנה שבנסיבות הנוכחיות, פשרה היא הדרך הטובה ביותר לשתי החברות ולבעלי המניות שלהן".

בעלי המניות המרכזיים של גילת הם קרן הפרייבט אקוויטי פימי, בראשותו של ישי דוידי, שמחזיקה ב-33.9% ממניות החברה, וכן חברת מבטח שמיר בראשותו של מאיר שמיר, שמחזיקה ב-9.7%. גוף מוסדי מארה"ב, רנסנס טכנולוג'יס, מחזיק ב-5.3% ויו"ר החברה דב בהרב מחזיק ב-1.9% ממניות גילת. קרן פימי נכנסה להשקעה בגילת ב-2012 והגדילה את ההשקעה לאחר מכן, וזאת במחיר ממוצע ברוטו של 4.3 דולר למניה ובהשקעה כוללת של 80 מיליון דולר.

כאמור, זאת לא הפעם הראשונה שעסקה למכירת החברה מתבטלת לאחר תהליך ארוך ומייגע. בשנת 2008, גילת חתמה על עסקה למכירתה לידי קבוצת משקיעים ישראלים ואמריקאים, בהובלת מאיר שמיר - אז וגם היום בעל מניות בחברה. סכום העסקה ההיא היה 475 מיליון דולר.

לקראת מועד השלמת העסקה צצה מחלוקת בין הצדדים - גילת טענה שעמדה בכל התנאים הנדרשים להשלמתה, והמוכרים לא קיבלו זאת. גילת הציבה להם אולטימטום ולבסוף הודיעה על ביטול העסקה בטענה להפרה מכוונת מצד הרוכשים. לאחר הליך משפטי וכשנתיים אחרי הביטול, נחתם הסכם פשרה במסגרתו גילת קיבלה פיצוי של 20 מיליון דולר.