מחיר איסור הטיסות בישראל: 216 טיסות בוטלו בשבוע אחד

ממשלת ישראל החליטה לאסור על יציאה מהארץ, ובתחילת אוקטובר בוטלו טיסות רבות • טיסות שיוצאות כסדרן ממריאות עם כמות נמוכה מאוד של נוסעים • לפי הערכות, הממשלה תבטל את האיסור בקרוב

נתב"ג בתחילת אוקטובר. רק מי שקנה כרטיס עד ה-25 בספטמבר יכול לטוס / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס
נתב"ג בתחילת אוקטובר. רק מי שקנה כרטיס עד ה-25 בספטמבר יכול לטוס / צילום: מיכל רז-חיימוביץ, גלובס

216 טיסות בוטלו בין ה-1 באוקטובר ועד ה-7 באוקטובר. זאת בעקבות מדיניות הממשלה, שאוסרת על יציאה מישראל, למעט למי שהספיק לרכוש כרטיס טיסה עד ה-25 בספטמבר.

האיסור הזה, שעד כה לא סופקו לגביו נימוקים רפואיים או אפידמיולוגיים שיאוששו את ההחלטה לקיימו, מוביל לנזקים כספיים עצומים לחברות התעופה ולנוסעים. אם התקנות לא יבוטלו, הנזקים ילכו ויגברו וחברות תעופה עשויות שלא לטוס מישראל ואליה.

מתוך הטיסות שבוטלו, חברת בלו בירד ביטלה 108 טיסות שהיו אמורות להמריא מישראל ואליה, חברת ריאנאייר ביטלה 26 טיסות ובהודעה שהיא שלחה לנוסעים היא נימקה את המהלך בחוסר ברירה הנובעת ממדיניות תזזיתית של ממשלת ישראל. ישראייר ביטלה 14 טיסות, וויז אייר ביטלה 12 טיסות, ארקיע ואל על ביטלו כל אחת שבע טיסות מתוכננות, שתי החברות שבתזמון אומלל חידשו את טיסותיהן רגע לפני שהתקנות נכנסו לתוקף קיוו להרים את הראש מעל המים. ביטולי הטיסות משפיעים כמובן על ישראלים, שנמצאים בחו"ל, שרכשו כרטיסים ונתקעו מחוץ לישראל.

המספרים העגומים לא פוסחים על טיסות שלא בוטלו ואשר התקיימו בפועל פעמים רבות עם יותר אנשי צוות מאשר נוסעים - אבסורד שעולה לחברות הרבה מאוד כסף. ב-7 באוקטובר המריאה חברת בריטיש איירוייז מתל אביב עם שישה נוסעים בלבד, כלומר 2% תפוסה במטוס. אייר קנדה המריאה עם 25 נוסעים, תפוסה של 8%, אתיופיאן איירליינס המריאה עם 22 נוסעים, תפוסה של 14%. יונייטד איירליינס המריאה לארה"ב עם 61 נוסעים המהווים תפוסה של 21% ודלתא עם 78 נוסעים ששיקפו תפוסה של 27%. התמונה העגומה הזו המשיכה ללופטהנזה שהמריאה עם 40 נוסעים מתל אביב. בבטן מטוסי הנוסעים משונע מטען אולם לא בהיקף כזה שיכול לחפות על הנזקים הכספיים העצומים שסופגות חברות התעופה, שנמצאות ממילא במשבר החמור בתולדותיהן.

ועדת הכלכלה תדון באיסור היום

השבוע אמורה ישראייר, שהגישה עתירה לבג"ץ, לשמוע את תשובת המדינה לטענות שהיא העלתה כנד האיסור לטוס. בין השאר טענה החברה בעתירתה לפגיעה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו ובחוק יסוד חופש העיסוק.

ישראייר הזכירה את הנימוק שסיפקה ד"ר שרון אלרעי פרייס, הממונה על בריאות הציבור במשרד הבריאות, לאיסור הטיסות מטעמי שוויוניות ואת הנימוק שסיפק ראש הממשלה ל"סולידריות", כשנשאל בפייסבוק לייב מדוע אסור לטוס. שני נימוקים שלא יכולים להניח את הדעת לאור הנזק העצום שנגרם לחברות התעופה ולאור הנזק שנגרם לציבור ש"כלוא" במדינה. ישראייר גורסת כי מדובר בהחלטה שרירותית וחסרת סבירות שאינה מבוססת על איסוף נתונים כדין. בית המשפט קבע כי המדינה תשיב לישראייר עד ה-13 באוקטובר בשעה 10:00. ההערכות הן שהמדינה תכריז לפני כן על ביטול האיסור לטוס ועל חזרה למציאות התעופתית של לפני הסגר, כלומר החופש לטוס מישראל בכפוף לחובת בידוד בחזור ממדינות אדומות.

גם בכנסת מבינים שההחלטה שאוסרת על ישראלים לטוס מקוממת ולא מגובה בנימוק הגיוני. ח"כ אלכס קושניר, שכבר פנה בנושא לשרים ולראש הממשלה, הגיש הבוקר שאילתה דחופה לשרת התחבורה מירי רגב שבה הוא מבקש לדעת מה היו שיקולי השרה בקביעת מתווה התעופה ומהם הצעדים המתוכננים לפתיחת השמיים לכלל אזרחי המדינה.

גם ועדת הכלכלה תתכנס הבוקר לדון בנושא ההגבלות. האיסור אמנם נכנס לתוקף ב-25 בספטמבר, אולם בעקבות החגים הדיון נערך רק כעת. בסמכות הוועדה לדחות את התקנות אולם כאמור נדמה שממילא המדינה תיסוג מהאיסור הזה עוד השבוע. החברות אמנם פספסו את התנועה של סוכות, אבל הן לפחות יוכלו לפעול במציאות יציבה ולא כזו שמושפעת מהחלטות שנדמה שאיש לא חושב על ההשלכות שלהן לעומק.