האולטימטום האירופי לאבו מאזן: לא תקבל סיוע עד שתיקח את כספי המסים מישראל

הרשות, שמאז הכרזת נתניהו על התכנית לספח חלקים מהגדה מסרבת לאסוף את המסים שישראל גובה עבורה ומתמודדת עם משבר כלכלי חמור, פנתה לאיחוד כדי לקבל הלוואות • אולם, שר החוץ של האיחוד האירופי הבהיר ליו"ר הרשות כי על הפלסטינים לחדש את התיאום עם ירושלים לפני כן

אבו מאזן נואם בעצרת האו"ם היום / צילום: רויטרס
אבו מאזן נואם בעצרת האו"ם היום / צילום: רויטרס

האיחוד האירופי הבהיר לרשות הפלסטינית כי לא יעביר לה סיוע כלכלי נוסף כל עוד היא מסרבת לקבל את כספי המסים שישראל גובה עבורה. פקידים ישראלים בכירים ודיפלומטים אירופים אומרים כי המסר הועבר בשיחה שהתקיימה בשבוע שעבר בין שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל לבין יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

לאחר השבעת הממשלה החדשה בישראל, ונאומו של נתניהו בכנסת שבו הכריז כי הממשלה תקדם מהלכי סיפוח בגדה המערבית, הודיע אבו מאזן כי הרשות אינה מחויבת עוד לכל ההסכמים עם ישראל וארצות הברית וכי בכוונתה לנתק את התיאום הביטחוני והאזרחי, כל עוד ישראל לא חוזרת בה מתכנית הסיפוח.

אחד המהלכים המידיים של הרשות היה להפסיק לקבל את כספי המסים שישראל גובה עבורם, ועומדים על למעלה מ-500 מיליון שקל בחודש. מאז הצטבר במשרד האוצר הישראלי סכום של יותר מ-2.5 מיליארד שקלים שהרשות מסרבת לקבל.

פסקת קבלת כספי המסים, לצד השלכות מגיפת הקורונה, הובילו למשבר כלכלי חמור ברשות הפלסטינית, שמתקשה לשלם משכורות לפקידי הממשלה ולאנשי מנגנוני הביטחון, ונאלצת ללוות כספים מבנקים פרטיים. פקידים ישראלים בכירים ודיפלומטים אירופים אמרו כי בשבועות האחרונים פנתה הרשות לאיחוד האירופי ולכמה מדינות אירופיות, וביקשה לקבל הלוואות דחופות לצורך תשלום משכורות.

בכירים באיחוד האירופי בצרפת, בגרמניה, בבריטניה ובנורבגיה קראו לפלסטינים לקחת את כספי המסים במקום זאת. לטענתם, הסיבה להפסקת קבלת כספי המסים מישראל הייתה הסיפוח, ולאור העובדה שתכניות אלו ירדו מהפרק בעקבות הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות - על הפלסטינים פשוט לאסוף את כספי המסים שהתקבלו, במקום לבקש הלוואות חדשות.

אולם, פקידים ישראלים בכירים ודיפלומטים אירופים אמרו כי הפלסטינים דחו את הדברים בדרישה לקבל התחייבות כתובה מישראל על כך שהסיפוח ירד מהפרק. עד אז, אמרו הפלסטינים, לא ניקח את כספי המסים ולא נחדש את התיאום האזרחי והביטחוני עם ישראל.

אחרי שהלחצים האירופים על הפלסטינים בדרגים נמוכים יותר לא הניבו פירות, התקשר ביום רביעי שעבר השר בורל לנשיא הפלסטיני אבו מאזן. השיחה התקיימה אחרי ימים ארוכים בהם לא הצליח להשיג את אבו מאזן, ששוהה רוב היום בביתו עקב מגיפת הקורונה.

דיפלומטים אירופים ציינו כי בורל חזר באוזני אבו מאזן על המסר לפיו האיחוד האירופי לא יסכים להעניק לפלסטינים הלוואות או סיוע כלכלי אחר לצורך תשלום משכורות כל עוד הרשות אינה לוקחת את כספי המסים שישראל גובה עבורה. בורל גם דרש מאבו מאזן לחדש את התיאום האזרחי עם ישראל. גם בשיחה הזו לא השיב אבו מאזן בחיוב לדרישה .

בכירים ישראלים ואירופים מציינים כי לצד מדינות אירופה, גם ירדן ומצרים מפעילות לחץ על אבו מאזן לקחת את כספי המסים ולחדש את התיאום האזרחי והביטחוני עם ישראל. גם בכירים בהנהגה הפלסטינית סבורים שהמדיניות הנוכחית של נתק מוחלט מישראל וארצות הברית פוגעת ברשות. אבו מאזן מצדו דוחה את הלחצים, ומנמק זאת בכך שהוא רוצה להמתין לתוצאות הבחירות בארצות הברית בעוד פחות מחודש.