המשרד לשוויון חברתי: פחות מ-11% מועסקות כסגל בכיר מוביל בשירות המדינה

בישיבת הממשלה היום תעלה השרה לשוויון חברתי וגמלאים, את ההחלטה הממשלתית להגיע ליעד של 50% נשים בקרב נושאי המשרות הבכירות בשירות המדינה • בעבודה שביצעו במשרד לשוויון חברתי וגמלאים, נמצא שמתוך 1,700 עובדים בדרג בכיר, רק 82 הן בקטגוריה של סגל הבכיר המוביל

מירב כהן / צילום: מתן פורטנוי, גלובס
מירב כהן / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

בישיבת הממשלה היום (א') תעלה השרה לשוויון חברתי וגמלאים, מרב כהן את ההחלטה הממשלתית להגיע ליעד של 50% נשים בקרב נושאי המשרות הבכירות בשירות המדינה. ממשלת ישראל טיפלה בנושא הזה, באמצעות החלטות ממשלה, כבר לפני מספר שנים והנושא היה תחת אחריותה של השרה הקודמת, גילה גמליאל.

ואכן, לפי בדיקה של נציבות שירות המדינה בשנת 2019 שיעור הנשים במשרות בכירות בשירות המדינה הגיע עד כ-44%, אולם ההגדרה של "סגל בכיר" כוללת למעשה מינויים רחבים לרבות משרות שאינן ניהוליות וגם ראשי אגפים וראשי אשכולות ולא רק מי שכפוף ישירות למנכ"ל משרד ממשלתי.

לעומת זאת, בעבודה שביצעו במשרד לשוויון חברתי, השרה כהן ומנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה אוה מדז'יבוז' מצאו שמתוך 750 עובדים בדרג בכיר (לפי הגדרות נציבות שירות המדינה), רק 80 הן בקטגוריה של סגל הבכיר המוביל - פחות מ-11%. 

היום בישיבת הממשלה תונח החלטה עם הגעה ליעד של 50% נשים, בסגל הבכיר המוביל, עד לשנת 2023. השרה מרב כהן אמרה היום "ששוויון מגדרי, גם בתפקידים בכירים, ישפר את עבודת הממשלה ויהווה איתות למגזר העסקי, שלו אנחנו רוצים לשמש דוגמה".

"ההחלטות החשובות הללו דרושות בכדי שנראה יותר נשים בצמתי ההכרעה"

לפי ההחלטה העדכנית, נציב שירות המדינה יקבל סמכות לייעד משרות לנשים בכלל הדרגות, כולל במשרות הבכירות בשירות המדינה. וזה הוא החידוש כאן, שכן עד היום הוא הוסמך לתת תפקידים ייעודיים בסגר המוביל ובסגר המוביל הבכיר, לקהילה הערבית והקהילה האתיופיות בלבד. בנוסף על פי ההחלטה, נציבות שירות המדינה תהיה מחויבת לדווח על כך שבכל ועדות הבוחנים וועדות האיתור, תשבנה לפחות 50% נשים.

לפני הישיבה אמרה כהן: "כיום יש הרבה מאוד נשים שמועסקות במגזר הציבורי, אבל לצערי לא מספיק מהן מכהנות בתפקידים הבכירים ביותר ואת זה אנחנו מבקשות לשנות. ההחלטות החשובות הללו דרושות בכדי שנראה יותר נשים בצמתי ההכרעה".

ראש הרשות לקידום מעמד האישה, אוה מדז'יבוז' ציינה: "כל המחקרים הוכיחו שאחת המשוכות העומדות בפני נשים היא המעבר לעמדות בכירות ולדרגי ניהול. גם במקצועות ובמקומות עבודה שבהם יש רוב נשי מובהק, עדיין עמדות הניהול נתפסות באופן קבוע על ידי גברים. מכאן חשיבות ההצעה - היכולת של נשים להתקדם לתפקידי ניהול ולתפוס מקום של ממש בקרב מקבלי ההחלטות".

המונח "סגל בכיר מוביל" מתייחס לכל מי שהוא כפוף ישירות למנכ"ל (סמנכ"לים ומנהלי מחוזות) והמונח "סגל בכיר" הוא גם ראשי אגפים וראשי אשכולות. במדינות אחרות בעולם, כמו צרפת ומקסיקו, קיימות מכסות לקידום נשים בשירות הציבורי ושילוב המכסות הובילו לקפיצה בשיעורי הנשים במשרות בכירות תוך זמן קצר.