הקרב מתחמם: שותפויות מאגר לוויתן וחברת החשמל בדרך לבית המשפט

מנכ"ל דלק קידוחים תוקף את כוונתה של חברת החשמל לרכוש גז זול יותר ממאגר תמר המתחרה, על חשבון לוויתן, ומאשים אותה בהפרת הסכם • חברת החשמל: "לא חלה עלינו שום מגבלה"

יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים / צילום: דלק קידוחים
יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים / צילום: דלק קידוחים

"חברת החשמל נוהגת בבריונות כשהיא רומסת הסכמים חתומים. התנהלות זו תעלה לה בסופו של דבר הרבה יותר כסף", כך מזהיר מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו בשיחה עם "גלובס". ברקע הדברים, הסכסוך ההולך ומסלים בין חברת החשמל לבין קבוצת דלק ונובל אנרג'י, שנרכשה לאחרונה על-ידי שברון האמריקאית.

אבו מאשר כי בכוונת דלק ושותפיה למאגר לוויתן לתבוע פיצויים מחברת החשמל, בהליך בוררות, על הפרת ההסכם לרכישת גז מהמאגר. להערכת גורמים בדלק, התביעה נגד חברת החשמל תניב לשותפי לוויתן פיצויים בסכומים העולים בהרבה על החיסכון שהיא תשיג מהמחיר הנמוך יותר שבו היא מתכוונת לרכוש גז מ"תמר".

בחברת החשמל דוחים את טענות שותפי לוויתן וטוענים כי מתווה הגז אוסר הבטחת בלעדיות לספקים וקובע כי לא תחול כל מגבלה על צרכני גז לרכישת גז מכל ספק אחר. "חברת החשמל איתנה בעמדת לפעול בנחישות למען האינטרס הציבורי, באמצעות הפחתה של מחיר הגז שהיא רוכשת, ולהיאבק בכל התנהלות מפירה וכוחנית אשר מנסה להסיט אותה מדרך זו", כתב בא כוחה של החברה עו"ד שוקי חורש ממשרד ש.הורביץ.

הדיווח התקשורתי סביב הפרשה עסק בימים האחרונים בהסכם הגז בין חברת החשמל ל"תמר" הסכם שמעניק לחברה הנחה משמעותית - אך נובל ודלק מנעו עד היום את ביצועו. הבוקר דיווחה דלק כי היא "מאיינת את זכות הוטו שברשותה" וכי לא תתנגד לבדה להחלטות או לפעולות של שיווק גז מתמר. ההודעה באה יממה לאחר שהממונה על התחרות מיכל הלפרין הזהירה את דלק כי תטיל עיצומים כספיים אישיים על בכיריה אם לא יודיעו על הסרת הזכות. הצעד של דלק הוסבר על רקע כוונתה למכור את יתרת החזקותיה במאגר תמר (22%) כפי שהיא מחויבת לעשות לפי מתווה הגז לכל המאוחר עד דצמבר 2021.

יפתח רון טל / צילום: יוסי וייס
 יפתח רון טל / צילום: יוסי וייס

"רוצים לצאת מתמר, ומהר"

"המטרה שלנו היא לצאת מתמר, מהר ובצורה חלקה ובוודאי שלא רצינו להיקלע בין הפטיש לסדן" אמר אבו ל"גלובס". עם זאת, הבהיר מנכ"ל דלק קידוחים כי לא תהיה כל פתיחה של הסכמים קיימים, כשהכוונה להסכם הגז בין תמר לחברת החשמל מ-2012. מחיר הגז הגבוה שנקבע בהסכם זה - העומד כיום על 6.35 דולר ליחידת חום - הוא שהוביל את חברת החשמל לחפש מקורות גז נוספים. ב-2019 זכו השותפים במאגר לוויתן במכרז שפרסמה חברת החשמל למכירת 2 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי בשנים 2020-2021 במחיר של 4.79 דולר, תוך שהם גוברים על שותפי "תמר" שהציעו מחיר זהה.

השותפים האחרים בתמר (ישראמקו, תמר פטרוליום, דור גז ואוורסט) שזעמו על ההפסד האשימו את דלק ונובל כי פעלו בניגוד עניינים, מכיוון שהם מחזיקים 85% מהזכויות בלוויתן ורק 47% מהזכויות בתמר. כתוצאה מכך הגיעו שותפי תמר האחרים להבנות מול חברת חשמל על מכירת גז במחיר נמוך עוד יותר של כ-4 דולר בממוצע. כאמור, נובל ודלק התנגדו להבנות, אך בפועל חברת החשמל מתכוונת לרכוש את הגז תוך שהיא משלמת לשותפים את המחיר החדש ולדלק ונובל את המחיר הישן.

במקביל פנה עו"ד צבי אגמון, המייצג את השותפים בלוויתן, לחברת חשמל והזהיר אותה כי רכישת גז מ"תמר" על-חשבון הגז מלוויתן מהווה הפרה של תנאי המכרז בו זכה לוויתן. לגרסת אגמון, מדובר בהתקשרות חדשה העומדת בניגוד להתחייבות מפורשת בתנאי המכרז שבו זכו דלק, נובל ורציו. בלוויתן מציינים כי כל הטענות נגד חוקיות המכרז כבר נדונו ונדחו על-ידי שתי ערכאות: בית המשפט המחוזי בתל-איב ובבית המשפט העליון.

חברת חשמל: פועלים לפי ההסכם

בחברת החשמל דוחים כאמור את טענות לוויתן מכל וכל. "על חברת חשמל לא חלה ולא יכולה לחול כל מגבלה על רכישת גז טבעי שלא משדה הגז לוויתן", כתב לאגמון בתגובה בא כוחה של חברת החשמל, עו"ד יהושע חורש ממשרד ש.הורביץ. לגרסת חברת החשמל הסיכומים עם השותפים האחרים בתמר אינם בבחינת הסכם חדש אלא תיקון להסכם הגז המקורי מ-2012. הטענה המרכזית של חברת החשמל היא ששותפי לוויתן הפרו את הוראות מתווה הגז האוסרות על לוויתן לדרוש בלעדיות מלקוחותיו. בלוויתן טוענים בתגובה כי במקרה זה הבלעדיות הובטחה על-ידי הלקוח חברת החשמל כחלק מתנאי המכרז ולכן האיסור במתווה הגז אינו חל עליה - טענה שחברת החשמל דוחה.