לראשונה: אישה בת 89 מהולנד מתה מהידבקות שנייה בקורונה

בבדיקת דוגמיות משתי בדיקות הקורונה החיוביות, התברר שההרכב הגנטי של שני הנגיפים היה שונה, ולכן סביר כי היא נדבקה שוב ושלא מדובר בקינון ממושך של הנגיף • לאחרונה היו כמה דיווחים על הידבקות חוזרת בעולם

שלט הסברה בפארק בהולנד על שמירת המרחק ההכרחי בין אדם לאדם / צילום: Peter Dejong, Associated Press
שלט הסברה בפארק בהולנד על שמירת המרחק ההכרחי בין אדם לאדם / צילום: Peter Dejong, Associated Press

אישה הולנדית בת 89 הפכה ככל הידוע לאדם הראשון שמת מהידבקות בקורונה פעמיים. המקרה מעלה ספיקות רציניים בשאלה כמה זמן חיסון ונוגדנים נגד הנגיף יכולים להחזיק מעד.

על פי דיווח ברשת CNN, האישה סבלה מסוג נדיר של סרטן מוח. המערכת החיסונית שלה נפגעה מטיפול מדלל תאים שהיא קיבלה, כתבו חוקרים במרכז הרפואי באוניברסיטת מסטריכט במאמר שהתקבל לפרסום בכתב העת Clinical Infectious Diseases.

אך החוקרים מסרו שהתגובה החיסונית הטבעית שלה הייתה עדיין כנראה "מספיקה" כדי להתנגד לקוביד-19, כי סוג הטיפול שהיא קיבלה לסרטן "לא בהכרח מניב מחלה שמסכנת חיים".

הקשישה אושפזה מוקדם יותר השנה עם שיעול חריף וחום, ואובחנה כחיובית לקורונה. היא שוחררה חמישה ימים מאוחר יותר כאשר התסמינים שלה נעלמו לחלוטין "מלבד עייפות מתמשכת כלשהי".

אלא שיומיים אחרי תחילת הטיפול הכימותרפי - 59 יום אחרי שהוא שוחררה לראשונה מבית החולים - היא פיתחה חום, שיעול, וקשיי נשימה. היא נמצאה שוב חיובית לקורונה, ללא נוגדנים במערכת הדם שלה בימים הרביעי והשישי לכימותרפיה. מצבה התדרדר ביום השמיני וכעבור שבועיים היא מתה.

הקשישה לא נבדקה בין ההידבקויות, ולכן לחוקרים אין בדיקות שליליות שלה. בבדיקת דוגמיות משתי הבדיקות החיובייות, התברר שההרכב הגנטי של שני הנגיפים היה שונה. לכן, הבודקים הסיקו ש"סביר שהפרק השני היה הידבקות חוזרת ולא קינון ממושך של הנגיף".

מדובר בדיווח הראשון בעולם על מוות מהידבקות חוזרת בקורונה. לאחרונה היו כמה דיווחים על הידבקות חוזרת בעולם, כולל של בן 25 ממחוז וושו בנבאדה בארה"ב. הוא האמריקני הראשון שנדבק פעמיים.

לפי כתב העת הרפואי לאנסט מחלות מדבקות, הוא אובחן באפריל וביוני, עם תסמינים כמו כאב גרון, שיעול, כאב ראש, בחילה ושלשול. לא היה לו רקע רפואי כלשהו, אך כמו במקרה של האישה ההולנדית, ההידבקות השנייה הייתה חריפה יותר.