צ'ק אין | ניתוח

המלונאים מתמקדים בחבילות ליום שאחרי; "ביולי-אוגוסט מכרנו כל חדר שלוש פעמים"

אחרי שבענף הבינו שאיבדו השנה את עונת החגים, בחלק מהמלונות מסתגלים לסגר השני ומנסים לשמור על אופטימיות ופרקטיות צופה פני עתיד • האמצעים: עידוד הזמנות עתידיות דרך הנחות אטרקטיביות, מדיניות ביטולים גמישה והשכרות חדרים לטווח ארוך

מלון הרודס בטיילת ת"א. "מתישהו ההצגה תימשך" / צילום: רשת פתאל
מלון הרודס בטיילת ת"א. "מתישהו ההצגה תימשך" / צילום: רשת פתאל

חול המועד סוכות היה אמור להיות עוגן מסוים עבור בתי המלון שספגו נזקים קשים בחודשים האחרונים. ההזמנות התמלאו, המלונות נערכו ואז הגיע הסגר השני שגדע את התקווה ששוב נעל את המלונות ושלח את העובדים לחל"ת.

מה עושים? מנסים לעודד הזמנות עתידיות דרך הנחות ומדיניות ביטולים גמישה, משכירים חדרים לטווח ארוך ומחכים שמישהו יתעורר ויבין שגם את בתי המלון, בוודאי בלינה הכפרית, אפשר לפתוח עם שמירה על הנהלים - צריך רק לרצות.

"כולנו צריכים לזכור שהקורונה תיגמר מתישהו והחוכמה היא לחשוב תוך כדי תנועה על היום שאחרי", מסבירה מנכ"לית רשת המלונות פתאל אביה מזרחי-מגן. "בענף שלנו בפרט, אי אפשר שלא לשמור על אופטימיות ואנחנו יוצאים מנקודת הנחה שמתישהו ה'הצגה תימשך' גם היא כרגע היא בהפסקה. המצב הזה שנכפה על כולנו מחייב אותנו להיות סתגלנים".

הסתגלנות שעליה מדברת מזרחי-מגן כוללת מדיניות ביטולים גמישה, כזו שלא הייתה מוכרת בעבר בענף הזה וכעת היא מחויבת במציאות של אי ודאות. בפתאל למשל עד סוף דצמבר המזמינים יוכלו לבטל תוך 24 שעות ולאחר מכן בטווח של 48 שעות. מחירי החופשה משקפים לדבריה הפחתה של 25% מהמחיר ולצדם פריסה לתשלומים - שתי דרישות שעולות ממי שצמא לחופשה ומוכן להזמין מראש.

השכרה של חדר לחצי שנה

הסגר השני סגר את מלונות פתאל באילת והשאיר מספר מצומצם של מלונות בהם הרודס תל אביב שבו לנים צוותי אוויר ועובדים חיוניים וגם דיירים ששוכרים חדר לחודש לפחות - טרנד שצומח בעקבות הקורונה. בהרודס תנאי ההשכרה הם לחודש עד חצי שנה. המחיר לזוג, כולל חשבונות וניקיון אחת לשבוע מתחיל ב-6,000 שקל ומטפס עד ל-65 אלף שקל בסוויטה הנשיאותית.

גם בהוסטלים, סגמנט שנשען על תיירות נכנסת כמעט לחלוטין מציעים את הנכסים השוממים להשכרה לטווח ארוך. מנהלת השיווק והמכירות של ספוט הוסטל תל אביב, נעמה שיווקי מספרת כי "פתחנו את ההוסטל אחרי הסגר הראשון בסוף יולי, פנינו לקהל ישראלי שעד אז כמעט ולא הכיר אותנו ולא נהג להתארח אצלנו. הסגר השני גרם לנו לבלבול לא קטן עם הזמנות של אורחים לחגים שנאלצו לבטל. בניסיון להמציא את עצמנו מחדש, אנחנו פונים למי שזקוק לפתרונות דיור קצרי טווח או מקום מגורים חליפי או סתם כאלו שרוצים להעביר את הסגר ליד הים ומציעים להם השכרה לטווח ארוך ב-3,000 שקל לחודש לחדר זוגי כולל חשבונות". במילים אחרות מדובר במחיר שהוא זול יותר מדירה בתל אביב.

נעמה שיווקי / צילום: גיל אבירם
 נעמה שיווקי / צילום: גיל אבירם

"את הסגר הראשון העברנו בתחושות של אופטימיות זהירה והאמנו שנוכל לשווק את החגים, יצאנו במבצעים מיוחדים, הוצאנו קמפיינים ואז התבשרנו שהחגים מבוטלים", אומרת יעל ליברמן חייט, מנהלת שיווק בפוסט הוסטל שבירושלים. גם פה הבינו שקהל היעד שיכול לאושש במעט את המצב הוא מי שמחפש פתרון דיור זמני. המחיר: 2,500 שקל לחדר כולל חשבונות. "אנחנו מחפשים פתרונות מחוץ לקופסה", אומרת ליברמן-חייט "במטרה להביא סוגים נוספים של אוכלוסיות. נהיה מוכנים לשליפת מבצעים מתאימים ברגע שנתבשר שתיירות הפנים חוזרת ואם נחלום רחוק יותר אז גם התיירות הנכנסת".

פוסט הוסטל בי־ם. שינוי קהל יעד מאורחים לדיירים / צילום: בן רוטשטיין והגר דופלט
 פוסט הוסטל בי־ם. שינוי קהל יעד מאורחים לדיירים / צילום: בן רוטשטיין והגר דופלט

מדיניות ההנחתות במסגרתה נקבעים נהלים מהיום למחר מאתגרים את הענף הזה שבעתיים "החזרנו 4,000 עובדים מחל"ת ונאלצנו שוב להוציא אותם", אומרת מזרחי-מגן "וזה הנושא הכואב ביותר. לצערנו בענף שלנו אין חל"ת גמיש ונדמה שלא מבינים עד כמה מורכב לסגור בית מלון ולפתוח מחדש".

מלונות היוקרה יתמלאו ראשונים

גם בישרוטל, 5,000 עובדים נשלחו לחל"ת "אנחנו מחכים ליום שבו נוכל לפתוח מחדש", אומר מנכ"ל רשת ישרוטל ליאור רביב שמסביר כי ברשת המונה 20 בתי מלון לא מציעים חדרים להשכרה לטווח ארוך "אין ביקוש ואין כלכליות ואין הצדקה לזה, מה גם שלהבנתי זה נוגד את ההנחיות. נכפה עלינו לסגור ואין כרגע פתרון שאפשר לייצר בו כסף".

הרשת משקיעה את משאביה במכירת חבילות ליום שאחרי "יש ביקוש ויש עוד הזמנות שנעשו מקודם - את חלקם אנחנו מזיזים קדימה וחלק מבקשים לבטל. אני מאמין שברגע שיסתיים הסגר הביקוש יהיו גדול והאורחים יחזרו למרות החורף. ראינו ביקוש גבוה ביציאה מהסגר הקודם ואני בטוח שזה ימשיך, דגש על מלונות היוקרה שהם מתמלאים ראשונים והם גם היו הראשונים שפתחנו בסגר הקודם".

חוסר הוודאות שתחתיו מתנהלים בענף לא פוסח על התיירות הכפרית: "ב-18.9 סגרנו והוצאנו את כל העובדים לחל"ת וכעת אנחנו מחכים לשמוע מה התהליך של היציאה מהסגר", מסבירה בת חן ישועה מבעלי רשת מלונות מטיילים. "אנחנו מוכרים קדימה אבל היות שלא ברור מה יקרה יוצא שבכל פעם אנחנו מזיזים את התאריכים שהוזמנו עוד שבוע קדימה. היה קשה לשכנע אנשים שהזמינו נופש לסוכות לבטל. רבים כעסו וביקשו שנמרוד ונאפשר להם לנפוש בגלל ההנחיות הלא הגיוניות בכל הנוגע לנופש כפרי שבו אין התקהלות כלל. אבל נאלצנו לסגור". ישועה מסבירה כי למרות הביקוש את חדרי הרשת שלה היא לא מציעה להשכרה לטווח ארוך: "זה מצריך מאנשים לעבוד בעבודה לא חיונית ולא נרצה לסכן אותם. הכול לצערי מתנהל בשטח אפור. לא נתנו הוראה מפורשת האם מותר או אסור להשכיר חדרים לחודש אז הקפאנו פעילות וכרגע אנחנו עוסקים בפיתוח טכנולוגיות תפעוליות שיקלו לכשנוכל לפעול ובהזמנות עתידיות".

בת חן ישועה / צילום: ליאת מנדל
 בת חן ישועה / צילום: ליאת מנדל

גם ישועה מספרת על מדיניות הביטולים שהפכה להיות כורח המציאות. "ביולי-אוגוסט מכרנו כל חדר שלוש פעמים. גם להזמנות לחורף, שעבורנו זו עונה רלוונטית, אנחנו מציעים ביטול 3 ימים לפני החופשה. מבחינת הזמנות כרגע החלק השני של אוקטובר נראה נפלא - השאלה אם זה יתממש, בנובמבר-דצמבר יש הזמנות לסופי שבוע בעיקר ויש מכירות גם לפסח. אנחנו מנסים בעיקר להרפות ולהבין שלא הכול נמצא בשליטה שלנו ומסתכלים קדימה בתקווה שמישהו יבין שלהניע בית מלון יותר קשה מאשר לדומם".