לראשונה מזה 30 שנה: שיחות בין ישראל ללבנון על המים הכלכליים

מחר בשעה 10:00 ייפגשו המשלחת הישראלית והלבנונית בבסיס האו"ם בנקורה, בתוך אוהל גדול ופתוח • לדברי מקור בכיר במשרד האנרגיה, מטרת המפגש הנה לפתור את המחלוקת בעניין תיחום המים הכלכליים

אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

השיחות בין ישראל ללבנון על המים הכלכליים יפתחו מחר בשעה 10:00 בבוקר. המשלחות יפגשו בבסיס האו"ם בנקורה, בתוך אוהל גדול ופתוח, ולא בחדר סגור. 200 מטר מגבול ישראל לתוך האזור של האו"ם, זה המקום בו ייערכו שיחות בסוגיה כלכלית טכנית, אך עדיין מדובר במגע ראשוני בין המדינות מזה 30 שנה, ולפיכך מדובר בהתפתחות דרמטית.

מקור בכיר במשרד האנרגיה אמר היום כי מטרת המפגש הנה לפתור את המחלוקת בעניין תיחום המים הכלכליים. "זה לא תהליך שלום ולא נורמליזיציה ולא דומה לתהליכים שלנו מול איחוד האמירויות. מדובר במטרה מוגדרת אחרי מו"מ של שלוש שנים, ואנחנו מתייחסים לכך כמחלוקת כלכלית", אמר המקור.

לדבריו, מדובר במחלוקת "לא גדולה, אבל כן כזו שמונעת את הפיתוח של משאבי הגז והנפט באזור".

במשלחת הישראלית ישתתפו בכירי משרד האנרגיה, המנכ"ל אודי אדירי וראש המטה של השר מור חלוץ. בנוסף ישתתפו במו"מ אביב איאש, יועץ בינלאומי לשר האנרגיה; ראובן עזר, יועץ מדיני לראש הממשלה; אלון בר, ראש מערך מדיני משרד החוץ; ותא"ל אורן סתר, ראש החטיבה האסטרטגית, צה"ל.

מי שמובילים את המהלך מן הצד האמריקאי הם סגן מזכיר המדינה דיוויד שנקר, וג׳ון דרושר, מי שהיה שגריר ארה"ב לאלג׳יריה, וגם דיפלומט בכיר בעברו בקהיר, בגדד ועוד.

מקור בכיר במשרד האנרגיה ציין שהמטרה היא להגיע להסכמות. "אם הצד השני יבוא במגמה של להשיג עוד ניצחון על האויב הציוני, אז הם יכולים להמשיך לחגוג ניצחונות כמו בעשור האחרון. לזמן יש חשיבות רבה. הפיתוח של האזור מתעכב 10 שנים. בצד הלבנוני, הם מייבאים בינתיים, וזה עלות של מיליארדי דולרים בשנה למשק שלהם. הדבר הזה חשוב, גם לנו וגם לצד השני. לנו יש כבר מאגרי גז ויצוא של גז שלנו למצרים ולירדן. בלבנון ממשיכים לייבא, ולכן להם זה חשוב עוד יותר מן הבחינה הכלכלית".

המקור ציין כי ישראל מגיעה לדיונים "בגישה ריאלית ופרגמטית עם מטרה ממוקדת. השיח לא יגע במחלוקות בגבול היבשתי".

המחלוקת בין שתי המדינות נוגעת לאזור ברוחב של כמה מטרים עד כ-15 ק"מ, כאשר מגיעים פנימה לעומק הים, 200 ק"מ מקו החוף. בשנת 2011 נעשה ניסיון לפתור את המחלוקת בין הצדדים בתיווך שגריר ארה"ב דיויד סאטרפילד, אך זה לא צלח. סגנו של פומפיאו, דיוויד שנקר, הקדיש לנושא הזה מאמצים רבים בשנים האחרונות ונסע ללבנון תכופות.

באזור המים הכלכליים המרוחק מן היבשות החל מ-22 ק"מ והלאה, נמצאים מאגרי גז פוטנציאלים בשווי מיליארדי דולרים. המחלוקת בין ישראל ללבנון הביאה לכך שחברות אנרגיה חששו לבצע שם פעולות חיפוש גז טבעי. פתרון של חלוקה כלשהי בין המדינות יאפשר לחברות לעבוד במרחב.

ההנחה היא שהפיצוץ של החיזבאלה בנמל ביירות באוגוסט השנה, הביא לחידוד הצרכים הכלכליים של המדינה ולניסיון הפוליטי שם לחפש פתרונות למשק הלבנוני.