מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר: הופעל עלי מכבש לחצים לרכוש צוללות וכלי שיט מטיסנקרופ

אתמול דווח בערוץ 12 שמנכ"ל משרד הביטחון לשעבר דן הראל אמר את הדברים  בתצהיר לביהמ"ש העליון • לפי הפרסום, לאורך תצהירו חוזר הראל ומדגיש את התערבותו החריגה והדרישה של נתניהו • מטעמו של נתניהו נמסר: "אטריות קרות. הראל כבר נחקר ב-2017 ונמצא שאין בעדותו דבר"

דן הראל, יו"ר הרכבת הפורש / צילום: תמר מצפי
דן הראל, יו"ר הרכבת הפורש / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר דן הראל כתב בתצהיר שהוגש לבית המשפט העליון כי הופעלו עליו לחצים חריגים מצד ראש הממשלה נתניהו כדי שישראל תרכוש צוללות וכלי שיט מתאגיד טיסנקרופ הגרמני, כך דווח אתמול בערוץ 12 בכתבה של גיא פלג. התצהיר הוגש במסגרת עתירה של התנועה לאיכות השלטון מחודש יולי 2020 ונותר חסוי עד כה. במסגרת העתירה מבקשת התנועה לאיכות השלטון לפתוח את תיק החקירה ו/או להורות על הקמת ועדת חקירה ממלכתית. בעוד יומיים אמורה הפרקליטות להגיב לעתירה, באמצעות תשובה שתוגש לבג"ץ ושם יופיעו נימוקי המדינה לסגירת התיק וההסבר שלהם בנוגע להעדר הקשר בין האירועים שהתרחשו בין השנים 2015-2016 לבין ראש הממשלה נתניהו.

כזכור, בחודש דצמבר 2019 הודיעה הפרקליטות על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע בפרשת הצוללות נגד מפקד חיל הים לשעבר אליעזר מרום, בעבירות שוחד, הלבנת הון ועבירות מס, ונגד פרקליטו לשעבר של נתניהו ובן דודו, עו"ד דוד שמרון, על הלבנת הון. כתבי אישום נוספים עליהם הוחלט הם נגד המתווך בעיסקה מיקי גנור (מי שחזר בו מעדות עד המדינה), השר לשעבר מודי זנדברג, ראש הסגל בלשכת נתניהו לשעבר דוד שרן ואחרים. בחודש יולי 2020 החלו השימועים בתיקים, אחרי עיכוב משמעותי בשל דרישות שעורכי הדין הנחשפים לחומרים יעמדו בדרישות סיווג ביטחוניות. לפי החשדות קצינים בכירים, עובדי ציבור ומקורבים לראש הממשלה דרשו ולקחו לפי החשד שוחד כדי לקדם את העסקאות בין התאגיד הגרמני למדינת ישראל.

בעוד ההליכים המשפטיים נשרכים, התנועה לאיכות השלטון פנתה לבג"ץ ,בעתירה לה צורפו תצהירים של עשרות בכירים, בהם הצהרות כי לא היה צורך בצוללות וכלי השיט שנרכשו מטיסנקרופ, בניגוד לטענתו הציבורית והמשפטית של נתניהו. לפי טענת התנועה, נתניהו פעל בניגוד למערכת הביטחון, ויש בתצהירים לחדד את הלחץ שהפעיל נתניהו לקדם את העסקאות עם טיסנקרופ.

אולם לא ברור מן הטענות השונות, מה בכל התצהירים והחשיפות קושר את נתניהו בקשר פלילי להשלמת העסקאות, עניין שעמד במרכז החלטתו של מנדלבליט שלא לחקור את ראש הממשלה בעניין.

"הדיאלוג ביני ובין ראש הממשלה היה חריג"

אתמול נחשף בערוץ 12 תצהירו של הראל בו הוא מספר "הופעל עלי מכבש לחצים. נתניהו דפק על השולחן - המידור של כל אנשי המקצוע לא סביר בצורה קיצונית" .

בחלקים אחרים בתצהיר מספר הראל: "הן ממשרד ראש הממשלה והן מנציגי המל"ל, שנועד כל כולו למנוע את פרסום המכרז, בניסיון לגרום לכך שהמשרד יבצע את הרכש בגרמניה וספציפית מחברת טיסנקרופ. בהקשר זה זכורות לי בין היתר הנחיות בכתב מהמזכיר הצבאי של ראש הממשלה האוסרות יציאה למכרז, וכן פניות רבות בעל פה מראש המל"ל יוסי כהן, וכן מסגנו אבריאל בר יוסף אשר פנה לגורמים שונים במשרד ביניהם מנהל הרכש והיועמ"ש של המשרד, והאחרון עדכן אותי בכך. עמדתי הייתה כי רק בדרך של מכרז ניתן להכריח כל יצרן - לרבות טיסנקרופ - לתת את המחיר המיטבי וכי כל מספנה שיש לה היכולת לייצר את הדגם המבוקש, מוזמנת להציע הצעות גם אם היא נהנית מסבסוד ממשלתי".

עוד מספר הראל בתצהיר איך הופעלו לחצים כבדים למנוע מכרז בינלאומי לרכישת ספינות מגן לאסדות גז ורכישת ארבע ספינות מגן מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ: "הנחיתי את ראש מנהל הרכש, לנוכח הלחצים הרבים ממשרד ראש הממשלה, שהפרסום ייעשה ללא יידוע מראש או תיאום מוקדם עם המל"ל או משרד ראש הממשלה. כך שפעולה זו תהיה עובדה מוגמרת שאיננה נתונה לדיון, זאת בניסיון להדוף את הלחצים שהופעלו בהמשך. לאחר פרסום המכרז תוך זמן קצר ביותר פנה אליי ראש המל"ל יוסי כהן (דאז - ט"ש) בדרישה לבטל את המכרז, לדבריו בשל דרישת ראש הממשלה נתניהו לבטל את המכרז. השבתי לו כי אינני יכול לפעול על פי תכתיב בלתי סביר... זמן קצר לאחר מכן חזר אליי מר כהן והעביר לי מסמך מטעם ראש המל"ל בו נרשם כי ראש הממשלה מנחה אותי לבטל את המכרז. הבהרתי לו שללא הוראה בכתב ישירות מראש הממשלה ובחתימתו, אין בכוונתי לבטל את המכרז וגם אז, אבקש להיפגש איתו ולהבין מדוע".

"דרישתי זו לא נענתה בתגובה כלשהי... היועץ המשפטי של המשרד, עו"ד בן ארי, דיווח לי גם כן כי גם עו"ד שמרון מבקש לעצור את ההליך, בהתאם לעמדת ראש הממשלה נתניהו. לא העליתי על דעתי באותה העת שעו"ד שמרון קשור גם לנציג של טיסנקרופ בישראל, וכי הוא פועל תמורת תשלום בשירותו של סוכן החברה מיקי גנור, בנוסף על פעולתו עבור ראש הממשלה".

לפי הפרסום, לאורך תצהירו חוזר הראל ומדגיש את התערבותו החריגה והדרישה של נתניהו, דרישה שהוא מכנה 'בלתי סבירה' להגדיל את מספר הצוללות בצי הצוללות הישראלי: "נתניהו אמר לי וליעלון בתקיפות רבה שהוא מעוניין שתירכש צוללת נוספת, השביעית במספר, תוך שהוא דופק בידו על השולחן. למרות שלא היה מדובר בהוראה רשמית, סברתי כי הנחיה שכזו, שנועדה להביא לרכש ולהגדלת סד"כ הצוללות, אינה סבירה. על רקע היכרותי עם נושא זה, נוצר בישיבה זו ויכוח ביני לנתניהו, וזכור לי שהשבתי לראש הממשלה שאין כל צורך בצוללת שביעית וכי ממילא ידינו אינה משגת. הדיאלוג בינינו היה חריג. נתניהו אמר שהוא ידאג לתקציב רכש צוללת נוספת מתקציב חיצוני לתקציב הביטחון. השבתי לו שאינני מקבל את דבריו. הזכרתי לראש הממשלה שלמרות קשיי תקציב הביטחון הוא איננו מקיים הבטחות אחרות שניתנו למשרד ולי אישית על ידו לתוספת תקציב".

מטעמו של נתניהו נמסר : "אטריות קרות. דן הראל כבר נחקר בנושא ב-2017 ונמצא שאין בעדותו דבר. כתבה ממוחזרת ומגמתית שכולה העלאת גירה של מידע ישן שנסרק במסרקות ברזל ע"י כל גורמי אכיפת החוק, גם אלה שידועים בעוינותם לראש הממשלה נתניהו, שאפילו הם נאלצו לקבוע שאין בטענות דבר וחצי דבר. מגישי הבג''ץ לא גבו תצהירים מבכירים אחרים במערכת הביטחון שליוו את הנושא באופן צמוד ויודעים את האמת, ושעמדתם המקצועית דוחה לחלוטין את התצהירים הפוליטיים של יעלון ושותפיו, דוגמת ראשי המל''ל לשעבר פרופ' יעקב נגל שאמר לגבי רכש הצוללות והספינות שהחלטות אושרו "בתמיכה מלאה של צה"ל והרמטכ"ל דאז... לא הייתה מחלוקת על כך שצריך את הספינות האלה", וראש המל"ל לשעבר יעקב עמידרור שהצהיר ש"ההליכים להזמנת צי הצוללות הבא היו נכונים מכל בחינה מקצועית".