קבוצת ביג מצטרפת לאיום להפר את הסגר: "לא נתנגד לפתיחת חנויות"

התאגדות רשתות האופנה והמסחר קוראת לפתוח את החנויות החל מיום ראשון הבא בערים "לא אדומות", על אף שהן לא צפויות להיכלל במתווה שיאפשר את פתיחתן במועד הזה • קבוצת ביג: "לא נתנגד לפתיחת חנויות לכל עסק שיבחר לפתוח את החנות במרכזי ביג בערים ירוקות בלבד"

מרכז קניות באשדוד במהלך הסגר / צילום: Amir Cohen, רויטרס
מרכז קניות באשדוד במהלך הסגר / צילום: Amir Cohen, רויטרס

התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה בישראל קוראת לממשלה לפתוח מיד את המסחר, ומאיימת לפתוח אותו בכל מחיר כבר ביום ראשון הבא (18 באוקטובר), במה שהיא מגדירה כערים שאינן "אדומות". כלומר, גם אם הרשתות הללו לא יכללו במתווה הראשוני לחזרה לשגרה, הן יכתיבו מתווה עבור עצמן. ההתאגדות כוללת בתוכה 400 רשתות אופנה, מסחר ומסעדות. 

מדובר בהודעה שמטרתה ככל הנראה לייצר לחץ ומו"מ מול הממשלה, זאת לאחר שהרשתות שמרו על שקט יחסי במהלך הסגר השני. בכל אופן, בהתאגדות מצהירים: "לא נוכל לעמוד במתווה היציאה הקיצוני של משרד הבריאות", לאחר ש"משרד הבריאות החליט לא לספור את המגזר העסקי. משרד הבריאות לא מבין מה שכל העולם כבר מבין, הדרך לנצח את הקורונה לא יכולה לעבור בוידוא הריגה של המגזר העסקי".

עוד הם מוסיפים בהתאחדות: "אנו בטוחים שהקבינט והממשלה לא יאפשרו זאת ויכללו את פתיחת החנויות כבר בשלב הראשון של היציאה מהסגר", וזאת תוך שהם מדגישים "כי בשום אופן לא נשתף פעולה עם גופים שיפתחו את עסקיהם בערים אדומות".

ענף האופנה ורשתות נוספות מתמודד כעת עם סגר שני מלא, לאחר שהסגר הראשון נמשך כחודשיים והביא להוצאתם של לפחות עשרות אלפי עובדים לחל"ת, ולפגיעה ניכרת בהכנסות של רוב החברות בענף. לקראת החזרה לפעילות, ההתאחדות גם מצהירה כי תקיים כנס זום משותף בין הרשתות ונציגי הקניונים ביום רביעי הקרוב שיעסוק ב"היערכות לפתיחה מיידית של החנויות", וב"מכלול ההיבטים של החזרת העובדים מחל"ת".

התאחדות הרשתות מייצגת כ-18 אלף חנויות ברחבי המדינה, והיא מנוהלת על ידי דדי ריזל. בהתאחדות שותפות קבוצות אופנה גדולות ובהן פוקס, קסטרו, גולף, לצד קבוצות מסעדות גדולות דוגמת קפה קפה.

קבוצת ביג: "תוכנית משרד הבריאות בגדר הזייה וניתוק"

בעקבות ההצהרה הזו, הודיעה קבוצת מרכזי הקניות ביג כי תתמוך בפתיחת חנויות במרכזיה. לפי הודעה שמסרה היום ביג בניהולו של חי גאליס, "תוכנית משרד הבריאות לפתיחת מסחר במרחב הפתוח ובערים ירוקות רק בעוד כחודש וחצי הנה בגדר הזייה וניתוק מהמצב הכלכלי ומהמחנק הנוראי שבהם מצויים העסקים". בחברה מצהירים כי "בהתאם להודעת התאגדות רשתות המסחר, לא נתנגד לפתיחת חנויות, לכל עסק שיבחר לפתוח את החנות במרכזי ביג שנמצאים במרחב הפתוח, בערים ירוקות בלבד וזאת תוך הקפדה יתרה על כללי התו הסגול".

עוד מסרה היום קבוצת הנדל"ן המניב: "אנו מצפים שכפי שהיה בסגר הראשון, קבינט הקורונה והממשלה יקבלו החלטה מושכלת לשחרור המסחר ברחובות ובמרחב הפתוח כחלק מהצעדים הראשונים לשחרור מהסגר החונק, או לחילופין שממשלת ישראל תעביר לכל העסקים כיסוי מלא ומיידי לכל הנזק הכלכלי שהיא גורמת". בקבוצה הוסיפו: "מנסיוננו זה כנראה לא הולך לקרות וגם כלכלית אין שום הגיון לתת סיבסוד במקום שהשוק יעשה את העבודה לבד. לכן אנו נתמוך תמיכה מלאה בפתיחה".

בחברה הוסיפו בתסכול כי "הסגר הזה הוא הפעם השלישית שחברת ביג נוטלת על גבה אחריות בסיוע לשוכרים במצוקתם בימים קשים אלו, וזו הפעם השלישית (מרץ, יולי, ספטמבר) שהחברה שמפגינה אחריות ומובילות מוצאת את עצמה נושאת לבדה בנטל ללא שום סיוע של המדינה שגזרה עלינו את גזירות הסגר חסר כל ההגיון הזה, ונטשה את נושאי האלונקה לבדם".