קו המשווה | פרשנות

האם ג'וליאני מצא את "הפתעת אוקטובר" שתהפוך את הגלגל בבחירות

חמישה עמודים של ה"ניו יורק פוסט" טוענים כי בהיותו סגן נשיא, ג'ו ביידן העניק שירותים פוליטיים לחברת אנרגיה אוקראינית שבנו היה חבר במועצת המנהלים שלה • כמה שזה מזכיר את אוקטובר 2016

רודי ג'וליאני, יועץ הנשיא טראמפ לענייני אבטחת סייבר וראש עיריית ניו יורק לשעבר, כנס שוק ההון / צילום
רודי ג'וליאני, יועץ הנשיא טראמפ לענייני אבטחת סייבר וראש עיריית ניו יורק לשעבר, כנס שוק ההון / צילום

החיפוש אחר 'הפתעת אוקטובר' הוא חלק בלתי נפרד של הווי הבחירות בארה"ב: הציפייה הדרוכה, או החשש המתוח, שאחד הצדדים ישלוף גילוי מסמר-שיער ברגע הכמעט-אחרון, ויטרוף את הקלפים. ביום ד' לפנות בוקר (שעון ניו יורק) התעורר הרושם שמטה הבחירות של דונלד טראמפ אומנם שלף את 'הפתעת אוקטובר'.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

ה"ניו יורק פוסט", תומך נאמן של טראמפ מבית רופרט מרדוק, מרח את ההפתעה על חמישה מעמודיו, כולל עמוד השער. "הדוא"ל הסודי של ביידן", הכריזה הכותרת הראשית. "האקדח המעשן", הכריזה הכותרת בעמוד פנימי.

ניו יורק פוסט
 ניו יורק פוסט

העיתון פרסם מסר דוא"ל, שכתב לכאורה מנהל בכיר בחברת האנרגיה האוקראינית 'בוריסמה' ב-17 באפריל 2015. הנמען היה האנטר ביידן, בנו של סגן הנשיא דאז ג'ון ביידן. "האנטר היקר", אמר המסר, "תודה שהזמנת אותי לוושינגטון, והענקת לי את ההזדמנות לפגוש את אביך, ולבלות קצת זמן ביחד".

עיתון 2
 עיתון 2

ביידן הצעיר ישב אז במועצת המנהלים של 'בוריסמה'. לפי דיווחים בשנים האחרונות, הוא קיבל פיצוי חודשי של 50 אלף דולר. יש השגות על הסכום, אבל אין השגות על עצם העסקתו.

האנטר מעולם לא ניסה להסביר מפני מה חברת אנרגיה בארץ רחוקה הייתה זקוקה לשירותיו. סוף סוף, אין לו כל ניסיון או ידע בענייני אנרגיה. לעומת זאת הוא בנו של האיש שהנשיא אובמה הפקיד על ניהול יחסי ארה"ב-אוקראינה.

האם האנטר הפיק תועלת כספית ממעמדו של אביו? האם אביו התערב אצל נשיא אוקראינה, כדי למנוע חקירה פלילית של עסקי 'בוריסמה'?

האם ג'ו ביידן שיקר?

אם הגילויים מעוגנים בעובדות, ולא בזיוף, ניתנה בזה ראייה לכאורה שביידן האב לא אמר את האמת, כאשר חזר וטען "מעולם לא דיברתי עם בני על עסקיו". ואם הוא שיקר, הייתכן שהוא אומנם השתמש בקשריו כדי לעזור לחברה שהפקידה כל כך הרבה כסף בחשבון הבנק של בנו?

'הפתעת אוקטובר' לא המריאה לגבהים המקווים. פייסבוק וטוויטר סירבו להרשות את הפצתה. הוא הוזכר באתרים של ארגוני תקשורת גדולים, כמו ה'ניו יורק טיימס', אבל לא צוטט. פייסבוק הסבירה את סירובה להפיץ בספקות עובדתיים. טוויטר הסבירה, שהפרסום ב'ניו יורק פוסט' כלל חומר פרטי שנגנב מבעליו.

דונלד טראמפ חרק אתמול שיניים, כאשר נאם בעצרת במדינת איווה. הוא חזר על קריאתו להעניש את ענקיות המדיה החברתית באמצעות ביטול חוק, הפוטר אותן מאחריות משפטית לחומר המתפרסם באתריהן.

מטה ביידן מכחיש שהייתה פגישה "רשמית" עם 'בוריסמה', ומוסיף עוד ביטויים של כעס על עצם הפרסום. אבל צריך להגיד שההכחשה אינה נשמעת משכנעת.

אנטר באמבט, מעשן קראק

איך הגיע הדוא"ל הפרטי של האנטר לידי העיתון? ובכן, זה סיפור שיש לו פוטנציאל נפיץ לא פחות. 40 אלף מסרי דוא"ל פרטיים לצד צילומי עירום של האנטר באמבט, ואפילו צילום אחד המראה אותו לכאורה שרוע במיטה בחצי-עילפון ומעשן קראק, נמצאו על מחשב נישא, שנמסר לתיקון בחנות בדלאוור, מדינת מגוריהם של הביידנים, בפברואר 2019. המחשב נשאר במעבדה, איש לא חזר כדי להוציא אותו. למרבה הנוחיות, תווית על המחשב זיהתה את משפחת ביידן.

הטכנאי חדר אל המחשב, וגילה את הסודות. הוא הודיע ל"ממשלה", וה"ממשלה" הפקיעה את המחשב. אבל הטכנאי שמר העתק, שהגיע אחר כך לידי רודי ג'וליאני, פרקליטו המפולפל של טראמפ, העוסק זה חודשים רבים בניסיונות למצוא "אקדח מעשן". רודי מסר את פרטיו לניו יורק פוסט.

ביום חמישי אמור היה להתקיים עימות הטלוויזיה השני בין טראמפ לביידן. הוא בוטל מסיבות של קורונה. אבל האין זה ברור למדי כי התאריך שנבחר לפרסום הגילויים לא היה מקרי?

הביון הצבאי הרוסי?

לאן כל זה יתגלגל? האם הוועדה לביטחון פנים של הסנאט, שיושב ראשה מאשים את הדמוקרטים ב"ניסיון הפיכה" נגד טראמפ, תנסה לפתוח בחקירה עוד לפני הבחירות? האם חקירה כזאת תצמיח כנפיים לסיפור, ותעמיד בספק את המוניטין הציבורי של ביידן כ"ג'ו הישר"?

אולי. לפני ארבע שנים, דליפה מדהימה של דוא"ל פרטי משרתי המפלגה הדמוקרטית עזרה לטראמפ להפוך את הגלגל. אחר כך התברר שהסדיר אותה הביון הצבאי של רוסיה דרך וויקיליקס. מי הדליף הפעם? סוף סוף, סיפור המחשב מדלאוור נשמע לא סביר. האם ידו הארוכה של הביון הצבאי הרוסי שוב מצאה דרך אל השרתים?

הדעת נותנת שהדמוקרטים מודאגים. כל הסקרים מוסיפים להאיר פנים לביידן. אבל נצטרך לחכות לסקרים שיבואו בעקבות הפרסום, כדי להחליט אם הפתעת אוקטובר של ג'וליאני אמנם טרפה את הקלפים.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny