קו המשווה | פרשנות

שעון החול הולך ואוזל: דונלד טראמפ יוצא לקרב חייו

חמישית ממצביעי 2016 כבר הצביעו, והנשיא לוחם על חייו הפוליטיים • הוא בריא, נמרץ, קולני, מוכן "לזרוק את כולם" לכלא, ותוקף את "משפחת הפשע" של ג'ו ביידן • האם זה יעזור לו? אולי, אבל לא בלי הנשים מן הפרוורים והקשישים מפלורידה • וגם לא בלי כסף שהולך ואוזל בקצב מהיר

טראמפ בעצרת בוויסקונסין ביום שבת / צילום: Alex Brandon, Associated Press
טראמפ בעצרת בוויסקונסין ביום שבת / צילום: Alex Brandon, Associated Press

קודם כול סטטיסטיקה: הבחירות יהיו בשלושה בנובמבר, אבל עד אתמול בערב (ש') כבר הצביעו 26 מיליון אמריקאים ויותר, אם באמצעות פתקים (או בעצם גיליונות הצבעה) בקלפיות מקדימות, ואם באמצעות הדואר (נתונים מלאים ומעודכנים). המספר הזה שקול כנגד 19% של סך כל מצביעי 2016. בטקסס הצביעו כבר 30%, בפלורידה 25%, בקליפורניה 20%.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

לפי חישוב של סוכנות הידיעות AP, חלקם של הדמוקרטים בין המצביעים המקדימים גדול פי שניים מזה של הרפובליקאים. אבל היחס הזה אינו מייצג בהכרח את הנטייה הכללית. מצפים שרוב הרפובליקאים יצביעו ביום הבחירות עצמו. פשר אי-ההתאמה מצריך רשימה נפרדת.

בינתיים, אין כל ספק שדונלד טראמפ התאושש מביקור הקורונה. לוח הזמנים שלו גדוש, הוא עורך שתיים או שלוש עצרות רבות משתתפים ביום. הוא טס מוושינגטון לפלורידה, מפלורידה לוושינגטון, מוושינגטון לג'ורג'יה, מוושינגטון למישיגן, ממישיגן לוויסקונסין (זו האחרונה נמצאת עכשיו בעיצומו של גל הידבקויות, המעמיד אותה סמוך לפסגת הקורונה הארצית). הוא השתתף בתוכנית "אסיפת עם" ביום ה' ברשת אן.בי.סי בשעה שג'ו ביידן דיבר ב'אסיפת עם' ברשת אי.בי.סי.

ג'ו ביידן, המתחרה הדמוקרטי / צילום: Matt Slocum, Associated Press
 ג'ו ביידן, המתחרה הדמוקרטי / צילום: Matt Slocum, Associated Press

קולו של טראמפ צלול ורם, לשון הגוף שלו עשירת מחוות, חיווייו עתירי עלבונות, המונולוג שלו מקפיץ את המוני תומכיו. "זרוק אותה לכלא", "זרוק אותו לכלא", הם קוראים לעומתו כאשר הוא מזכיר יריבים משני המגדרים. הוא מגחך, מגיב בתנועת ביטול, ולוחש בקול רם, "זרוק את כולם לכלא" (lock them up).

שום דבר לא השתנה. זה בדיוק אותו דונלד טראמפ שהגיח במרוצה מאחור ב-2015, הכניע את המפלגה הרפובליקאית בתחילת 2016, וכבש את הבית הלבן לפני ארבע שנים.

אבל הנה השאלה הגורלית: האם רוב הבוחרים מתענגים על הפמיליאריות? ברור למדי שהאלפים הנוהרים לעצרותיו, עם או בלי מסכות, שותים בצמא כל הגה. אבל האם זה המכונה "הבסיס" יספיק להבטיח את בחירתו החוזרת? הסקרים מוסיפים להראות שלא.

מה יש לו בג'ורג'יה?

הנשיא אומנם משתדל לעורר ספקות על אמינות הסקרים, ואולי הצדק אתו. אתמול במישיגן הוא דיבר על סקרים חדשים החוזים "גל אדום" (אדום הוא צבע המפלגה הרפובליקאית). אבל איש לא ראה את הסקרים האלה, ואיש זולתו לא ציטט אותם.

יתר על כן, לוח הזמנים של הנשיא מעיד שגם הוא קורא את הסקרים החוזים "גל כחול" (צבע הדמוקרטים). אלמלא קרא, הוא לא היה מבלה את ליל שבת בעצרת במדינת ג'ורג'יה. זו מדינה שנפלה בחיקו ב-2016, ולא תמכה בדמוקרט מאז 1992. רפובליקאים ניצחו בה גם כאשר הובסו כמעט בכל מקום אחר. עכשיו הסקרים מצביעים על תיקו סטטיסטי.

העובדה שהנשיא אנוס להילחם על מדינות "אדומות" מראה מה מאוד פחתה יומרתו המוקדמת להרחיב את מעגל תומכיו. אם הוא צריך ללחום על ג'ורג'יה, או על איווה (שבה הפרש נצחונו ב-2016 היה גדול אפילו יותר), פירוש הדבר שהוא יודע כי חייו הפוליטיים תלויים לו מנגד. הוא אגב דיבר בימים האחרונים בגלוי על האפשרות שנשיאותו מסתיימת והולכת. הוא דיבר אפילו על האפשרות שהוא יעזוב את ארה"ב אם יפסיד ל"מועמד הגרוע ביותר בהיסטוריה הפוליטית", ג'ו ביידן.

הדמוקרטים אינם טורחים להגיב על הערות כאלה. הניסיון מלמד שמוטב להניח להפרזותיו הרטוריות של טראמפ להיכרך סביב צווארו בלי עזרתם.

ג'ו שבר עוד שיא

עוד ביטוי לחולשת הנשיא נוגע למזומנים המתמעטים בקופת הבחירות שלו. ביידן רשם בשבוע שעבר עוד שיא חודשי של גיוס תרומות: 383 מיליון דולר בספטמבר. מטה טראמפ עדיין לא גילה כמה אסף, אבל באוגוסט הוא פיגר ב-153 מיליון דולר. הוא נאלץ להפסיק תשדירי טלוויזיה בשורה של מדינות חשובות במערב התיכון.

השבוע הוא עומד לנסוע לקליפורניה, לא כדי לנסות ולנצח בה, אלא כדי להשתתף בנשף התרמה. שבועיים לפני בחירות שבהן הוא מועמד להפסיד, אין שום סיבה שהנשיא יבזבז זמן על נשף התרמה, אלא אם כן הוא זקוק לכסף עד ייאוש. ונראה שאומנם הוא זקוק לכסף עד ייאוש.

שוויון = גירעון

עד ייאוש הוא זקוק גם לקולותיהם של בני 65 ומעלה, בייחוד בפלורידה. כמעט רבע מהמצביעים באמריקה שייכים לפלח הדמוגרפי הזה. רובם מצביעים בעד מועמדים רפובליקאים זה 20 שנה לפחות. לטראמפ עצמו היה יתרון של7% בין השנתונים האלה לפני ארבע שנים. עכשיו הסקרים מראים יתרון לביידן.

בפלורידה מצבו של טראמפ חמור במיוחד. לפני ארבע שנים הוא ניצח בפלח של 65+ בהפרש של 17%. סקר אחרון של "ניו יורק טיימס" מראה תיקו.

פירוש השוויון הוא גירעון מסיבי לטראמפ. הוא מנסה למצוא את הקולות החסרים בין מצביעים היספאניים בפלורידה, והסימנים הם שהוא מצליח במידת מה. אחת מחולשותיו הפחות מוסברות של ביידן היא בין המצביעים ממוצא לטינו-אמריקאי. הוא אמנם מוביל, אבל ההפרש קטן במידה ניכרת מזה שרשמה הילרי קלינטון ב-2016.

בעייתו של טראמפ בין בני 65+ היא קודם כול התנהלותו במשבר הקורונה. המלים "זה מה שיש", בראיון שבו נשאל על מספר מתי הקורונה, מהדהדות בהרבה אוזניים. 80% מקורבנות הקורונה באמריקה היו בני 65 ומעלה. בימים האחרונים טראמפ ניסה לשכנע מצביעים קשישים עד כמה אכפת לו. אבל אפשר שגילוי החמלה הזה בא טיפה מאוחר מדיי.

במערב התיכון המאבק הוא על קבוצות מצביעים לבנים. ב-2016, כמעט כל המגזרים הלבנים - מאופיינים על פי השכלה, מגדר ומקום מגורים - תמכו בטראמפ. עכשיו, על פי הסקרים, נשים בעלות תואר אקדמי כלשהו, המתגוררות בפרוורים, תומכות בביידן.

סקר של Yahoo/YouGov מיד לאחר עימות הטלוויזיה בין טראמפ לביידן לפני כמעט שלושה שבועות הראה, כי יתרונו הארצי של ביידן בין הלבנות מן הפרוורים הוכפל, ועמד על 22%.

אין פלא שהנשיא פנה אל הנשים האלה בעצרת בפנסילבניה ביום ג' שעבר במלים "נשים מן הפרוורים, אנא אהבו אותי. בבקשה, בבקשה, אני הצלתי את השכונות המחורבנות שלכן. וחוץ מזה, אין לי זמן להיות נחמד. שתדעו, אני יכול לעשות את זה, אבל אני ממהר מדיי".

קמלה האריס. נשות הפרברים מעדיפות את הדמוקרטים / צילום: Julio Cortez, Associated Press
 קמלה האריס. נשות הפרברים מעדיפות את הדמוקרטים / צילום: Julio Cortez, Associated Press

יותר מהוקצע מהממוצע

הנשיא יודע שסגנונו והתנהגותו האישית הם אבני ריחיים על צווארו. מצביעים לא-אידיאולוגיים, שאינם מתנגדים בהכרח למדיניותו, פיתחו סלידה מפני ציוציו ונאומיו ומפני בחירת המלים שלו.

לפחות חלק מהאמריקאים היו רוצים שנשיאיהם יתנהגו באופן שהם מחשיבים כ"נשיאותי", קצת מורם מעם, קצת יותר מהוקצע-מן-הממוצע. הם אינם רוצים לראות את אחורי-הקלעים לפני הקלעים. הם אינם רוצים לראות נשיא בפיג'מה. טראמפ הראה להם יותר מפיג'מה.

ואף כי הנשיא חוזר ומכחיש את הסקרים, במפלגה הרפובליקאית גוברת החרדה. לא הנשיא בלבד עומד לבחירה, אלא גם מועמדי המפלגה לקונגרס ולמדינות. סנאטור רפובליקאי אחד, בן סאס ממדינת נברסקה, העז לתקוף את הנשיא בסוף השבוע. טראמפ השיב בהתקפה אישית גסה. רפובליקאים חורקים שיניים ומתפללים ש"הגל הכחול" לא יטביע אותם. חששם הגדול ביותר הוא שהם יאבדו גם את הבית הלבן וגם את הסנאט יחד עם בית הנבחרים. תבוסה כזאת תדון אותם לשנתיים של חוסר רלוונטיות (לפחות עד בחירות אמצע הקדנציה של 2022).

"התגלמות השחיתות"

אשר לרטוריקה של הנשיא, היא נכנסה אתמול לשלב חדש, כאשר התחיל לכנות את ג'ו ביידן ואת ילדיו "משפחת פשע", שימוש לשון מעולם המאפיה. זה רמז לפרסום ב"ניו יורק פוסט" בשבוע שעבר, שביידן ובנו האנטר סייעו לחברה אוקראינית מפוקפקת.

בציוץ ארוך של כמעט-חצות הנשיא הכריז, כי "ג'ו ביידן הוא התגלמות המעמד הפוליטי המושחת, אשר העשיר את עצמו בשעה שרוקן את חייה של הכלכלה ואת נפשה... ג'ו ביידן הוא פוליטיקאי מושחת - ומשפחת ביידן היא עסק פלילי. בהשוואה איתה, הילרי קלינטון הנוכלת אינה אלא חובבנית".

אכן, קשה להעלות על הדעת אוסף גדול יותר של סימני קריאה. ספק אם דברים כאלה כלפי יריב פוליטי בקעו אי פעם מגרונו של נשיא אמריקאי. ביום ה' עומדים טראמפ וביידן להיפגש לעימות הטלוויזיה האחרון. כאשר הצלילים האלה נשמעים ברקע אפשר רק לנחש מה יתחולל ביניהם.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny