אמיר ברמלי | פרשנות

הלקח מהונאת אמיר ברמלי: להיזהר עם השקעות שנשמעות טוב מדי. עד שהרגולטורים יתעוררו

ברמלי, שהורשע היום בהונאת ענק של משקיעים, פעל בפריפריה של שוק ההון והדגים את הקלות שבה ניתן להבטיח הבטחות מסוכנות כשאיש לא מפקח • הרגולטורים צריכים להתחיל לחפש גם את מה שלא נמצא מתחת לפנס, ואילו הציבור לא צריך לקנות הבטחות שנשמעות כטובות מדי

אמיר ברמלי בבית המשפט / צילום: איל יצהר, גלובס
אמיר ברמלי בבית המשפט / צילום: איל יצהר, גלובס

הרשעתו של אמיר ברמלי בהונאת משקיעים, מצטרפת לשורת פרשיות שוק הוניות-פיננסיות שהוכרעו בבית המשפט ושהשליכו על ההתנהלות שוק ההון בכללותו.

הפעם מדובר במידה רבה בפרשייה צרכנית, שהתנהלה כולה בפריפריה השוק הונית. זה האזור שבו נמצאים גופים שמשייכים לעצמם ניחוח לא להם ופועלים ללא הרשאות ורישיונות, אותם המדינה לא מחלקת לכל אחד, ולא בכדי. בדיוק כפי שהוכח גם הפעם.

אמיר ברמלי היה הרוח החיה מאחורי גופי ההשקעה רוביקון וקלע. הקריסה של שתי החברות האלו, שפעלו במשך שנים במרכז הבמה הציבורית אך ללא תשקיף, מהווה תמרור אזהרה בוהק, וממש לא הראשון, לציבור הרחב. ברמלי הדגים את הקלות שבה גופים, שמתחמקים מפיקוח, יכולים להציע לציבור הבטחות שבכלל לא ניתן להבטיח שאפשר לקיים, וכאלו שגופי ההשקעה הלגיטימיים לעולם לא יהיו מוכנים לתת. 

היום הורשע ברמלי בבית המשפט המחוזי בהונאת משקיעים באשמה כי גייס כספים ללא תשקיף, תוך שהשתמש בכספים שגויסו לצרכיו האישיים ולמימון עסקאות בעייתיות.

הצליח להתחמק מהרגולציה

שנות הגאות בשוקי ההון ובמחירי הדיור לצד הריביות האפסיות, שמאפיינות את העולם המערבי זה שנים, יצרו, ועדיין יוצרות, אתגר למשקיעים הכי מתוחכמים. המציאות המורכבת הזו גם מאתגרת את המשקיעים הכי פשוטים. אלה מהציבור הרחב, שלא מבינים סיכון בהשקעות לבוריו ושרוצים ביטחון יחסי אך עדיין מחפשים תשואה לכסף שיש להם. הם היו הכתובת לשכנוע מצד ברמלי.

בשנים "שגרתיות" פקדונות הבנקים יכולים לספק למשקיעים מהציבור הרחב פיתרון נושא תשואה תוך הבטחה לשמירה מהפסד נומינלי. אבל, בשנים האחרונות זה לא המצב. בשל מדיניות הריביות האפסיות הפקדונות הפסיקו להיות אטרקטיביים (עד לקפיצה חד פעמית באופייה בימי שיא המפולת של משבר הקורונה הראשון, שהזכירה לציבור רחב שבהשקעות גם אפשר להפסיד והריצה אותו לפקדונות בבנקים).

על הבסיס הזה ברמלי מצא ביקוש להיצע ההשקעות שלו, שעתה התבררו סופית כהונאה. ההרשעה של ברמלי ממחישה לציבור הרחב שקיצורי דרך והשקעות מתוחכמות שמוכוונות לציבור הרחב ובסכומי השקעה נמוכים עלולים להתברר כהבטחה טובה מכדי להיות אמיתית.

ברמלי, כמו אחרים שקדמו לו, ניצל היטב את היותו במכוון בפריפריה של שוק ההון, ולמרות שלא הסתתר מאיש הוא הצליח להתחמק מהרגולציה לזמן ארוך. זה קרה הודות ללקונה שגרמה לכך שהרגולציה מפחידה ונוגסת בעיקר במי שמשחק לפי הכללים ונתון לפיקוחה ונמצא מתחת לפנס שלה, ולא למי שמצליח להתחמק מלהצטרף לשורת הגופים המפוקחים. במקרה של ברמלי זה התאפשר לזמן ניכר משום שהוא לא פרסם תשקיף, דבר שהרחיק אותו מזרועות רשות ניירות ערך למשך תקופה ארוכה, שבמהלכה הציבור הרחב נתן לניהולו סכומי כסף רבים.

לכן, חשיבות נוספת שעולה מההכרעה בבית המשפט מהבוקר נוגעת גם לצורך בפעולה מהירה יותר של הרגולטורים מרשות ני"ע ואחרים כלפי גופים שלכאורה אינם מפוקחים על ידם. הפעילות של ברמלי התנהלה תקופה ארוכה תחת העין הפקוחה של הציבור ושל אנשי רשות ני"ע, ושל גורמים נוספים בהם גם העיתונות הכלכלית. היא המשיכה ללא הפרעה זמן רב הרבה יותר מדי למרות שהתנהלה תוך הונאת משקיעים, כפי שהתברר היום מעל לספק סביר.