זוהר יצא נגד היועמ"ש; מנדלבליט: "אמשיך לפעול ללא מורא"

התבטאות חריפה של יו"ר הקואליציה נגד מנדלבליט: "האינפורמציה שאני מכיר אומרת דבר אחד - רק טפח קטן נחשף, קטנצ'יק" • רה"מ מיהר להתנער מדבריו של זוהר • זוהר: "לא איימתי על מנדלבליט, ראוי שיתפטר" • מנדלבליט: "איומים למיניהם לא ירתיעו את היועץ המשפטי לממשלה מלבצע מלאכתו" • התנועה לאיכות השלטון הגישה תלונה במשטרה נגד זוהר בעקבות הדברים

מיקי זהר בוועדת הקורונה, היום / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
מיקי זהר בוועדת הקורונה, היום / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

סערת הקלטות מנדלבליט: יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), התבטא הבוקר (ד') בחריפות נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בעקבות הקלטותיו שהתפרסמו אמש (ג') בערוץ 12.

בראיון שהתקיים עם זוהר הבוקר ב-103FM איים זוהר כי אם מנדלבליט לא יתפטר מתפקידו וכן יבטל את כתבי האישום נגד ראש הממשלה - ייחשפו הקלטות נוספות שלו.

"מה שעשה מנדלבליט ומה שעשה שי ניצן נחשף לציבור וכולם יודעים מה קרה. אני יודע אינפורמציה מאוד ברורה בעניין הזה והאינפורמציה שאני מכיר אומרת דבר אחד - רק טפח קטן נחשף, קטנצ'יק. לכן אני חושב שאם אלה שיזמו את כל הקנוניה נגד ראש הממשלה יפנימו שמוטב להם לחזור בהם מהדרך הגרועה שהם בחרו בה הם יצטרכו לשלם על זה מחיר", אמר זוהר.

כאשר נשאל אם זה איום, ענה זוהר כי זו "הבטחה". עוד אמר זוהר בראיון הבוקר כי "כתבי האישום נגד נתניהו הוגשו בצורה מופרכת, נעשו שלא כדין באופן מושחת, מלוכלך, שחור משחור. ראינו את ההתנהלות לא רק שם. ההקלטה שנחשפה אתמול הראתה סופית שכתבי האישום הוגשו בכוח על ידי מנדלבליט משום שלא הייתה לו ברירה אחרת, כי הוא היה משלם מחיר. זה מה שאנחנו יודעים והאינפורמציה הזאת צריכה להספיק כדי לגמור את הסיפור הזה".

לדברי בכיר במשרד המשפטים ששוחח עם "גלובס", ההתבטאות נחשבת "עבירה פלילית לכל דבר ועניין".

בעקבות הדברים, התנועה לאיכות השלטון הגישה תלונה במשטרה נגד זוהר. לטענת התנועה זוהר פעל בצורה חמורה ובאופן העלול לעלות כדי סחיטה באיומים כלפי היועץ המשפטי לממשלה.

"מדבריו של חה"כ זוהר משתמע כי בידיו מצויים מידע וחומרים, לרבות הקלטות, הנוגעים ליועמ"ש מנדלבליט, אשר יש בהם כדי לפגוע בו וכדי להצביע על מעשים פליליים אותם ביצע כביכול היועמ"ש. לא זו אף זו, חה"כ זהר משתמש במידע זה המצוי בידיו לכאורה, ומודיע קבל עם ועדה ובמסגרת תוכנית רדיו, כי לו היועמ"ש לא יבטל את האישומים כלפי ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו, באופן מיידי ויתפטר מתפקידו, 'תהיה פה רעידת אדמה' והוא 'ישלם על זה מחיר'", מסרה התנועה.

עוד טוענת התנועה כי "דבריו של חה"כ זוהר מהווים לכאורה סחיטה של ממש כלפי היועמ"ש מנדלבליט על מנת שיפעל לביטול כתבי האישום כנגד רה"מ ויתפטר מתפקידו, אחרת, כך מאיים לכאורה חה"כ זוהר, יפורסם מידע אשר יש בו על מנת לפגוע ביועמ"ש מנדלבליט, ורומז לאותן הקלטות". עוד נכתב כי התנהלות זו מצד חה"כ זוהר מעלה חשד לפעולה פלילית ממש, המאפיינת לרוב ארגונים אשר השתיקה יפה להם".

ראש הממשלה נתניהו מיהר להתנער מדבריו של זוהר ושיגר תגובה חריפה דקות אחרי פרסום הדברים שבה נמסר מטעמו כי "הדברים של חבר הכנסת מיקי זוהר נאמרו ללא ידיעתו של ראש הממשלה והם אינם על דעתו. ראש הממשלה לא שוחח בנידון עם חבר הכנסת זוהר. ראש הממשלה מסתייג מהדברים שאינם מקובלים עליו".

מיקי זוהר מסר בתגובה כי "‏הגיע הזמן שנפסיק לפחד ממערכת המשפט, כבר לא צריך לחשוש מהם. הדברים שנחשפים בחודשים האחרונים מעידים על רקבון מוחלט ותפירת תיקים. לא איימתי על מנדלבליט, אם יש לו כבוד עצמי, לאור הדברים שנחשפים, ראוי שיתפטר".

יו"ר הקואליציה זוהר ביקש שוב לפרסם הבהרה בנוגע לדבריו: "למען הסר ספק, אני מבקש להבהיר כי לא שוחחתי כלל עם רה"מ או מי מאנשיו לפני הראיון ל-103fm, בו הוצאו דבריי מהקשרם בעניינו של מנדלבליט. הדברים שנאמרו על ידי בעידנא דריתחא היו על דעת עצמי ולא היתה לי שום כוונה לאיים על איש. גם אם דבריי הובנו אחרת אני מבקש להבהיר שוב כי לא היתה לי שום כוונה או רצון להביע איום כזה או אחר כנגד היועמ״ש לממשלה".

היועץ המשפטי לממשלה מסר בתגובה לדברים כי "איומים למיניהם לא ירתיעו את היועץ המשפטי לממשלה מלבצע מלאכתו. היועץ המשפטי לממשלה פעל לאורך כל תפקידו וימשיך לפעול ללא מורא וללא פחד ומשיקולים ענייניים בלבד, לפי הראיות והדין.

"הטענה כאילו נסחט או הושפע בהחלטותיו כתובע הכללי של מדינת ישראל משיקולים זרים כאלה ואחרים - היא מופרכת ומגוחכת, וממילא החלטות אלה, שהתקבלו לאחר הליך מקצועי וסדור בהשתתפות גורמים רבים, עומדות כעת למבחן שיפוטי, שהוא המבחן הקובע.

"כפי שהובהר אמש, אין שום זיקה או קשר בין הדברים שנאמרו בכעס בשיחה סגורה בין חברים לפני שנים, בתקופה שבה חש ד"ר מנדלבליט פגוע מן ההתנהלות כלפיו, לבין התיקים הנוגעים לרה"מ ואחרים. כל ניסיון להלך אימים באמצעות איום על חשיפת חומרים מכפישים וכיוצא באלה - נדון לכישלון.

עוד נציין כי מטבע הדברים, היועמ"ש לממשלה לא יהיה מעורב בטיפול בתלונה שהוגשה בגין התבטאותו של ח"כ זוהר. פניות שהתקבלו בעניין זה הועברו לטיפולה של המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, עו"ד נורית ליטמן, אשר תבחן את הדברים עם אגף החקירות והמודיעין במשטרה כמקובל".

שרן השכל שוב מציעה לפצל את תפקיד היועמ"ש

בהמשך לדברי יו"ר הקואליציה הבוקר, בליכוד קוראים לפטר את היועץ המשפטי או לא לשתף איתו פעולה עוד בישיבות הממשלה. הבוקר הצטרפה גם סגנית יו"ר הכנסת ח"כ שרן השכל מהליכוד עם הצעת חוק חדשה-ישנה שכבר קיבלה פטור והונחה על שולחן הכנסת לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה.

ח"כ שרן השכל / צילום: יוגב עמרני
 ח"כ שרן השכל / צילום: יוגב עמרני

"אף אחד בימין לא היה צריך את החשיפה של עמית סגל וגיא פלג אתמול בשביל לדעת שדרוש תיקון עמוק במערכת המשפטית בישראל. בראש ובראשונה - פיצול תפקיד היועמ"ש לשני תפקידים - יועץ משפטי לממשלה ותובע כללי", אמרה השכל הבוקר. "הצעת החוק שלי בנושא ממתינה על שולחן הכנסת. אם כחול לבן עדיין לא הבינו מה חשוב לדמוקרטיה הישראלית, בואו נקדם את זה בלעדיהם".

על פי הצעת החוק יש לפצל את תפקיד התובע הכללי מתפקיד היועמ"ש ולהגדיר את תפקידו של התובע הכללי כישות נפרדת ועצמאית שאינה כפופה ליועץ המשפטי לממשלה, וככזו המנהלת באופן אוטונומי את פרקליטות המדינה. היועץ המשפטי לממשלה יהווה סמכות מייעצת בכל הסוגיות המשפטיות הנוגעות לממשלה ולא יעסוק בתביעה הכללית. בכך תיווצר הפרדה בין הגוף שאחראי לנהל את התביעה והחקירות בישראל לבין הגוף שאחראי להעניק ייעוץ, סיוע והגנה משפטית לממשלה. עוד על פי ההצעה התובע הכללי יתמנה ע"י שר המשפטים לפי המלצות ועדת איתור. התובע הכללי יכהן חמש שנים, הוא יהיה הדרג הניהולי הבכיר של פרקליטות המדינה וכל ההליכים המשפטים מטעם מדינת ישראל יהיו נתונים בידיו.

כבר אמש פנה ח"כ עמית הלוי מהליכוד לשרים וחברי הכנסת בבקשה להחרים את היועץ המשפטי לממשלה. "הודיעו גם אתם כי החל ממחר בבוקר לא תהיה אף ישיבה שנשב יחד איתו. אף חוות דעת שלו לא תזכה להתייחסות. כל החלטה שהוא קיבל תחת מרותו של ניצן שהוגדר על ידו כעבריין, תעבור חקירה יסודית, בדיוק כמו כל החלטה שקיבלה רות דוד".

חבר כנסת נוסף מהליכוד, שלמה קרעי, קרא למנדלבליט להתפטר ולהיחקר באופן מיידי. "אביחי מנדלבליט, שי ניצן וכל החבורה - טמאתם את היכל הצדק. לכו מהחיים הציבוריים שלנו. יש לנו מדינה לשקם. ברוך ה׳ יש הרבה אנשים טובים ומוסריים בישראל. אנחנו נשקם".