מייסדי בנקור מבקשים לדחות תביעה ייצוגית נגד מכירת מטבעות הקריפטו שלהם

אייל הרצוג, יודי לוי והאחים גליה וגיא בן ארצי, שמנהלים את סטארט-אפ הבלוקצ'יין ממשרדים בישראל ובשווייץ, טוענים כי בית המשפט בניו יורק אינו המקום הראוי לדון בתביעה • לטענת התביעה, מכירת מטבעות בנקור הפרה חוקי ניירות ערך בארה"ב

חברת Bprotocol Foundation השווייצרית וארבעת מייסדיה הישראלים, שהקימו את סטארט-אפ הבלוקצ'יין Bancor, טוענים כי בית משפט בניו יורק אינו המקום הראוי לדון בבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגדם בגין הפרת חוקי ניירות ערך של ארה"ב. ביום שלישי האחרון הגישו החברה ומייסדיה, אייל הרצוג, יודי (יהודה) לוי והאחים גיא בן ארצי וגליה בן ארצי, לבית משפט פדרלי במנהטן בקשה לדחות את בקשת התביעה.

בבקשת התביעה הייצוגית, שעל הגשתה דיווחנו ב"גלובס" באפריל, נטען כי מכירת המטבעות הדיגיטליים של בנקור הפרה חוקי ניירות ערך בארה"ב. כעת טוענים Bprotocol ומייסדיה כי על בית המשפט בניו יורק לדחות את בקשת התביעה, מכיוון שהיא "מבוססת על אדם ממדינת ויסקונסין, שהשתמש בבורסה בסינגפור לרכישת מטבעות דיגיטליים שהונפקו על ידי חברה שווייצרית". עוד לטענתם, בית המשפט של המחוז הדרומי של ניו יורק, שבו הוגשה הבקשה, "נוח רק לתביעה - ולא לאף אחד מהנתבעים או לאף אחד מהעדים לעתיד".

כמו כן, בניגוד לטענות התובעים, טוענים Bprotocol ומייסדיה כי חוק ניירות ערך האמריקאי "אינו חל על המטבעות הדיגיטליים של בנקור, מכיוון שאלה אינם ניירות ערך". עם זאת, הנתבעים מציינים בבקשתם כי "בית המשפט אינו צריך להידרש לשאלה זו כדי לדחות את בקשת התביעה".

גייסו 153 מיליון דולר בהנפקה

הסטארט-אפ בנקור וחברת Bprotocol, שנוסדו ב-2016 ופועלים ממשרדים בישראל ובשווייץ, גייסו ב-ICO (הנפקה ראשונית של מטבע דיגיטלי) ביוני 2017 סכום של 153 מיליון דולר, באחת מהנפקות הקריפטו הגדולות באותה שנה. חלק מההון שגויס ב-ICO, שימש את בנקור לפיתוח זירת מסחר במטבעות קריפטו, שהוצגה כ"רשת נזילות למטבעות דיגיטליים". החברה מנוהלת על ידי מייסדיה: גיא בן ארצי הוא מנכ"ל בנקור, אחותו גליה מנהלת הפיתוח העסקי, הרצוג ארכיטקט מוצר ולוי מנהל טכנולוגיות ראשי.

הבקשה לאישור התביעה הייצוגית נגד Bprotocol וארבעת מייסדיה הוגשה באפריל השנה על ידי וויליאם זאנג כתובע אישי, ובהמשך מינה בית המשפט את טימותי הולסוורת לתפקיד התובע המייצג (lead plaintiff) בהליך זה. בגרסה האחרונה של בקשת התביעה, שהוגשה בספטמבר, טען הולסוורת כי במשך יותר משלוש שנים הפרו הנתבעים חוקי ניירות ערך פדרליים כשמכרו בארה"ב את המטבע הדיגיטלי של בנקור, ששמו Bancor Network Token (סימול: BNT). התביעה מבקשת לייצג את כל מי שרכש מטבעות בנקור בין 12 ביוני 2017, מועד ההנפקה הראשונית של המטבעות, לבין 11 בספטמבר 2020, מועד הגשת הנוסח המתוקן של בקשת התביעה.

בבקשה לדחיית התביעה הייצוגית שהוגשה לבית המשפט בשבוע שעבר על ידי מייסדי בנקור, הם טוענים כי התובע הולסוורת, תושב מדינת ויסקונסין, השתמש לכאורה בבורסת הקריפטו COSS מסינגפור לרכישת מטבעות בנקור. מנגד, לטענתם, משרדי בנקור וחברת Bprotocol Foundation נמצאים בעיר צוג שבשווייץ ובישראל, וכל ארבעת המייסדים חיים בישראל. בבקשתם לדחיית הבקשה לייצוגית, הם מציינים כי לישראל "יש מערכת משפטית חזקה, שהתובע יכול להיעזר בה".

בקשות תביעה נגד 11 חברות קריפטו

הבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד Bprotocol וארבעת מייסדיה הישראלים היא אחת מתוך 11 בקשות דומות שהוגשו באפריל האחרון לבית המשפט של המחוז הדרומי של ניו יורק, נגד ארבע בורסות קריפטו ושבע חברות שגייסו הון בהנפקות ICO, כפי שדיווחנו ב"גלובס". מאחורי שורת הבקשות האלה עומד מאמץ מאורגן של משקיעים בשוק הקריפטו לחייב חברות הפועלות בשוק זה לעמוד בחוקי ניירות הערך האמריקאים.

ב-23 בספטמבר דחה בית המשפט הפדרלי במנהטן את בקשת צוות עורכי הדין שמייצגים את הולסוורת בתיק נגד בנקור, שביקש לאשר לו לאחד בין כל 11 התיקים. השופט אלווין הלרסטיין נימק את דחיית הבקשה בכך ש"איחוד תיקים על סמך דמיון אפשרי בשאלות המשפטיות הנידונות בהם יהיה בלתי הולם".

לטענת התובעים שהגישו את 11 הבקשות לתביעות ייצוגיות, החברות והיזמים הנתבעים הפרו חוקי ניירות ערך של ארה"ב במכירות מטבעות הקריפטו שבוצעו ביוזמתם, מכיוון שהמטבעות שנמכרו היו לכאורה ניירות ערך שלא נרשמו כחוק ברשות ני"ע האמריקאית (SEC). נוסף על כך, לטענתם, בורסות הקריפטו שבהן נסחרו מטבעות שהונפקו על ידי הנתבעים, פעלו ללא רישיון ברוקר-דילר והפרו את כללי הרישום של ניירות ערך במסגרת פעילות ברוקראז'.

רשימת הנתבעים בבקשות לתביעות הייצוגיות האלה כוללת, בין השאר, את חברת Binance הסינית, המחזיקה בבורסת הקריפטו הגדולה בעולם, ומייסדה, צ'אנגפנג זאו (המוכר בכינוי CZ); חברת Block.one האמריקאית, העומדת מאחורי ה-ICO הגדול אי-פעם, שבו נמכרו מטבעות EOS בסכום כולל של יותר מ-4 מיליארד דולר במהלך 2018; וכן חברת HDR Global Trading, המפעילה את BitMEX - אחת הבורסות הגדולות בעולם למסחר בנגזרים. לפני כשבועיים, כפי שדווח ב"גלובס", הוגשו נגד ביטמקס ומייסדיה כתבי אישום בארה"ב בגין הפרת חוקי איסור הלבנת הון.

עוד כוללת רשימת הנתבעים ב-11 הבקשות לייצוגית חברות בלוקצ'יין אמריקאיות מוכרות, ובהן Tron ומייסדה הסיני ג'סטין סאן, Quantstamp ו-Civic, נוסף על ארבע חברות בלוקצ'יין מסינגפור KuCoin, Bibox, Status ו-KayDex. קיידקס היא החברה שהקימה את הסטארט-אפ Kyber Network, ואחד ממייסדיה, הישראלי ירון ולנר, נמנה גם הוא עם הנתבעים. KuCoin מפעילה בורסת קריפטו, שבחודש שעבר נפגעה מפריצת סייבר חמורה, שבה נגנבו ממנה מטבעות קריפטו בשווי של יותר מ-280 מיליון דולר.