בריטניה אוסרת על מכירת נגזרים של מטבעות קריפטו למשקיעים קמעוניים

הרשות לניהול פיננסי בבריטניה מעריכה כי האיסור החדש יחסוך למשקיעים הבריטיים כ-53 מיליון ליש"ט • עם הפלטפורמות הפועלות בשוק הבריטי של נגזרי מטבעות קריפטו, נמנות בין השאר אלה של החברות eToro ו-Plus500, המנוהלות מישראל

ביטקוין / שאטרסטוק
ביטקוין / שאטרסטוק

בריטניה מהדקת את הפיקוח על שוק מטבעות הקריפטו: היום פרסמה FCA, הרשות לניהול פיננסי, המפקחת על חברות המספקות שירותים פיננסיים ללקוחות קמעוניים בבריטניה, צו חדש, האוסר על מכירתם של נגזרים של מטבעות קריפטו ועל מסחר בתעודות סל (ETN) הקשורות לסוגים מסוימים של מטבעות קריפטו.

הצו האוסר על מכירת הנגזרים של מטבעות קריפטו בבריטניה ייכנס לתוקף החל ב-6 בינואר 2021. ב-FCA מעריכים כי משקיעים קמעוניים בבריטניה יחסכו כ-53 מיליון ליש"ט (כ-68 מיליון דולר) בעקבות האיסור הזה. לדברי הרשות, הצו יחול לא רק על בורסות למסחר בנגזרים של מטבעות קריפטו, אלא גם על ברוקרים, פלטפורמות השקעות ויועצים פיננסיים הפועלים בשוק זה.

עם הפלטפורמות הפועלות בשוק הבריטי של נגזרים על מטבעות קריפטו, נמנות, בין השאר, הפלטפורמות של החברות eToro ו-Plus500, המנוהלות מישראל. פלטפורמות אלה מאפשרות למשקיעים קמעוניים בבריטניה לסחור, בין השאר, בחוזי הפרשים (CFD) של מטבעות קריפטו פופולריים כמו ביטקוין. בכמה מהחברות הפועלות בשוק הנגזרים של מטבעות קריפטו בבריטניה, כמו חברת CoinShares שמציעה למכירה תעודות סל על מטבעות קריפטו, הביעו היום אכזבה מהצו החדש.

הרגולטור הבריטי ציין בהודעתו כי הכללים החדשים נקבעו יותר משנה לאחר שהציע לאסור על מכירת נגזרים של מטבעות קריפטו למשקיעים קמעוניים. לדברי FCA, מוצרים אלה אינם מתאימים למשקיעים קמעוניים מכמה סיבות, ובהן "תנודתיות קיצונית" במחירים של מטבעות קריפטו, השפעותיהן של פריצות סייבר לזירות מסחר הפועלות בשוק, חוסר הבנה של השוק מצד משקיעים וכן "חוסר בבסיס אמין להערכת שווי" של מטבעות הקריפטו. לדעת הרשות, אין כל צורך לגיטימי למשקיעים קמעוניים להשקיע במוצרים כאלה.

"האיסור משקף את מידת הרצינות שבה אנו רואים את פוטנציאל הנזק למשקיעים קמעוניים במוצרים האלה", אמרה שלדון מילס, מנהלת תחום האסטרטגיה והתחרות ב-FCA. "הגנת הצרכן כאן היא בעלת חשיבות עליונה".

בריטניה היא לא המדינה הראשונה שבה הרגולטור נוקט צעדים נגד מסחר בנגזרים של מטבעות קריפטו. בסוף השבוע שעבר, כפי שדווח ב"גלובס", הודיע התובע הכללי בארה"ב על הגשת כתבי אישום נגד מנהלי בורסת הקריפטו BitMEX (ביטמקס), ובהם שלושת מייסדיה, ארתור הייז, בנג'מין דלו, סמואל ריד, ומנהל הפיתוח העסקי שלה, גרגורי דווייר. ביטמקס, הרשומה כחברה באיי סיישל, נחשבת לבורסה השנייה בגודלה בעולם למסחר בנגזרים של מטבעות קריפטו על פי נפחי המסחר היומיים שלה, לפי אתר CoinMarketCap.

על פי כתבי האישום, ארבעת מנהלי ביטמקס נאשמים בהפרת חוק הסודיות הבנקאית (Bank Secrecy Act) ובקשירת קשר לביצוע עבירה על החוק. ריד נעצר על ידי המשטרה ביום חמישי במסצ'וסטס, בעוד ששאר הנאשמים לא נעצרו עד כה.

נוסף על האישומים הפליליים נגד ארבעת המנהלים, הוגשה נגד ביטמקס תביעה אזרחית על ידי הרשות המפקחת על המסחר בחוזים עתידיים בארה"ב, CFTC. לטענת הרשות, מייסדי ביטמקס "כשלו ביישומם של הליכי הציות הבסיסיים ביותר", כמו רישום פעילות הבורסה על פי כללי הרשות.