פימי במו"מ לרכישת השליטה בחברת התרופות רפא לפי שווי של 700 מיליון שקל

רפא נשלטת מאז 1973 על ידי משפחת סאקלר האמריקאית, שצפויה להיאלץ למכור נכסים שלה במסגרת פשרה שהתקבלה בפרשת האופיואידים

ישי דוידי / צילום: יונתן בלום
ישי דוידי / צילום: יונתן בלום

קרן ההשקעות פימי מנהלת משא ומתן על רכישתה של חברת התרופות הישראלית רפא. במסגרת העסקה המתרקמת, עשויה פימי לרכוש את השליטה ברפא ממשפחת סאקלר האמריקאית, לפי שווי חברה של יותר מ-700 מיליון שקל. עסקה זו עשויה להיות אחת הרכישות הגדולות של פימי בשנים האחרונות, וצעד נוסף בבניית הפורטפוליו של הקרן בעולם הרפואי.

לפימי יש כיום החזקה משמעותית בחברות התרופות קמהדע ורקח, בחברת המכשור הרפואי Simplivia וכן בחברת הלוגיסטיקה ושירותי הרפואה נובולוג. בעבר הייתה פימי בעלת השליטה גם בחברת שיווק המכשור הרפואי מדטכניקה.

רפא נוסדה ב-1937 על ידי ד"ר ברון לוין. היא מייצרת בישראל תרופות גנריות ומשווקת את התרופות שלה בארץ, וכן מייצגת חברות תרופות בינלאומיות שאת תרופותיהן היא משווקת בישראל.

משפחת סאקלר רכשה את השליטה בחברת ב-1973. על פי ההערכות, הכנסות רפא מגיעות לכ-500 מיליון שקל בשנה מהשוק הישראלי, ברווחיות אופיינית לחברות תרופות של 20%-25%. החברה מעסיקה מאות עובדים בישראל, בעיקר במפעל בירושלים, שהתחיל לפעול ב-2013. רפא מנוהלת כיום על ידי אמיר לוין, נכדו של המייסד ברוך לוין.

משפחת סאקלר מחזיקה ב-73% מרפא

המשא ומתן על מכירת רפא מגיע כנראה על רקע ההסתבכות של משפחת סאקלר בפרשת האופיואידים בארה"ב. חברת פרדו, שנמצאת בבעלות משפחת סאקלר, נחשבת לאחת החברות שהובילו את הפרקטיקות הבלתי אתיות בשיווק תרופות אופיואידיות בארה"ב, שגרמו להתמכרות ואף למוות של עשרות מיליוני אמריקאים.

בשנים האחרונות מתקיימים בעניין זה בארה"ב הליכים משפטיים, שבמסגרתם נתבעת גם חברת טבע וחברות תרופות רבות נוספות, אבל משפחת סאקלר נחשבת ל"פנים" של המשבר. על פי ההאשמות, פרדו שיווקה את התרופות האלה תוך שימוש בפרקטיקות לא אתיות של תמרוץ רופאים שהמליצו על המוצרים שלה ושרשמו אותם, תוך שהיא ממעיטה בחשיבותם של מחקרים שהראו כי המוצרים ממכרים, אף שעל פי ההאשמות, בכירי החברה ידעו שאין זו הצגה מדויקת של הדברים.

תוך כדי כך, המשפחה תרמה למכונים ולארגונים רפואיים רבים, ובהם בית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, וכן הייתה תורמת נדיבה בעולם התרבות והאמנות. מגזין "ניו יורקר" האמריקאי כינה בעבר את עסקיה של החברה "אימפריה של כאב".

בעבר הוערך כי התביעה נגד פרדו תגרום לחיסון עסקי המשפחה, אבל כעת מסתמן כי המשפחה עשויה להגיע להסכם פשרה בהיקף של 3 מיליארד דולר, שכנראה יביא לפשיטת רגל של פרדו, אך יאפשר למשפחה להמשיך בפעילות עסקית. ככל הנראה, המגעים למכירת רפא מנצלים את הצורך של משפחת סאקלר בהון לצורך ביצוע הסכם הפשרה.

רפא אינה חלק מחברת פרדו, אלא השקעה ישירה של משפלת סאקלר, אבל באתר רפא נאמר כי היא חלק מ"רשת פרדו" - רשת של חברות שמשתפות פעולה בשיווק תרופות בתחום הטיפול בכאב (כולל תרופות מבוססות אופיואידים), הסרטן ומחלות הנשימה.

משפחת סאקלר מחזיקה ב-73% מרפא, וזהו ככל הנראה הנתח שצפויה פימי לרכוש. כ-24% מהמניות הן בידי משפחת המייסד לוין. מניות נוספות, כ-3%, מוחזקות על ידי עו"ד צלי רשף, איש התקשורת רפי רשף, אירית רשף ויעל רשף-וייל. אם משפחת רשף תמכור את חלקה בחברה, עשויה לנבוע להם מכך הכנסה של יותר מ-20 מיליון שקל (לכל המחזיקים מהמשפחה יחדיו).