בכיר בממשל טראמפ: ארה"ב ורוסיה מתקרבות למתווה עסקת גרעין

אם יושג ההסכם בחודש הקרוב, תהיה בידי טראמפ הוכחה לכך שהדיפלומטיה שלו מול מוסקבה מניבה פירות לפני הבחירות בנובמבר • הארכת אמנת START החדשה תמנע מהצדדים לארגן מחדש את הארסנל שלהם כדי להגדיל את מספר ראשי הנפץ שמוצבים על הטילים היבשתיים ארוכי הטווח

טראמפ ופוטין / צילום: רויטרס - Kevin Lamarque
טראמפ ופוטין / צילום: רויטרס - Kevin Lamarque

נציגים מארה"ב ומרוסיה השיגו שלשום (ב') התקדמות במו"מ על הסכם שיקפיא את הארסנל הגרעיני של שתי המדינות, ויתווה פרמטרים לאמנה מפורטת שתידון בשנה הבאה. כך אמר בכיר בממשל טראמפ.

ההסכם, אם יושג בחודש הקרוב, ייתן לכל צד משהו שהוא ביקש. לנשיא טראמפ זו תהיה הוכחה לכך שהדיפלומטיה שלו מול מוסקבה מניבה פירות לפני הבחירות בנובמבר. רוסיה תקבל הארכה של אמנת START החדשה, שמפחיתה את מספר הטילים ארוכי הטווח ואמורה לפקוע בתחילת פברואר.

"זו הפעם הראשונה שארה"ב קיבלה הצעות קונקרטיות מהפדרציה הרוסית", אמר בכיר בממשל. "יש לנו הסכם על הדרך קדימה במונחי מתכונת הדיונים. יש לנו הרבה עבודה במונחי המהות".

לפני שבוע אמרו שני הצדדים שקיים ביניהם פער גדול בנושאי הליבה בדיונים, וכי הסיכויים להסכם מסגרת השנה נראים קלושים. אולם, ההתפתחויות שתיאר דובר הממשל שלשום מאותתות שארה"ב ורוסיה עשויות להגיע להסכמה על כמה מהעקרונות הרחבים של אמנה עתידית, תוך דחיית כמה מהסוגיות הקשות לדיוני המשך על הסעיפים הקונקרטיים של האמנה.

הפגישה, שאורגנה בהתרעה קצרה בהלסינקי, הייתה בין מרשל בלינגסלי, הנציג האמריקאי הראשי, וסגן שר החוץ הרוסי ברגיי רייבקוב. לפניה נערכה, ביום שישי שעבר, פגישה בין היועץ לביטחון לאומי רוברט אובראיין ועמיתו הרוסי ניקולאי פטרושב, ודיונים מוקדמים יותר בין הנשיאים טראמפ ו-ולדימיר פוטין, כך לפי דוברים אמריקאים.

למרות שאף אחד מהצדדים לא חשף את פרטי הדיונים, פקיד הממשל אמר שהסכם המסגרת יכלול התחייבות פוליטית להקפיא את מספר ראשי הנפץ הגרעיניים של כל צד.

לפי התיאור האמריקאי, ההקפאה תכסה ראשי נפץ שמוצבים במערכות מכל הטווחים, וכן את אלו המאוחסנים. הדיונים על אמנת START החדשה יוארכו בשנה או יותר, זמן שינוצל לדיונים על אמנה רחבה יותר.

דיפלומטים אמרו שכל צד הציג רעיונות חדשים שלשום, שצריך כעת לעכל. בילינגסלי ורייבקוב מתכננים לקיים שיחה טלפונית בשבוע הבא, כדי לראות אם יש בסיס להתקדמות.

הנס כריסטנסן מפדרציית המדענים האמריקאים אמר שהקפאה תשאיר לכל צד ארסנל גדול של מערכות טילים לטווח ארוך וקצר. ארה"ב הציבה 1,750 כלי נשק גרעיניים במערכות השיגור לטווח ארוך וקצר שלה, מבין 3,800 כלי הנשק הללו שבמאגריה, לפי פדרציית המדענים. רוסיה הציבה 1,572 ראשי נפץ גרעיניים מתוך סך של 4,310 העומדים לרשותה.

הארכת אמנת START החדשה תמנע מהצדדים לארגן מחדש את הארסנל שלהם כדי להגדיל את מספר ראשי הנפץ שמוצבים על הטילים היבשתיים ארוכי הטווח, בצוללות ובמפציצים. ההסכם קובע תקרה של 1,550 ראשי נפץ שאפשר להציב על מערכות לטווח ארוך.

בילינגסלי ורייבקוב קיימו שני דיונים קודמים בווינה, שבהם נתגלעו ביניהם פערים גדולים על דרישתו המרכזית של ממשל טראמפ - כי אמנה עתידית תגביל את כל מספר ראשי הנפץ של רוסיה, סין וארה"ב, ותכלול אמצעי פיקוח חודרניים יותר.

במאמץ להגביר את הלחץ על רוסיה, בילינגסלי אמר לעיתון הרוסי קומרסנט בחודש שעב,ר שארה"ב תרחיב את הארסנל שלה אם המבוי הסתום בדיונים יימשך, ואמנת START תפקע. רייבקוב השיב בראיון לוול סטריט ג'ורנל בשבוע שעבר שרוסיה מוכנה להגיב לצעד כזה, ולא מוכנה להתחייב להארכת START החדשה "במחיר שארה"ב רוצה שנשלם".

אבל גם כשנציגי שני הצדדים הציגו עמדות נוקשות, הרצון של וושינגטון ומוסקבה בדיונים נוספים לא פחת. אחרי פגישתו של אובראיין עם עמיתו הרוסי בז'נבה, ביליניסלי קיצר סיור דיפלומטי שלו באסיה, וטס להלסינקי מהאנוי.

נקודת מחלוקת עיקרית הייתה דרישתו הנושנה של טראמפ שאמנה עתידית תגביל גם את כוחה הגרעיני של סין - דרישה שבייג'ין דוחה זה זמן רב. אך באוגוסט השתנתה עמדת הממשל, והוא אותת על נכונותו לדון בהסכם מסגרת נפרד עם מוסקבה, בניסיון להביא את סין לדיון מאוחר יותר, כאשר יתנהלו דיונים על אמנה מקיפה.

רוסיה הודיעה שהיא מוכנה לחתום על אמנה שמכסה את הכוחות של כמה מדינות. אבל מוסקבה הוסיפה שסין היא זו שצריכה להחליט אם היא רוצה להצטרף, וחשוב יותר - לכלול את הכוחות הגרעיניים של בריטניה וצרפת.

פתרון דיפלומטי אפשרי, אומרים פקידי ממשל לשעבר, יהיה אולי הסכם מסגרת שיגיד שאמנה עתידית צריכה להיות רב-צדדית בלי להזכיר ספציפית את סין. פקיד הממשל הבכיר סיכם את הפגישה שלשום כך: "התקדמות ניכרת אך עדיין לא פריצת דרך".

שוחרי הפיקוח על הנשק אומרים שהסכם מסגרת יהיה בעל ערך אם הוא יוביל להארכת START החדשה, אך הם מזהירים שהדיונים על אמנה עתידית עלולים להיות קשים, בגלל הפער בין הצדדים בשאלה מה ההסכם צריך לכסות.

ג'ו ביידן, המועמד הדמוקרטי לנשיאות, אומר שהוא תומך בהארכת אמנת START החדשה כבסיס להסכמי פיקוח על הנשק בעתיד, אך הוא לא פירט כיצד צריכים להיראות ההסכמים הללו.