ראש ממשלת בריטניה לתושבים: "התכוננו לברקזיט קשה"

אתמול פג האולטימטום שהציב ג'ונסון למנהיגי האיחוד האירופי, להגיע להסכם בנוגע לתנאי הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי • ג'ונסון האשים את האיחוד האירופי בסיכול האפשרות לפרישה תחת הסכם סחר חופשי: "הם רוצים שליטה בחוקים שלנו, במכסות הדגה שלנו, בצורה ששום מדינה עצמאית לא תהיה מוכנה לקבל"

רה"מ בריטניה, בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס
רה"מ בריטניה, בוריס ג'ונסון / צילום: רויטרס

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע היום בהצהרה מוקלטת כי על תושבי בריטניה להתכונן ל"ברקזיט קשה", והאשים את האיחוד האירופי בסיכול האפשרות לפרישה תחת הסכם סחר חופשי. עם זאת, ג'ונסון אמר כי פרישה מסודרת עדיין אפשרית, "אם האיחוד האירופי ישנה מהיסוד את גישתו". "הם רוצים שליטה בחוקים שלנו, במכסות הדגה שלנו, בצורה ששום מדינה עצמאית לא תהיה מוכנה לקבל", אמר ג'ונסון.

ראש הממשלה הבריטי אמר את הדברים לאחר שאתמול פג האולטימטום שהציב למנהיגי האיחוד האירופי, להגיע להסכם בנוגע לתנאי הפרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי. למעשה, המגעים יכולים להימשך - וככל הנראה יימשכו - לפחות עד ה-1 בנובמבר, התאריך אותו סימן האיחוד האירופי כ"דדליין" שלו להעברת ההסכם שיושג, אם אכן יושג, לאישור המדינות החברות. "יש לנו עוד עשרה שבועות בלבד על הפרישה, ואני חייב להעריך את התוצאה הסבירה ביותר", אמר ג'ונסון, "בהתחשב בכך שהאיחוד סירב לשאת ולתת ברצינות... הגעתי למסקנה שעלינו להתכונן לפרישה עם סידורים הדומים לאלה של (הסחר עם) אוסטרליה".

אם אכן לא יושג הסכם, בריטניה תפרוש ב-31 בדצמבר 2020 מהאיחוד האירופי בתסריט שג'ונסון מכנה "סגנון אוסטרליה", בשל היחסים של האיחוד האירופי עם אוסטרליה. המשמעות היא הטלת מסים, מכסים, תעריפים ומכסות בין האיחוד האירופי לבין בריטניה על פי כללים גנריים של ארגון הסחר העולמי (WTO). זאת, בניגוד להסכם ב"סגנון קנדה" שבריטניה והאיחוד מנסים להגיע אליו בחודשים האחרונים, הכולל הסכמים על סחר חופשי.

האולטימטום של ג'ונסון נקבע ל-15 באוקטובר משום שזה התאריך בו התכנסו ראשי האיחוד כדי לדון במצב השיחות עם בריטניה. קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ביקשה מג'ונסון שלא להפסיק את המשא ומתן ולתת אפשרות נוספת. "לכולם יש את הקווים האדומים שלהם", אמרה מרקל.

על פי הערכות, ההשלכות של פרישה "בסגנון אוסטרליה" יהיו האטה משמעותית של הסחר המתנהל כיום, ופקקי ענק של משאיות שיווצרו בנמלים בשני צדי התעלה, בגלל הצורך להטיל מסים על חלק מהסחורה וגם להטיל מכסות יבוא ויצוא. גם הקנייה והמכירה המקוונים ייפגעו בין-לילה כתוצאה מהטלת מע"מ ומכסים שונים (למשל בפלטפורמות כמו "אמזון" ו"איביי" שמאפשרות קנייה ממדינות שונות).

כפי שדווח ב"גלובס" השבוע, יש שלוש נקודות מחלוקת עיקריות בין האיחוד לבריטניה:

הברורה יותר מביניהן עוסקת בנושא זכויות הדיג. בריטניה מבקשת לקבל גישה למכור את התוצרת הימית שנתפסת ומגודלת בממלכה המאוחדת בשוק האירופי באופן חופשי, כחלק מהסכם סחר חופשי מקיף, בעוד האיחוד דורש כי תמורת הסכמה זו יש לשמור את זכויות הדיג הקיימות למדינות אירופיות במים הבריטיים. מי שתיפגע במיוחד במקרה של שינוי בסטטוס-קוו תהיה צרפת, והדייגים הצרפתיים, וזו הסיבה שג'ונסון התקשר בימים אחרונים לנשיא צרפת עמנואל מקרון והבהיר כי על האיחוד לשנות את עמדתו בנושא.

עימות נוסף, מעורפל יותר אך בעל פוטנציאל השפעה גדול יותר על הכלכלה הבריטית הוא מה שהאירופאים מכנים "מגרש משחקים שווה". אם יהיה הסכם סחר חופשי בין האיחוד לבריטניה, טוענים בבריסל, על הממשלה הבריטית להתחייב שלא לספק תמיכה ממשלתית, סבסוד או שינויי רגולציה שיהפכו את התחרות בין עסקים בריטיים לעסקים אירופיים לבלתי-הוגנת. למשל, סבסוד של הממשלה הבריטית את יצרניות המכוניות בממלכה, עם שינוי בחוקי העבודה של הפועלים בהן, עשויים ליצור לדברי האיחוד "יתרון לא הוגן" ליצרניות הבריטיות.

הבריטים, מנגד, טוענים כי זוהי בדיוק המטרה של ה"ברקזיט", לקבוע מדיניות כלכלית בצורה עצמאית. האירופאים דורשים כיבוד זכויות עובדים, הגבלת תמיכה ממשלתית ועוד, לפי החוקים האירופיים הקיימים. "העמדה שלנו היא ברורה ועקבית", אמר שר צרפתי, "אם לא יהיה מגרש משחקים שווה, לא תהיה גישה לשוק שלנו".

הנושא השלישי הוא משפטי יותר, ונוגע למנגנונים שיבטיחו כי בריטניה תמלא אחר הכללים וההסכמות שהיא קיבלה על עצמה. הוא נובע, בין השאר, מהיוזמה של הממשלה הבריטית בשבועות האחרונים לקדם סחר חופשי בין צפון אירלנד ליתר הממלכה, שעומד בניגוד להסכם הפרישה מהאיחוד האירופי.