ההפגנות בבלפור התחדשו, למעלה מ-200 אלף איש מחו בכל הארץ

לצד חידוש המחאה בבלפור והפגנה גדולה בכיכר רבין, שהפכה לצעדה ברחובות העיר, התקיימו גם מחאות בכיכרות, בגשרים ובצמתים במאות מוקדים ברחבי הארץ • ציפי לבני נאמה בכיכר רבין: "המחאות מחזירות למדינה שלנו את החמצן, את הצבע ללחיים והברק בעיניים למי שהרים ידיים"

אלפים מפגינים בבלפור נגד נתניהו / צילום: בן כהן
אלפים מפגינים בבלפור נגד נתניהו / צילום: בן כהן

מוצ"ש נוסף של הפגנות, כאשר הפעם המפגינים חוזרים לבלפור, לאחר מספר שבועות של הגבלות. במקביל נמשכו המחאות בכיכרות, בגשרים ובצמתים במאות מוקדים ברחבי הארץ.

אלפים צועדים באבן גבירול בת"א במחאה נגד נתניהו / צילום: רון טוביה, גלובס
 אלפים צועדים באבן גבירול בת"א במחאה נגד נתניהו / צילום: רון טוביה, גלובס

על פי הערכות ארגון קומי ישראל, בבלפור משתתפים כ-20 אלף מפגינים. בנוסף, ישנה צעדה של מאות מפגינים בירושלים שיצאה מכיכר פריז. מוקד נוסף נמצא בת"א, שבה למעלה מ-1,000 מפגינים צועדים ברחובות העיר במחאה. 

מוקדם יותר בערב, מסרו הדגלים השחורים כי משתתפים כ-260 אלף אזרחים בהפגנות ברחבי הארץ, ב-1,275 מוקדי הפגנה. ל-3,500 בהרצליה, 600 במכון ויצמן ברחובות, 400 בחורב שבחיפה, 120 בדבירה, באיינשטיין שבת"א כ-850 ו-70 מפגינים באילת.

המשטרה חסמה את צעדת המפגינים ברחוב דיזנגוף בתל אביב / צילום: רועי קצירי, גלובס
 המשטרה חסמה את צעדת המפגינים ברחוב דיזנגוף בתל אביב / צילום: רועי קצירי, גלובס

אירוע אלימות בחיפה

אירוע אלימות נגד מפגינים התרחש בחיפה. מטעם המשטרה נמסר כי "המשטרה עצרה לפני זמן קצר 3 תושבי קרית ים בחשד שריססו גז מדמיע לעבר מפגינים בחיפה.המשטרה פתחה בחקירה לפני זמן קצר בעקבות דיווח למוקד 100 בדבר ריסוס גז מדמיע לעבר מפגינים במס' מוקדי מחאה בחיפה. לאחר ביצוע פעולות חקירה מהירות עצרו שוטרי תחנת חיפה 3 תושבי קרית ים בשנות ה- 20 לחייהם בחשד לביצוע המעשים כאשר ברכבם של ה-3 נתפסו ראיות הקושרות אותם לביצוע המעשים. בהתאם להתפתחות החקירה תשקול המשטרה האם לבקש מחר את הארכת מעצרם של החשודים בבית משפט השלום בחיפה".

מפגינים נגד נתניהו בגשר 353, צפונית לקרית גת / צילום: יעקב קירש
 מפגינים נגד נתניהו בגשר 353, צפונית לקרית גת / צילום: יעקב קירש

עצרת נגד סגירת תיק הצוללות בכיכר רבין

אלפים הפגינו בכיכר רבין וכאלפיים צעדו ברחובות תל אביב והם התפרסו ברחבי הכיכר על מנת לשמור על ריחוק. במקום נערכה עצרת של התנועה לאיכות השלטון נגד סגירת תיק הצוללות. על הבמה נאמו שרת החוץ והמשפטים לשעבר ציפי לבני, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אליעד שרגא, השחקנית אורנה בנאי, מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר אלוף (במיל') אילן בירן, ראש המל"ל לשעבר פרופ' עוזי ארד והמחזאי רמי ורד. 

הפגנה נגד נתניהו בכיכר רבין / צילום: רועי קצירי, גלובס
 הפגנה נגד נתניהו בכיכר רבין / צילום: רועי קצירי, גלובס

לבני אמרה בנאומה כי "אתם אלה שמחזירים למדינה שלנו את החמצן, את הצבע ללחיים והברק בעיניים למי שהרים ידיים. רבים הביעו בי אמון בעבר, היום באתי לתת אמון בכם. אני רואה אתכם באים, יורדים מהבתים, הורים עם ילדים, נאבקים על הפרנסה, על הכבוד, על האופי של המדינה. יש לכולם 2 מילים לצעוק 'עד כאן', בעצם 3 מילים - 'עד כאן' ו-'לך'. בלי תקשורת ושומרי סף עצמאיים, ובלי מערכות חוק ומשפט עצמאיים, המושחתים ימשיכו בלי להיענש, ולכן נתניהו הורס אותם, או מנסה להרוס ואת אמון הציבור בהם. לכן אנחנו אומרים לו - עד כאן. תגיד שוב מפיצי מחלות, אנרכיסטים, ראיתי שהכינו את דף המסרים וצורפתי רשמית לאנרכיסטים. הלוואי שהיה מטפל במגפה באותה יעילות באלו שחושבים אחרת ממנו". בסיום נאומה אמרה לבני, "באתי להגיד לכם תודה ולהגיד לראש הממשלה 'לך'". בתגובה, אורלי וילנאי, שמנחה את האירוע, אמרה  לה - "רוצים אישה ברשות הממשלה".

ציפי לבני נואמת בכיכר רבין, במחאה נגיד נתניהו / צילום: רועי קצירי, גלובס
 ציפי לבני נואמת בכיכר רבין, במחאה נגיד נתניהו / צילום: רועי קצירי, גלובס

אילן בירן אמר כי "מנסה שנים ללמוד ולהבין כיצד התדרדרנו לפרשות הרכש האומללות הללו, החמורות ביותר בתולדות מדינת ישראל. אני חתום על תצהיר שהוגש לבג"ץ ודורש מינוי ועדת חקירה ממלכתית. יש צורך קריטי בוועדת חקירה מחשש עמוק לשוחד, מרמה והפרת אמונים. יש להחזיר את האמון בדרך קבלת ההחלטות. סוף דבר, דפי ההיסטוריה ישפטו אתכם חברי ממשלת ישראל והעומד בראשה. ברצוני לומר שלא זו הדרך, שלטון עיוולת המאמץ כוח כבוד וכסף במקום דוגמה אישית, ערכים ודרך הישר".

אלפים בכיכר רבין בהפגנה נגד נתניהו / צילום: רון טוביה, גלובס
 אלפים בכיכר רבין בהפגנה נגד נתניהו / צילום: רון טוביה, גלובס

עוזי דיין, ראש המל"ל לשעבר: "הייתי שם, יד ימינו ויועצו המדיני של נתניהו, גם בפרשה זו הייתי פעיל בעצמי. מערכות הלחימה האסטרטגיות החשובות ביותר לכושר ההרתעה של ישראל, מדובר פעם אחת בתחום ביטחוני שבו מעורב הנשק החיוני והחשוב ביותר. שנית מדובר בעסקאות שהיקפן מיליארדים. כל גוזר קופון של אחוז קטן מקבל מיליונים. איפה שיש כסף שם השחיתות מוצאת את דרכה. השחיתות מגיעה עד לדרגים הגבוהים ביותר, עד הקודקוד בכבודו ובעצמו. כדבר הזה לא היה. מי שקורא היטב את חוות הדעת של היועץ המשפטי, הוא מודה שנפלו פגמים ואי סדרים בתחום המנהל התקין וקבלת ההחלטות שאותו יש לחקור. היועץ המשפטי אומר שזה לא פלילי אלא בתחום המנהל. ועדת החקירה הממלכתית היא בדיוק המנגנון שיכול ומסוגל לחקור היבטים אלו".

מאות הפגינו בחולון

בחולון הפגינו הערב כ-500 מפגינים, חלקם בכיכר קוגל וחלקם במדיטק. מאות מפגינים הגיעו מרחבי הארץ לתמוך במפגינים. במקום הפגינו תומכי נתניהו, המשטרה תגברה את נוכחותה ולא נרשמו עימותים. בשבועות האחרונים התרחשו בחולון מספר מקרי אלימות כלפי מפגינים, ביניהם תקיפתו של פעיל קריים מיניסטר סדי בן שטרית על ידי עשרות חברי לה פמיליה. מפגיני חולון קראו היום להפגין בכיכר קוגל תחת הסלוגן "גם גז מדמיע אותנו לא ירתיע" ומפגינים מרחבי הארץ הגיעו לחזק אותם.

מפגינים נגד נתניהו בכיכר קוגל בחולון / צילום: ענבל שפיגל
 מפגינים נגד נתניהו בכיכר קוגל בחולון / צילום: ענבל שפיגל

עו"ד גונן בן יצחק שלח היום מכתב בהול למ"מ מפכ"ל המשטרה בבקשה להגביר את נוכחות המשטרה בהפגנות בחולון, ראשון לציון, נס ציונה וירושלים בשל התגברות קריאות להסתה ואירועי אלימות. במקביל תנועות המחאה קוראות למפגינים להקפיד על ריחוק ועטית מסכות.

"1,275 מוקדים ברחבי הארץ"

מקריים מיניסטר נמסר לקראת ההפגנה: "הערב חוזרים לבלפור אחרי סגר פוליטי שהטיל על המדינה נאשם בפלילים, בניסיון ציני ושקוף לדכא את המחאה, על גבם של האזרחים הקורסים. ציבור גדול משמאל ומימין אומר לך ולחייליך, שמתנהלים כמו בארגון פשע עד כאן! לא ניתן לכם להרוס את המדינה ולפלג את העם. אנחנו נחושים וההסתה והאלימות לא ירתיעו אותנו. נהיה בבלפור כל מוצ"ש, עד שתלך!".

מפגינים נגד נתניהו בכביש 5 / צילום: גלובס
 מפגינים נגד נתניהו בכביש 5 / צילום: גלובס
כיתוב מחאה נגד נתניהו על מנצח של טרקטורון מעופף / צילום: מחאת הדגלים השחורים
 כיתוב מחאה נגד נתניהו על מנצח של טרקטורון מעופף / צילום: מחאת הדגלים השחורים
מפגינים נגד נתניהו בגשר הטניס ברמת השרון / צילום: מחאת הדגלים השחורים
 מפגינים נגד נתניהו בגשר הטניס ברמת השרון / צילום: מחאת הדגלים השחורים
מפגינים נגד נתניהו בנוף הגליל / צילום: עומדים ביחד
 מפגינים נגד נתניהו בנוף הגליל / צילום: עומדים ביחד

מהדגלים השחורים נמסר: "ב-1,275 מוקדים ברחבי הארץ, זה השבוע ה-17 ברציפות, עם ישראל מתקומם נגד שלטון נתניהו. הדגלים השחורים: "נאשם- לך! בשעה זאת נפתחות ההפגנות ברחבי הארץ זה השבוע ה-17 ברציפות והשבוע השלישי מתחילת ההפגנות השכונתיות בתוך הערים. מאות האלפים שיוצאים למחות נאבקים נגד הנאשם בתפקיד ראש הממשלה שהורס את מדינת ישראל. בהמשך הערב צפויה לחזור לראשונה ההפגנה מול ביתו של הנאשם בבלפור בירושלים".

4 עצורים בחשד לתקיפת מפגינים 

בתל אביב נעצרו 4 בחשד לתקיפת מפגינים. שליח וולט ריסס גז מדמיע לעבר מפגינים, אדם שקילל מפגינים ותקף באגרוף את אחד מהם ושניים נוספים שריססו גז מדמיע לעבר המפגינים. בבימה נזרקו חזיזים על ידי קבוצת בחורים שהגיעה למקום אחרי שההפגנה הסתיימה והמשטרה עזבה את המקום. זאת בנוסף לתקיפת מפגינים בחיפה, לוד, רמת גן וקריית אתא הערב.

בירושלים, יצאו מאות מפגינים לצעדה, המשטרה התעמתה עם המפגינים, הקימה מחסומים ועצרה 9 ביניהם סדי בן שטרית.

לדברי המשטרה, החשודים נעצרו "בגין הפרת הסדר הציבורי ותקיפת שוטרים. חשוד אחד נעצר לאחר שאותר תרסיס גז מדמיע על גופו. בתוך כך, במהלך המחאה כוחות המשטרה ביצעו אכיפה של התקנות ונגד מי שלא עטה מסיכה כנדרש".

בסיום המחאה, קומץ מפגינים שהמשיכו להפר את הסדר ולא נשמעו להוראות המשטרה לפנות הכביש, פוזרו ע"י השוטרים .