גיפטקארד היום - המימוש אחרי הסגר: מיזם חדש שמסייע לעסקים קטנים לצלוח את המשבר

"שכונתי" הוא פרויקט שפונה לעסקים קטנים כמו מספרות, קוסמטיקאיות או מסעדות קטנות ומאפשר להם למכור גיפטקארד ללקוחות שימומשו בתום הסגר • בחברה מצהירים: השירות ניתן בהתנדבות, ללא מטרות רווח וללא גביית עמלה

חנויות סגורות לאורך הרחוב בעקבות הסגר השני / צילום: כדיה לוי, גלובס
חנויות סגורות לאורך הרחוב בעקבות הסגר השני / צילום: כדיה לוי, גלובס

יוזמה חדשה מנסה להציעה פתרון לעסקים להתמודד עם היעדר תזרים כספי בצל המציאות של שבועות תחת סגר. חברת רייז איי, שמספקת בשגרה שירותי דיגיטל וגיפטקארד לחברות בחו"ל, הקימה מיזם תחת השם "שכונתי" לתמיכה בעסקים קטנים במהלך סגר הקורונה. הפרויקט מאפשר לכל עסק קטן שמעוניין - החל מקוסמטיקאיות ועד למסעדות קטנות - להציע ללקוחות שלו לרכוש גיפטקארד לשירותים או למוצרים שיסופקו לו בתום התקופה, וכך לייצר לעצמו תזרים מזומנים מסויים גם בתקופת הסגר. בחברה מצהירים כי מדובר במיזם לא מטרת רווח.

"הרעיון הוא בעצם לאפשר לעסקים לשמור על תזרים מזומנים יציב ובעצם לייצר 'קווי אשראי' לעסקים מהלקוחות", אומרים בחברה. הם מציינים כי "אנחנו אחרי פיילוט מוצלח בתל אביב עם כ-30 עסקים" וכי החברה חתמה על חוזה עם עיריית גבעתיים, ונמצאת בטיוטות מתקדמות עם עיריית תל אביב.

רייז איי (Rise.ai) בהקמתו ובניהולו של יאיר מירון היא חברה שמתמחה בבניית פלטפורמות לגיפטקארדים ומועדוני לקוחות לחנויות מותגים, כשהרוב המוחלט של הפעילות הוא מחוץ לישראל במדינות בהן ארה"ב, אוסטרליה וקנדה. בין המשקיעים של החברה נמנית גם קרן פרגרין.

עד הפרויקט הנוכחי למעשה לא הייתה לה פעילות עסקית בארץ. את הפרויקט היא הקימה בהשראת פרויקטים דומים מחו"ל שהוקמו במהלך הסגר שהוטל בכל אזור. לפי החברה, היזמים של הפרויקטים הללו - בהם עמותות וממשלות מקומיות - פנו אליה על מנת לקבל את הטכנולוגיה שלה, ולהנגיש אותה לעסקים מקומיים.

"הקמנו את המיזם כפרויקט 'מחוץ לשעות העבודה' וללא מטרת רווח", הם מבהירים. כל עסק קטן שרוצה להמשיך לתחזק את הפעילות שלו בתקופת הסגר יכול להקים לעצמו דף באתר הפרויקט שנקרא SOSBUSINESS ולמכור באמצעותו שוברי מתנה.

פרויקטים דומים עלו גם במהלך הסגר הראשון בישראל בפלטפורמות שונות ובראשן מימון המונים, או פלטפורמות שוברים. בחברה טוענים כי ההבדל בין היוזמות הללו ל"שכונתי", הוא כי כאן לא נגבית עמלה מבית העסק, שכן הפרויקט נעשה בהתנדבות. "לעסקים אליהם אנחנו מכוונים - עסקים עם סניף יחיד - אין בדרך כלל נוכחות דיגיטלית, או אפילו משאבים מספקים כדי לעלות בקמפיין למימון המונים, ולכן הם אינם נוכחים בפלטפורמות הקיימות", הם מסבירים.