קמפיין נגד תוכנית הטלוויזיה "המתמחים": לא כוללת ייצוג לאנשי רפואה מהחברה הערבית

פרויקט הרשת אקט, למען הגדלת הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתקשורת הישראלית, החל בקמפיין מחאה נגד תוכנית הטלוויזיה של קשת 12 בשל אי ייצוג של רופאים מהחברה הערבית • לטענתם, כחמישית מאנשי הרפואה בארץ הם ערבים, אך התוכנית עדיין לא עקבה אחר אף איש רפואה ערבי

רם לנדס / צילום: תמר מצפי, גלובס
רם לנדס / צילום: תמר מצפי, גלובס

פרויקט הרשת אקט, הפועל להגדלת הייצוג של האוכלוסייה הערבית בתקשורת, החל בקמפיין מחאה נגד תוכנית "המתמחים" שהופקה על ידי קודה תקשורת ומשודרת בקשת 12 בשל הדרת החברה הערבית ממנה.

התוכנית, שעוקבת אחרי חייהם של רופאים בשלבי ההתמחות, סגרה השבוע עונה שלישית עם נתוני רייטינג גבוהים במיוחד, אבל למרות זאת עד עתה לאורך כל העונות ואף שכחמישית מאנשי הצוות הרפואי בארץ הם מהחברה הערבית, התוכנית עקבה עד עכשיו אחרי מתמחים יהודים בלבד, ובאקט סבורים שהגיע העת לשינוי.

בפוסט בפייסבוק ממריצים אנשי הפרויקט את הציבור לפנות למנכ"ל קשת 12 אבי ניר ולמנכ"ל קודה תקשורת רם לנדס ולהמריץ אותם לשלב אנשי רפואה מהחברה הערבית בעונת הבאות ולתייג עבורם מועמדים מתאימים.

"דווקא בתקופה הזאת שנושא הבריאות פותח מהדורות מרכזיות, הסדרה שמכניסה אלינו לסלון את חייהם המאתגרים של הצוותים הרפואיים, מקבלת משמעות אחרת, חזקה יותר ומרגשת יותר", נכתב בפוסט. "אבל בשבילנו הסדרה גם מאכזבת. כבר שלוש עונות שתכנית הדוקו-ריאליטי המצליחה משודרת ועוקבת אחר הגיבורים - 15 רופאות ורופאים בשלושת העונות, מתוכם 0 מהחברה הערבית".

בפוסט מסבירים כי לאור הנתונים שמעידים על כך כי כחמישית מאנשי הצוות הרפואי בבתי החולים בישראל הם מהחברה הערבית, וכי יותר מ-17% מהרופאים הם מהחברה הערבית, אי שילובם של רופאים מהחברה הערבית בתכנית הדוקו-ריאליטי זאת הדרה והתעלמות זועקת, במיוחד בימים אלה של משבר רפואי ובריאותי.

"הרופאים והרופאות מהחברה הערבית הם גיבורים בחיים האמיתיים של כולנו, אז למה הם לא מופיעים גם על המסך בפריים טיים של הריאליטי?". בפוסט מסבירים כי "פה ושם אפשר לראות את הצוותים מהחברה הערבית, אבל הם תמיד ברקע, בשוליים - לא כגיבורים מרכזיים של הסדרה. זה מעצבן, לא הוגן ולא משקף את המציאות".

בפרויקט אקט מאמינים כי זה הזמן לדרוש מהנהלת קשת 12, מחברת קודה ומשאר חברות ההפקה הגדולות, "לתת לצופים תמונת מציאות מלאה, ולהעניק במה הוגנת ורצינית גם לחברה הערבית ולגיבורים ממנה שעושים יום וליל כדי להציל ולרפא חולים או לסייע לאנשים שנמצאים במצוקה בכל תחום אחר. הסיפור שלהם לא פחות שווה ומעניין, לפעמים אפילו יותר".

רם לנדס מנכ"ל קודה תקשורת הספיק בינתיים לענות לאנשי הפרויקט - תשובה שרחוקה מלספק אותם. לדבריו,  "תהליך ליהוק המשתתפים בתוכנית מורכב משיקולים רבים, בהם גם הייצוג המגזרי , אך לא רק. ישנם שיקולים נוספים, בראש ובראשונה הרצון של המתמחים להשתתף ולהיחשף בתוכנית, סיפורם האישי, יכולת התבטאות מול מצלמה ועוד.

"כך למשל בליהוקי העונה האחרונה ניהלנו מגעים עם מתמחה מהחברה הערבית, אך לצערנו הרב היא לא הייתה מעוניינת בחשיפה. כבכל עונה גם בעונה הבאה של התוכנית, ייעשו מיטב המאמצים לאתר מתמחים מכל קצוות האוכלוסייה הישראלית - כולל החברה הערבית-ישראלית".