קו המשווה | פרשנות

טראמפ תוקף את "פאוצ'י וכל האידיוטים האחרים" ובמפלגה הדמוקרטית חוששים מהלא-ידוע

"לאנשים נשבר כבר לשמוע על הנגיף", אומר הנשיא שניכר כי תסכולו גובר • סקר חדש מראה ש-63% מודאגים מאוד מהקורונה, ורובם הגדול מעדיפים שביידן יטפל במגפה • אך במפלגה הדמוקרטית ממשיכים לחשוש וכל יום שעובר מרגיש כמו שבוע

דונלד טראמפ במטוס אייר פורס 1, השבוע / צילום: Alex Brandon, Associated Press
דונלד טראמפ במטוס אייר פורס 1, השבוע / צילום: Alex Brandon, Associated Press

שבועיים נשארו עד הבחירות. פעיל דמוקרטי אומר, ש"כל יום הוא כמו שבוע, וכל שבוע הוא כמו חודש" (מצוטט בכתב העת 'פוליטיקו'). זה אינו ביטוי של ביטחון עצמי מופרז. אדרבא, החיווי הזה משקף חששות ניכרים בין הדמוקרטים מפני "הלא-ידוע הידוע". מה על החששות מפני "הלא-ידוע הלא-ידוע"? לא ידוע, כמובן.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

לא קרה שום דבר ידוע ב-24 השעות האחרונות, שאפשר לטעום בו טעם של תפנית, ממשית או פוטנציאלית. החששות קשורים בעיקר בעבודת‏ השטח של הרפובליקאים. נתונים משורה של מדינות מתנדנדות מראים, שפעילי-השטח הרפובליקאים מצליחים לרשום מאות אלפי מצביעים חדשים.

"הנשק הסודי" של הרפובליקאים

אמריקאים בעלי זכות בחירה צריכים להירשם לפחות פעם אחת ברשות המקומית המפקחת על הבחירות, כדי שיוכלו להשתמש בזכותם. צירוף של אי ידיעה, של עצלות ושל אדישות משאירים מיליונים מחוץ למעגל הבוחרים. המפלגות הגדולות תמיד מקדישות הרבה משאבים וכוח אדם לפעולת הרישום, שהיא פשוטה מאוד. היא מחייבת בסך הכול מילוי טופס עם שם וכתובת.

השנה, הדמוקרטים החליטו שלא לשלוח את פעיליהם לנקוש על דלתות. זו הייתה החלטה אחראית, המיוסדת על החשש מפני הפצת נגיף הקורונה. הרפובליקאים לא הצטרפו אליה. פעיליהם פושטים על מדינות המפתח וחוזרים עמוסים בטופסי רישום. מומחה בחירות רפובליקאי אחד אומר ל'פוליטיקו', ש"זה הנשק הסודי שלנו".

הנשק סודי במידה כזאת, שהסקרים אינם מביאים אותו בחשבון. לדעת רפובליקאים, הסקרים ממעיטים מכוחם. הם טוענים, שעד שלושה בנובמבר יגאה מספר המצביעים הרפובליקאיים, ותחזור הפתעת 2016.

לשון אחר, תקוות הרפובליקאים להפריך את כל הסקרים מיוסדת לא על שינוי דעתם של מצביעים, אלא על הגדלת השתתפותם של מצביעים התומכים מלכתחילה בנשיא ובמפלגתו. זו אינה אסטרטגיה חדשה. נשיאים וקונגרסים קמים ונופלים זה שנים על יסוד התלהבות וחוסר התלהבות מצד המשוכנעים. בהיעדר התלהבות פוחת החשק להצביע.

הרבה גבות מזדקפות

הסקרים מוסיפים להראות נטייה ברורה לטובת ביידן בזירה הארצית, עם ואריאציות במדינות המתנדנדות. אתמול נוסף סקר מעניין שערכה YouGov בשביל Yahoo. לביידן יש בו יתרון ארצי של 11%, גדול ב-3% מיתרונו בשבוע שעבר, שהיה גדול ב-3% מיתרונו שבועיים קודם. זה היתרון הגדול ביותר שנרשם לטובת ביידן בסקרי Yahoo.

ג'ו ביידן בצפון קרוליינה, השבוע / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
 ג'ו ביידן בצפון קרוליינה, השבוע / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

אתמול כתבנו כאן על סקר של מכון TIPP, המראה נטייה הפוכה: צמצום יתרונו של ביידן ל-5%. אין פלא שהרבה גבות מזדקפות בחשד ובאי-ודאות לנוכח הבדלים כאלה.

עורכי הסקר של YouGov מייחסים את עליית ביידן להתפרצות החדשה של מקרי קורונה. ביום ו' שעבר הם הגיעו ליבול יומי של 70 אלף, הגדול ביותר זה שלושה חודשים. אשפוזים בגין קורונה גדלים ב-39 מ-50 המדינות, והם הגיעו לשיא ב-16 מדינות.

אין קץ לתסכולו של הנשיא לנוכח הסטטיסטיקה הזו. "לאנשים נמאס מקורונה", הוא אמר אתמול באריזונה. "אני עורך את העצרות הענקיות האלה. אנשים אומרים, 'תעזבו אותנו במנוחה'. נשבר להם. נשבר להם לשמוע את פאוצ'י ואת כל האידיוטים האלה". ד"ר אנתוני פאוצ'י הוא המומחה הבולט ביותר למחלות מידבקות בממשלת ארה"ב. "האידיוטים האלה" הם אנשי המדע העובדים לצדו.

אתמול טראמפ האשים את פאוצ'י במתן עצות שהיו מגדילות את מספר המתים עד חצי מיליון (הוא עומד עכשיו בערך על 225 אלף). "פאוצ'י נמצא שם כבר 500 שנה", הוא לגלג על איש המדע, שניסיונו הציבורי התחיל בימים הראשונים של משבר האיידס.

תורת ההסתברויות

הסקר של YouGov משקף לא רק תרעומת רחבת ממדים על עצם התנהלותו של הנשיא במשבר הקורונה אלא גם חשש גובר מהתפשטות המגיפה. שיעור האמריקאים השמים לב להחמרת המשבר גדל בשבועיים האחרונים מ-48% עד 63%. אולי "נשבר להם", כדברי הנשיא, אבל לא מפני שהם מבטלים את הסכנה, או מוכנים לפשוט את מסכותיהם ולהתחבק עם זרים ברחובות.

ביידן מוביל ב-19% כאשר משתתפי הסקר מתבקשים לדרג את ציפיותיהם לטיפול נשיאותי אפקטיבי במגיפה. וזו כנראה תורת ההסתברויות של הבחירות האלה על רגל אחת.

אחד ממומחי הבחירות הבולטים של אמריקה, צ'ארלי קוק (charliecookdc@), דיבר אתמול עם מנויי הדוח הפוליטי המוערך שלו. הוא אמר להם, שניסיון העבר מראה קירבה הדוקה בין שיעור הפופולריות של מועמד לבין שיעור ההצבעה לטובתו. עם ממוצע של 43%, סיכויי טראמפ לנצח מבוטלים; ובניגוד ל-2016, מספר המהססים עכשיו הוא זעום. הסקר המצוטט למעלה מעמיד אותם על 3% בלבד, ומראה כי אפילו ביניהם מספר הנוטים לביידן גדול ממספר הנוטים לטראמפ.

בינתיים הצביעו כבר 30.7 מיליון אמריקאים, באמצעות הדואר או בקלפיות מקדימות. זה מספר השקול כנגד 22.2% מכל המצביעים ב-2016. המספר הזה עשוי לגדול לפחות עד 60 מיליון בשבועיים הבאים.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny