דין אחד להם, דין אחר לנו: גמליאל צריכה לשלם מחיר משמעותי

גילה גמליאל היא רק המצטרפת האחרונה למצעד הבושה של נבחרי ציבור שהפרו את הנחיות הסגר • דין השרים חייב להיות כדין הח"כים וכדין הציבור. זו הדרך היחידה למגר את המגפה ולשקם את הכלכלה

ח"כ גילה גמליאל / צילום: דוברות המשרד לשוויון חברתי
ח"כ גילה גמליאל / צילום: דוברות המשרד לשוויון חברתי

ראש הממשלה שוקל להחמיר את הסגר, בקבינט הקורונה מהדקים הנחיות כדי לאסור התקהלויות, מקומות עבודה נסגרים לדרישת השרים כדי להצדיק צמצום הפגנות ומתפללים נשארים בבתיהם ביום הקדוש בשנה, ודוגמה אישית מצד הממשלה - אין. אם יש דבר אחד שלא השתנה בין הגל הראשון של הקורונה לגל השני, אלו הן ההקלות שמאמצים לעצמם נבחרי הציבור אל מול הדרישות המחמירות שמופנות לציבור.
המצטרפת האחרונה גילה גמליאל לא רק שהפרה את ההנחיות, אלא גם (כך על פי הפרסום בעיתון "הארץ") שיקרה בחקירה האפידמיולוגית שנערכה לה לאחר שנמצאה חיובית לקורונה.

אבל גמליאל לא לבד. אליה הצטרף ח"כ מיקי לוי מיש עתיד ש"רק" נסע לבנו ביישוב בו הוא מתגורר כדי להביא לו אוכל לפני החג. את המנהג הזה אימצו נבחרי הציבור עוד בימי הסגר הראשון. אז היה זה ראש הממשלה שאירח את בנו לליל הסדר יחד עם נשיא המדינה ריבלין שאירח את בתו, וגם השר יואב גלנט, ח"כ ניר ברקת וח"כ אביגדור ליברמן שאירחו לארוחת החג את בני משפחתם (שלא גרים איתם בבית). אי אפשר שלא לזכור ולציין גם את שר הבריאות לשעבר ליצמן שעל פי פרסומים אז הפר את הנחיות הממשלה ונדבק בקורונה ושר הבריאות הנוכחי אדלשטיין שאירח מסיבה רבת משתתפים לרגל יום הולדתה של אשתו. הכל בניגוד להנחיות.

למעט התנצלויות רפות פה ושם, המעשים הללו חלפו ללא מתן דין וחשבון אמיתי. הממשלה המשיכה לגזור גזרות, הציבור ברובו להישמע להנחיות וה"טעויות" של נבחרי הציבור המשיכו לקרות.

איך ניתן לשלוח שוטרים לאכוף הגבלות על קיום הפגנות בזמן שהשר צחי הנגבי מגיע להשבעה בכנסת כשהוא נדרש להיות בבידוד? או כאשר השרה מירי רגב חונכת מחלף? מדוע אזרחי ישראל נדרשים לגלות סולידריות ולהישאר בארץ בזמן הסגר בזמן שחברי משלחת ראש הממשלה לארה"ב מקבלים קיצור ימי בידוד וסיעת כחול לבן מכנסת ישיבת סיעה בחדר קטן ללא מסכות או מחיצות? הכול הפוך. במקום שנבחרי הציבור יחמירו על עצמם בזמן המגפה וישמשו דוגמה, הם באים בדרישות לאזרחים ומספקים הקלות לעצמם.

הנזק הנגרם מהתנהגותה של שרה אחת לא ישווה לזה הנגרם מקיום עשרות הפגנות המוניות.

המקרה של גילה גמליאל הוא לא רק נקודת הקיצון, הוא עשוי להיות גם המקרה ששבר את גב האזרח הקטן. גמליאל אולי התנצלה אבל היא צריכה לשלם מחיר משמעותי וזו לא רק הענישה אלא הנראות. יראו השרים וחברי הכנסת וייראו. יראה העם ויישמר.

הדרישה הזו אגב זהה משרי הממשלה כמו גם מחברי הכנסת. דין אחד לשרים, דין אחד לח"כים ודין אחד לאזרחים והכל בניגוד לדברי ההבל של חבר הכנסת יואל רזבוזוב מיש עתיד שטען שיש להפריד בין שרים וח"כים.

לא מעט דיו כבר נשפך על הדרך שבה מנהל רה"מ נתניהו את המשבר יחד עם חברי ממשלתו (ליכוד וכחול לבן גם יחד) - יותר מדי פוליטיקה, מעט מדי דין וחשבון לציבור על דרך קבלת ההחלטות ועל ההגיון העומד בבסיסן. כדי לבלום את הנגיף ולמנוע את הסגר הבא נדרש שינוי, דוגמה אישית ושקיפות. רק ככה יחודש האמון בין הישראלים לנבחרי הציבור ויושג הציות שנדרש לשמירה על חיי אדם ולהצלת הכלכלה. 

נבחרי הציבור שהפרו את ההנחיות:

בנימין נתניהו
ראובן ריבלין
יעקב ליצמן
יולי אדלשטיין
אביגדור ליברמן
צחי הנגבי
מיקי לוי
גילה גמליאל
מירי רגב
יואב גלנט
ניר ברקת