דוחות בים? מסתבר שדווקא שם נמצאת הגנה טבעית מקורונה

משרד הבריאות ממליץ לשמור על רמה תקינה של ויטמין D, שמחקרים שונים מצאו כי מחסור בו מעלה את סיכוי ההידבקות בקורונה • לשליש מהאוכלוסייה בישראל יש מחסור בוויטמין D

ישראלים מבלים על חוף הים בתל אביב ביוני / צילום: Amir Cohen, רויטרס
ישראלים מבלים על חוף הים בתל אביב ביוני / צילום: Amir Cohen, רויטרס

בזמן שהציבור נשלח להסתגר בביתו בכדי להתגונן מפני הקורונה, לאורך החודשים האחרונים מחקרים שונים מוצאים קשר בין מחסור בוויטמין D לבין הסכנה להידבק במחלת הקורונה. אמנם טרם בוצעו מחקרים התערבותיים רחבי היקף המוכיחים יעילות מתן ויטמין D למניעת תחלואה בבני אדם, אך נוכח הגילויים החדשים, ממליץ משרד הבריאות לציבור "לשמור על רמה תקינה של ויטמין D על ידי חשיפה לשמש או על ידי נטילת תוסף".

ויטמין D משפיע על מערכות רבות בגוף, ונדרש לתפקוד תקין של מערכת החיסון, שמגנה על הגוף מפני מחוללי מחלה שונים. למרות שוויטמין D נקשר בחשיפה לשמש, דווקא בישראל מחסור בו שכיח מאוד בקרב כל המגזרים באוכלוסייה - שליש מהאוכלוסייה הכללית סובלת ממחסור בוויטמין D. חסר בו נקשר למחלות לב, סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם והשמנה, פגיעה בבריאות העצם, וכן רגישות לזיהומים בדרכי הנשימה.

לפי סקירת מחקרים שביצע מרכז המידע והידע של אמ"ן, מספר רב של מחקרים שפורסו לאחרונה קושר בין חסר בויטמין D לעלייה בסיכון להידבק בקורונה, לסיכון להצגת תסינים חמורים יותר, ואף לתמותה מוגברת מהמחלה. רוב הסובלים מחלות רקע המעלות את הסיכון לחלות בקורונה, סובלים גם ממחסור בוויטמין D. לפי שעה, המחקרים שנעשו מתארים קשר נסיבתי ולא סיבתי בין הדברים, ובעולם מתנהלים מחקרים מבוקרים רבים בכדי לבחון את הטיפול באמצעות ויטמין D הן למניעה והן לטיפול במחלת הקורונה.

על כן, ממליץ משרד הבריאות לשמור על סטטוס ויטמין D תקין באמצעות "יציאה לשמש בזרועות חשופות למשך 20 דקות מצטברות ליום, בשעות השמש (11-16), או לקחת תוסף של 800-1,000 יחידות ויטמין D ליום, בעיקר לקשישים ולמי שאינו חשוף לשמש". ההמלצה, כאמור, מתחדדת גם על רקע צמצום החשיפה לשמש בקרב מרבית האוכלוסייה, כפועל יוצא של הסגר.

מחסור בוויטמין D עלול להוביל למחלה קשה יותר

המחקרים בנושא מחסור בוויטמין D ותחלואת קורונה אינם חדשים. כבר באפריל, פורסם מחקר שבדק את הקשר בין רמות הוויטמין לבין תחלואה ותמותה במדינות אירופאיות שונות. מהמחקר עלה כי קיימת קורלציה שלילית בין רמות הוויטמין לתחלואה ותמותה מקורונה ברמה מובהקת סטטיסטית. ארצות בהן הרמות הממוצעות של ויטמין D באוכלוסייה נמוכות הן ספרד, איטליה ושוויץ, שסבלו מרמות תחלואה ותמותה גבוהות. מחקר נוסף, שבוצע בגרמניה, הצביע על קשר בין חסר בוויטמין D ומחלות רקע מסוימות, למחלת קורונה קשה. מחברי המחקר ממליצים על בדיקת רמת הוויטמין בכל מאושפז והשלמת החסר, אם קיים.

מחקר נוסף, אשר בוצע באוניברסיטת בר אילן בשיתוף קופת חולים לאומית, כלל 7,807 נבדקים שעברו בדיקת קורונה, ולקופת החולים היו נתונים באשר לרמות ויטמין D בדמם. מתוך כלל הנבדקים, 782 (כ-10%) נמצאו חיוביים לקורונה. המחקר מצא כי רמות נמוכות של ויטמין D נמצאות בקורלציה חיובית להידבקות במחלת הקורונה, והיוו גורם סיכון נבדל ומובהק סטטיסטית (סיכון מוגבר פי 1.5 גם לאחר ביצוע התאמה לגיל, מגדר, מצב סוציו-אקונומי ומחלות רקע). כמו כן, רמות נמוכות של ויטמין D נמצאו בקורלציה לסיכון להתאשפז ולפתח מחלה קשה יותר, זאת בסיכון מוגבר של יותר מפי 2. החוקרים מציינים כי תוצאות המחקר תואמות למחקרים דומים אשר בוצעו בעבר, אך מנגנון הפעולה וההגנה של הוויטמין טרם הוברר.