שוב התנגשות בין כחול לבן והליכוד סביב שאלת התקציב

בכחול לבן פתחו במלחמה תודעתית להובלת תקציב דו שנתי שיבטיח את המשך קיומה של הממשלה • בליכוד מיהרו לתקוף את טענותיהם, אך בכחול לבן שמחו על כך שלפחות יש דיון פעיל על התקציב • בפועל, במשרד האוצר מדווחים כי לא קיבלו אף הנחיה להתחיל לעבוד על תקציב חד שנתי או דו שנתי

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: Associated Press
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: Associated Press

מלחמת התקציב החלה: בכחול לבן פתחו היום במלחמה תודעתית להובלת תקציב דו שנתי שלמעשה יבטיח את המשך קיומה של הממשלה לטווח הרחוק וירחיק את נתניהו מבחירות. במפלגה טענו כי אין סיבה להעביר תקציב חד שנתי בלבד שלמעשה יוביל ליציאה לבחירות במרץ, וכי יש להעביר תקציב דו שנתי כדי לתת אופק למערכת הכלכלית, אבל גם כזה שיסגור את נקודת היציאה האחרונה של נתניהו במרץ מהממשלה.

בליכוד מיהרו לתקוף את הטענות של כחול לבן נגד נתניהו על כך שאינו דואג לאינטרסים של המדינה ואמרו כי "לראש הממשלה נתניהו יש רקורד ארוך ומוכח בהחלטות כלכליות שהביאו את ישראל לשיאים. ראש הממשלה הביא יותר תקציבי מדינה מוצלחים מכל מנהיג עולמי אחר. הוא לא מתרגש מניסיון מביש של כחול לבן לחלץ את עצמם מקריסתם בסקרים. בושה שכחול לבן מאיימים בבחירות בעיצומו של משבר הקורונה בגלל פייק סקר אחד. שלושה סקרים ב-24 השעות האחרונות מראים שהליכוד שומר על כוחו. בינתיים, כחול לבן מתרסקים בכל הסקרים".

בכחול לבן שמחו על כך שהפתיון נבלע, מאחר שעד כה לא הצליחו להביא בכלל את נתניהו לדון איתם על התקציב, כאשר לפחות את תקציב 2020 נדרש להעביר עד ה-23 בדצמבר אחרת הממשלה מתפזרת. "המתקפה הישירה של נתניהו על כחול לבן בגין הדרישה החד משמעית לאשר את תקציב המדינה לשנת 2021 מבטאת פאניקה עמוקה ומדאיגה מאוד בנוגע ליכולת העמידה תחת לחץ הסקרים וכישלון הדוגמא האישית שלו ושל מקורביו בשמירה על בריאות הציבור", נמסר ממפלגתו של גנץ.

"בחינה מחדש של מגוון אפשרויות פוליטיות מהן נמנענו עד כה"

בנוסף השתמשו בכחול לבן באיום על הליכוד באשר ל"אפשרויות פוליטיות" אחרות שקיימות לבחירתם ואמרו "כחול לבן תמשיך לעמוד על אישור תקציב ל-2021. כל נסיונות החבלה והפגיעה באזרחי ישראל יובילו לבחינה מחדש של מגוון אפשרויות פוליטיות מהן נמנענו עד כה". אולם לא ברור במה יכולים לאיים בכחול לבן כאשר חברי סיעת דרך ארץ כבר הבהירו שלא ישתפו פעולה עם אף אחד מהצדדים שלא למטרת פעילות לייצוב הממשלה.

בפועל, במשרד האוצר מדווחים כי לא קיבלו בשבועות האחרונים אף הנחיה להתחיל לעבוד על תקציב חד שנתי או דו שנתי ולכן התוכניות השונות נותרות במגירה. ובזמן שכחול לבן והליכוד נכנסו לקרב מהלומות תדמיתי - בפועל אף אחד מראשי הממשלה החלופי והנוכחי לא התפנו לדבר אחד עם השני כדי לקבל הכרעה בנושא. הפיל שבחדר הוא כאמור ההשלכות הפוליטיות של אישור תקציב לשנה אחת או שנתיים על המשכיות הממשלה שמקרטעת מיום היוולדה.