"ההווה זו תחנה בחיים, יעל זקוקה לעזרה אסטרטגית להמשך חייה"

אבנר סטפק, מבעלי בית ההשקעות מיטב דש, מתגייס ומגייס למען עתידה הכלכלי של יעל בת ה-12 הלוקה בשיתוק מוחין • מדור חדש מציג אנשים ועסקים שעושים טוב באמצע המהומה

צילום מתוך קמפיין הזעקה של יעל. המטרה: לגייס 640 אלף שקל / צילום: צילום מסך
צילום מתוך קמפיין הזעקה של יעל. המטרה: לגייס 640 אלף שקל / צילום: צילום מסך

לקורונה הכלכלית ולמצב הכללי יש הרבה השלכות מדאיגות, אבל מבין הערפל ניתן להבחין ביותר ויותר יוזמות מרגשות, ולא פעם מצילות חיים ופרנסה של המגזר העסקי ושל אנשים פרטיים. במדור החדש "זמן סולידריות" ננסה לפזר עוד קצת את הערפל ולתת ביטוי גם לעשייה החיובית שמאפיינת את הימים האלה. מכירים אנשים ועסקים שעושים טוב? צריכים עזרה? פנו אלינו, נשמח לתת את הבמה ורוח גבית

בימים האחרונים פנה אבנר סטפק, מבעלי בית ההשקעות מיטב דש ומי שמוכר כפעיל חברתית, למכריו ומקורביו. במייל שהופץ בתפוצה רחבה במיוחד ביקש סטפק להסב את תשומת ליבם לקמפיין גיוס המונים למען ילדה שהכיר. "מדובר ביעל (שם בדוי), ילדה מקסימה ואינטליגנטית בת 12, שנולדה עם שיתוק מוחין. יעל ננטשה על ידי אימה בגיל אפס, ומאז מי שמגדלת אותה היא סבתה בת ה-75, הוא מספר ל"גלובס".

"יעל נדרסה תחת גלגלי הבירוקרטיה. יש לנכים זכאות לדיור בשם דירות נ"ר (דירות נכסי רכישה לנכים), אך מכיוון שבשנות ה-90 הייתה לסבתא בעלות חלקית על דירה, מה שאין לה היום, ומכיוון שהיא באומנת קרובים, יעל איבדה את זכאותה לדירה. זו מלחמה שאנחנו מנהלים מול משרד השיכון והבינוי ומשרד הרווחה.

"עניין נוסף הוא שיעל מתגוררת בדירה שכורה לא מונגשת. ראיתי זאת בעצמי כשביקרתי אותן: זו דירת ענתיקה של חדר וחצי בפתח תקווה עם מספר מדרגות בכניסה, כך שהסבתא נאלצת לשאת אותה על ידיה בכוחות עצמה. ויש עוד אבסורד - כיוון שהדירה לא מונגשת, והשכנים סירבו להתקין בכניסה רמפה, היא לא יכולה לשבת על כיסא גלגלים ממונע, היות שזה כיסא יקר ערך שהן לא יכולות להשאיר בכניסה לבניין, ולא להעלות אותו למעלה".

אל שלל הקשיים הטכניים נוסף גם מכשול כלכלי, וכאן נרתם סטפק לקמפיין גיוס ההמונים. "לסבתא יש חוב של כ-145 אלף שקל, שרק הולך וגדל. כל הקצבאות שהן מקבלות יחד מסתכמות בכ-9,000 שקל, מה שגורם לגירעון של כ-2,000 שקל בחודש, שרק הולך ומצטבר. אין ליעל כסף לעתיד שלה, בטח שלא לתקופה שבה סבתה כבר לא תהיה כאן.

"הייתי שותף להפקת הבת מצווה של יעל והתרשמתי ממנה כל כך, היא מקסימה. אם לא היו מטשטשים את פניה, אין לי ספק שהיו מתאהבים בה מיד. זו ילדה שמקרינה אור. להווה יש מי שעוזר לה, ומה שחשוב לי כרגע זה לדאוג לעתיד. ההווה זו תחנה בחיים, אבל היא זקוקה גם לעזרה אסטרטגית להמשך חייה".

איך הגעת אל יעל?

"אני מכיר את עולם האומנה באופן אישי, בפרט ילדים בסיכון. התנדבתי שנים בעמותת אור שלום, כשה'התמחות' שלי היא בתינוקות שמגיעים למקלטי החירום של העמותה. דרכם הכרתי את המקרה של יעל.

"נוסף על כך, יש בחור מקסים בשם גולן לקס, יבואן ציוד לנכים, שגייס אנשים שיסייעו להרים את בת המצווה של יעל, וככה הוא הגיע אליי. בהמשך הכרתי את משפחת בן ברוך מתל אביב, שמלווים את יעל בחיי היומיום ועוזרים לה, ואת אשת התקשורת אורלי וילנאי שמסייעת. יש אנשים טובים באמצע הדרך שעוזרים ליעל".

בימים האחרונים נפתח קמפיין גיוס ההמונים בשם הזעקה של יעל , שמטרתו לגייס 640 אלף שקל. "המטרה היא לכסות קודם כל את החובות של הסבתא, ואחר כך להשאיר כחצי מיליון שקל לעתיד הילדה. מזה, בשאיפה, כולל רווחים שיהיו לאורך השנים, אפשר יהיה לדאוג לטיפול שורש אסטרטגי למי שנפלה בין הכיסאות. היום, בתקופת הקורונה, יש כל כך הרבה עסקים שקורסים ונזקקים, בכל כך הרבה תחומים, אז הילדים האלה שגם בשוטף קשה להם, עכשיו בכלל אבודים".

מאז שהפיץ את המייל, מספר סטפק, "הטלפון שלי לא מפסיק לצלצל. לשמחתי, פנו אליי כבר נציגים מלשכת ראש הממשלה, לשכת שר הכלכלה ולשכת שר הרווחה, וגם מירב כהן, השרה לשוויון חברתי, מעורבת.

"חלק ממטרת הקמפיין הוא להעלות את המודעות גם למקרים אחרים, וגם לשכנע את הפוליטיקאים - ויש הרי כמה שחקנים בסיפור הזה - שצריך לפתור את סבכי הבירוקרטיה. כשזה לא מקרה קלאסי, הוא עלול ליפול בין הכיסאות". 

מעוניינים לתרום? קמפיין הזעקה של יעל http://bit.ly/Yael_YT1