מינהל התכנון חושף: צניחה חדה בהיקף התוכניות המאושרות

עד כה אושרו ב-2020 תוכניות לכחמישים אלף דירות בלבד – פחות ממחצית מהיעד • הירידה המשמעותית ביותר – במחוזות הדרום והמרכז

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר / צילום: ענבל מרמרי
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר / צילום: ענבל מרמרי

על פי נתוני מינהל התכנון, שנחשפו היום, מתחילת השנה, ועד 12 באוקטובר, אושרו תוכניות ל-51.1 אלף דירות במוסדות התכנון בלבד. מדובר בפחות מחצי מהיעד השנתי של 104 אלף דירות שקובעת התוכנית האסטרטגית הממשלתית לדיור ל-2020.

הנתונים מלמדים כי הירידה המשמעותית ביותר בהיקף היחידות המאושרות נרשמה במחוז דרום, עם 9,563 יח"ד בלבד. מדובר בירידה של כ-65% לעומת השנה שעברה. במחוז מרכז, אושרו רק 5,700 יח"ד. ירידה של 49% לעומת השנה שעברה. במחוז צפון אושרו 7,436 יח"ד, במחוז חיפה 11,002 יח"ד, במחוז ת"א 4,448 יח"ד ובמחוז ירושלים 4,496 יח"ד.

נתונים אלה משלימים נתונים מדאיגים אחרים שפורסמו ב"גלובס" לפני כחודשיים בנוגע לפעילות הוותמ"ל, לפיהם עד לאמצע אוגוסט היא 8,500 יחידות דיור בלבד, לעומת 69 אלף בכל שנת 2019.

מנהל התיכנון עבר טלטלות בשנה האחרונה

כשמנסים להסביר את פשר הירידה בהיקף הפעילות של מנהל התיכנון יש לזכור כי בשנה האחרונה עבר מנהל התיכנון טלטלות רבות, שפגעו בתפוקה. בראש ובראשונה יש לציין את המעבר ממשרד האוצר למשרד הפנים ואת ביטול מטה הדיור. בנוסף, פג תוקף הוראת השעה של הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל), מה שהאט מאוד את קצב פעולתה. אם לדייק, מאז חודש יוני הוועדה אינה יכולה לאשר הפקדה של תוכניות חדשות, אלא רק לדון בהתנגדויות ולאשר תוכניות. על כך יש להוסיף כמובן את התחלופה הדרמטית של ראשי הוועדה: בחודש יולי התפטרו אריאל יוצר, יו"ר הותמ"ל וגם דקלה פרסיקו, מתכננת הוועדה. לקח כחודש ימים עד שמונו שתי מחליפותיהם, אדית בר כיו"ר וסיגי בארי כמתכננת.

כמובן שיש להוסיף לגורמים להאטה באישור התוכניות את העובדה שמרבית עובדי מינהל התיכנון עברו לעבוד מהבית. נראה כי המעבר לזום, אינו מהווה תחליף שווה ערך לעבודה מהמשרד.

אין ספק שלירידה המשמעותית בכמות התוכניות וביחידות הדיור המאושרות על המדף תהיה השפעה על כל עולם הבנייה. ממערך שיווק הקרקעות של רמ"י ועד הוצאת היתרי בנייה לפרויקטים נקודתיים. ממינהל התיכנון נמסר: "השנה עדיין לא נגמרה, וכל מוסדות התכנון עובדים במלוא המרץ במגבלות הקורונה והיעדר תקציב, לקדם התוכניות גם בכמות וגם באיכות".