נשים סובלות מהפליה גם בלי הקורונה, המשבר החריף את מצבן

החקיקה היא מתקדמת אבל בשטח, גם טרום משבר הקורונה, נשים רבות בישראל סבלו מקיפוח בתנאי העבודה בהשוואה לגברים. ובמילים אחרות, הנורמות המשפטיות לטובת נשים לא הצליחו לחלחל לשטח בצורה מיטבית

שוויון מגדרי / צילום: שאטרסטוק
שוויון מגדרי / צילום: שאטרסטוק

ההגנה על זכויותיהן של נשים עובדות בישראל באה לידי ביטוי באופנים רבים. החוק המרכזי העוסק בזכויות נשים בעבודה הוא "חוק עבודת נשים", שחוקק ב-1954, ותוקן ועודכן מאז עשרות פעמים.

■ הקורונה דרסה את חוקי העבודה, והיקף הפיטורים של נשים בהריון מזנק

החוק ותקנותיו מתייחסים לסוגיות שונות הקשורות לעבודת נשים, וביניהן התנאים שבהם מותר להעסיק אישה בעבודות לילה; עבודות שבהן אסור להעסיק אישה בגיל הפוריות או בזמן ההיריון; וכן יחסי העבודה בין האישה למעסיקה מרגע שנכנסה להיריון, או במהלך טיפולי פוריות, לרבות פיטורים.

חוק עבודת נשים מגדיר את זכויותיה של אישה בהיריון, לפני ההיריון, במשך ההיריון, בחופשת הלידה ולאחריה.

אחד מהתיקונים המשמעותיים האחרונים שנערכו בחוק - שנכנס לתוקפו ב-22 במרץ 2010 - האריך את משך חופשת הלידה לעובדות מ-14 שבועות ל-26 שבועות (חצי שנה), מהם 14 שבועות בתשלום ו-12 שבועות ללא תשלום.

חוק מרכזי וכללי נוסף (מ-1988) המגן על נשים בעבודה, הוא "חוק שוויון הזדמנויות בעבודה", האוסר על מעביד להפלות בין עובדיו, בין היתר, מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, היריון, טיפולי פוריות והפריה חוץ גופית או היותם הורים.

החקיקה היא מתקדמת אבל בשטח, גם טרום משבר הקורונה, נשים רבות בישראל סבלו מקיפוח בתנאי העבודה בהשוואה לגברים. ובמילים אחרות, הנורמות המשפטיות לטובת נשים לא הצליחו לחלחל לשטח בצורה מיטבית.

למשל, יש בישראל עדיין הרבה מקומות העבודה שמפלים בין שכר הנשים לגברים למרות האיסור בחוק. עפ"י נתונים של הלמ"ס, השכר החודשי הממוצע של אישה הוא כ-69% משכרו הממוצע של גבר. במונחים של שכר לשעה, אישה מרוויחה לשעה כ-85% משכר של גבר. הפער הזה נשאר כמעט קבוע לאורך שנים ארוכות.

ויש גם הרבה מקומות עבודה שבהם הנשים חוששות לספר כי נכנסו להיריון או עוברות טיפולי פוריות מחשש שהן לא יתקבלו לעבודה, או יפוטרו ממנה.

בתחילת משבר הקורונה, באפריל 2020, קבע בית הדין הארצי לעבודה בפסק דין תקדימי כי מעסיק אינו רשאי לפטר עובדת שעוברת טיפולי פוריות ללא קבלת היתר מהממונה על עבודת נשים, גם כאשר העובדת לא נעדרה מעבודתה בשל הטיפולים.

גם כאן, הפסיקה יפה, אבל השאלה הגדולה היא, האם המילים היפות בחוקים ובפסיקות נאכפות בשטח. הנתונים שהוצגו בכתבה הזו, מראים שפעמים רבות התשובה לכך היא שהן אינן נאכפות.

69% - שיעור שכרה החודשי הממוצע של אישה לעומת שכרו הממוצע של גבר

26 שבועות נמשכת חופשת לידה, מהם 14 שבועות בתשלום