כבר לא תופחת: תופין נחתכה ושווה כ-730 מיליון דולר פחות מהשיא

חברת הסייבר נסחרת בשווי שוק של כ-275 מיליון דולר – כמעט מחצית משוויה בהנפקה הראשונית לפני כשנה וחצי • בשנה החולפת פרסמה שתי אזהרות רווח

בזמן שלא מעט חברות טכנולוגיה בוול סטריט - ישראליות וזרות, ותיקות וחדשות - נסחרות ברמות שקרובות לשיא, מניית תופין ממשיכה לדשדש. אתמול (ב') נפלה המניה במסחר ב-NYSE ב-15.2% במחזור מסחר גבוה, לכאורה ללא כל סיבה, למחיר המשקף אובדן שווי של כ-730 מיליון דולר מהשיא אליו הגיעה אשתקד. המחיר בנעילת המסחר משקף לתופין  שווי שוק של כ-275 מיליון דולר - ירידה של כמעט מחצית משוויה מאז ההנפקה הראשונית בוול סטריט לפני כשנה וחצי.

תופין, שבשניים מתוך שלושת הרבעונים הקודמים (הרביעי של 2019 והראשון של 2020) פרסמה אזהרות רווח, דווקא הודיעה אתמול על מועד פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השלישי השנה - סימן לכך שהפעם לא צפויה להתפרסם אזהרה (הדוחות יתפרסמו ב-12 בנובמבר). ובכל זאת המניה נפלה, והשלימה ירידה של 56% מתחילת השנה הנוכחית. תופין, המספקת פתרונות שמאפשרים לארגונים לאכוף מדיניות אבטחת סייבר בסביבות שונות, הונפקה לראשונה בבורסת ניו יורק באפריל 2019, כשמחיר המניה אז - 14 דולר, שיקף לחברה שווי שוק של 480 מיליון דולר. בשיא, שנקבע כשלושה חודשים לאחר ההנפקה המניה נסחרה במחיר של כ-30.5 דולר, יותר מפי 2 מההנפקה, ובשווי של כמיליארד דולר.

עוד לפני שתי אזהרות הרווח של החודשים האחרונים, המניה נסחרה במגמת ירידה, אך עדיין במחיר גבוה ממחיר ההנפקה הראשונית שלה, ובדצמבר שעבר בעלי מניות בחברה - קרנות ההשקעה קטליסט ומרקר, שהחזיקו במניות תופין עוד מימיה כסטארט-אפ צעיר - מכרו מניות במסגרת הנפקה משנית תמורת כ-70 מיליון דולר, ולפי מחיר של 17 דולר למניה, יותר מפי 2 מהמחיר הנוכחי.

לאחר ההנפקה המשנית, על רקע משבר הקורונה הגלובלי ולאחר אזהרת הרווח הראשונה, המניה צנחה לשפל של כ-6.2 דולר בחודש מרץ האחרון, ומאז היא דשדשה בטווח מחירים של 6.2-11.6 דולרים, כאמור נמוך ממחיר ההנפקה שלה ב-2019.

קורונה ותביעה ייצוגית

לפני כשלושה חודשים הגיש בעל מניות תביעה ייצוגית בארה"ב נגד החברה, מייסדיה רובי כיטוב וראובן הריסון, בכירים בהנהלתה ודירקטורים בה, וכן נגד גופים ששימשו כחתמים בהנפקות שלה, וזאת בטענה להפרת חוקים פדרליים בתחום ניירות הערך. לטענת התובע, התשקיפים שהוגשו לקראת שתי ההנפקות שבוצעו כללו טענות מטעות ושקריות. המשפט טרם החל, אך ייתכן שגם אירועים שקשורים אליו משפיעים לרעה על מחיר המניה בתקופה האחרונה.

במחצית הראשונה של השנה הסתכמו הכנסות תופין ב-44.3 מיליון דולר, ירידה של 6.9% ביחס לתקופה המקבילה ב-2019, בשל השפעת מגפת הקורונה. בתקופה זו ההפסד התפעולי (על פי כללי החשבונאות המקובלים - GAAP) גדל פי 2 ביחס לתקופה המקבילה ל-25.9 מיליון דולר, וההפסד Non-GAAP, בניכוי סעיפים חשבונאיים שונים ובראשם התגמול ההוני לעובדים, הסתכם ב-18.5 מיליון דולר, לעומת הפסד של 8.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

החולשה בתוצאות הגיעה גם לתזרים המזומנים, ותופין רשמה במחצית הראשונה תזרים שלילי של 11.2 מיליון דולר מפעילות שוטפת, לעומת תזרים חיובי של 1.5 מיליון דולר בתקופה המקבילה. בשל האי-ודאות על רקע המגפה, לא ניתנו תחזיות לרבעון השלישי.