בעקבות הסגר השני: פתאל החזקות שוב סופגת הורדת דירוג

דירוג האשראי של חברת המלונות הורד ל-Baa1 עם אופק שלילי • כלכלני מידרוג: "מגזר המלונאות צפוי לחוות התאוששות איטית גם עם החזרה לשגרה"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר
דוד פתאל / צילום: איל יצהר

על רקע הטלת הסגר השני בישראל, סגירת המלונות והתמשכות ההשפעות השליליות של מגפת הקורונה בארץ ובאירופה, החליטו כלכלני חברת הדירוג מידרוג להוריד את דירוג האשראי של חברת המלונות פתאל החזקות  בדרגה אחת, מ-A3 ל-Baa1 עם אופק שלילי. זאת, לאחר שבמאי הורידה את דירוג פתאל מ-A1 ל-A3 והותירה אותו תחת בחינה עם השלכות שליליות. 

במידרוג מציינים בנוגע לפתאל כי "התפרצות הגל השני של הקורונה בחודשים האחרונים הביאה לחידוש חלק ממגבלות התנועה וההתכנסות באזורי הפעילות של החברה. לאחר שבחודשי הקיץ חודשה הפעילות המלונאית במרבית נכסי החברה, במהלך ספטמבר הוטל מחדש סגר כללי בישראל. במקביל, החל גל שני של התפרצות נגיף הקורונה באירופה, וחלק ממדינות אירופה התחילו בהטלת מגבלות חלקיות או אזוריות.

"מעבר להשלכות המיידיות והישירות של הסגר והמגבלות על ענף המלונאות, המשך הפגיעה בפעילות הכלכלית הגלובלית והרחבת ההזרמות הציבוריות למערכות הבריאות ולסקטורים שנפגעו, צפויים להביא להגדלה נוספת של הגירעון הממשלתי במדינות השונות ולהחריף את הפגיעה הכלכלית הגלובלית. כך, מגזר המלונאות המבוסס על תרבות הפנאי, צפוי לחוות התאוששות איטית גם עם החזרה לשגרה".

לפתאל החזקות, הנמצאת בשליטת המייסד, היו"ר והמנכ"ל דוד פתאל, יש שתי סדרות אג"ח בבורסה (ב' ו-ג'), הנסחרות בתשואות של 9%-11%, בהיקף של כמיליארד שקל. בעקבות הורדת הדירוג תשלם פתאל למחזיקי האג"ח תוספת של 0.25% על הריבית.

על רקע משבר הקורונה רשמה מניית פתאל ירידה של 62% מתחילת השנה - ושווי השוק של החברה בבורסה הצטמק לכ-3.2 מיליארד שקל. עם זאת, מאז השפל שאליו הגיעה ב-18 במרץ השנה, המניה עלתה ב-180%.

הרווח התפעולי צפוי להיפגע משמעותית

תרחיש הבסיס המעודכן של מידרוג מניח כעת פעילות חלקית בלבד בחציון השני של 2020, והתאוששות איטית יותר של ענף המלונאות במהלך 2022-2021 ,עם חזרה לנתוני פעילות טרום-קורונה לא לפני 2024.

הרווח התפעולי התזרימי (FFO) צפוי להיפגע משמעותית עד 2022, ובשנים הקרובות החברה צפויה להציג יחסי כיסוי חלשים יותר (היחס בין הרווחים הצפויים לתשלומי הריבית הצפויים בתקופה מסוימת). השנה צפויה פתאל להציג FFO שלילי, ב-2021 ה-FFO יעמוד על כ-290 מיליון שקל, וב-2022 על כ-530 מיליון שקל. זאת, לעומת הערכות קודמות של מידרוג (ממאי) ל-FFO של 120 מיליון שקל השנה, 470 מיליון שקל ב-2021 וכ-820 מיליון שקל ב-2022.

ביוני האחרון הצליחה פתאל (בניסיונה השני) לקבל את אישור מחזיקי האג"ח שלה לוויתור זמני על עמידתה בחלק מההתניות הפיננסיות. הצלחת המהלך התאפשרה לאחר שהחברה הסכימה להכפיל את היקף גיוסי ההון שתבצע לסכום של 200 מיליון שקל במקרה של הרעה נוספת בפעילותה.

לאחר מכן, ביולי, הודיעה החברה כי חתמה על הסכם מחייב למכירה והשכרה מחדש של מלון לאונרדו רויאל ברלין בתמורה לכ-230 מיליון שקל (כ-57.4 מיליון אירו). בפתאל ציינו אז כי הם מנהלים מגעים למכירה של שני בתי מלון נוספים. לפתאל כיום כ-150 בתי מלון באירופה ועוד כ-40 בתי מלון בישראל.