סקר: 75% מיהודי ארה"ב תומכים בביידן; 77% לא מרוצים מתפקוד טראמפ

זאת על אף שטראמפ פעל ב-4 השנים האחרונות בתיאום מלא עם ראש הממשלה נתניהו, ותוך שמרבית מהלכיו זכו לתמיכה נרחבת בישראל • לפי הסקר, טראמפ זוכה ל-22% תמיכה בקרב יהודי ארה"ב • 37% אמרו שהם יותר אופטימיים מאשר בשנה שעברה לגבי היתכנות השלום בין ישראל לעולם הערבי

דונלד טראמפ נגד ג'ו ביידן / צילום: Associated Press
דונלד טראמפ נגד ג'ו ביידן / צילום: Associated Press

75% מיהודי ארה"ב תומכים במועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן. כך עולה מסקר שביצע הוועד היהודי-האמריקאי, ה-AJC. הסקר בוצע ע"י חברת המחקר SSRS בין התאריכים 9 בספטמבר - 4 באוקטובר, 2020, בקרב מדגם מייצג של 1,334 נשאלים יהודים אמריקאים בגילאי 18 ומעלה. מרווח השגיאה הוא ±4.2.

תוצאות הסקר עולות עם דפוסי הצבעה מוכרים ומושרשים של הקהילה היהודית בארה"ב של תמיכה משמעותית במשך שנים במפלגה הדמוקרטית על פני המפלגה הרפובליקנית. זאת על אף שהנשיא טראמפ פעל ב-4 השנים האחרונות למלא את כל בקשותיו של ראש הממשלה נתניהו, בתיאום מלא עמו ותוך שמרבית מהלכיו זכו לתמיכה נרחבת בישראל.

לפי הסקר, טראמפ זוכה ל-22% תמיכה בקרב יהודי ארה"ב. בשנת 2016 סקר דומה הראה חלוקה של 62% לקלינטון ו-16% לטראמפ.

השנה, 77% מהמשיבים ענו כי אינם מרוצים מתפקודו של הנשיא, וזאת לעומת 22% שכן היו מרוצים.

בפערים ניכרים, היהודים האמריקאים מאמינים שג'ו ביידן יתמודד בצורה טובה יותר עם נושאים מרכזיים שעל סדר היום בארה"ב מאשר דונאלד טראמפ. 78% חושבים שביידן יתמודד יותר טוב עם הקורונה, לעומת 19% לטראמפ; 71% חושבים שביידן יתמודד עם המלחמה בטרור טוב יותר, לעומת 26% לטראמפ; ו-75% חושבים שביידן יתמודד עם האנטישמיות בארה"ב טוב יותר, לעומת 22% לטראמפ.

באשר לשאלה מי יחזק את הקשרים בין ישראל לארה"ב, 54% חשבו שביידן יחזק אותם יותר ו-42% חשבו שטראמפ.

בנוגע לקשרי ארה"ב-ישראל, 86% מהנשאלים הגדירו אותם כחזקים. רפובליקנים (68%) נוטים יותר להגדיר את הקשרים כחזקים יותר מאשר עצמאיים (35%) ודמוקרטים (22%).

ההתפתחויות ביחסים בין ישראל לעולם הערבי השפיעו גם על תחושת האופטימיות בקרב היהודים האמריקאים. כמעט שניים מכל חמישה (37%) יהודים אמריקאים אמרו שהם יותר אופטימיים מאשר בשנה שעברה לגבי היתכנות השלום בין ישראל לעולם הערבי. רפובליקנים (77%) מביעים יותר אופטימיות בהקשר זה מאשר עצמאיים (45%) ודמוקרטים (21%).

בנוגע ליחסים בין ישראל לפלסטינים, 55% מהיהודים האמריקאים אמרו שדעתם לא השתנתה לגבי עתיד השלום בין העמים, כאשר 28% אמרו שהם פחות אופטימיים.

החלוקה בין הזרמים של היהדות

בדומה לסקרים קודמים שערך AJC בשנות בחירות, יש חלוקה ברורה בין הזרמים היהודיים לתמיכה במפלגות הפוליטיות. מבין הנשאלים, 53% הזדהו כדמוקרטים, 14% כרפובליקנים, ו-25% כעצמאיים. הנשיא טראמפ הוא המועמד המועדף על 74% מהאורתודקסים, 23% מהקונסרבטיבים, 20% מהרפורמים, 3% מהיהדות המתחדשת ו-14% מהיהודים החילונים.

ביידן הוא המועדף על 18% מהאורתודוקסים, 72% מהקונסרבטיבים, 78% מהרפורמים, 93% מהיהדות המתחדשת ו-83% מהיהודים החילונים.

הוועד היהודי-האמריקאי (AJC) נוסד ב-1906 והוא ארגון א-פוליטי, ללא כוונת רווח, העוסק בדיפלומטיה גלובלית ופועל למען בטחון ישראל, להידוק קשרי ארה"ב ומדינת ישראל ולקידום האינטרסים של העם היהודי. בשנים האחרונות הארגון הביא לישראל כ-6,000 דיפלומטים, עיתונאים ומובילי דעת-קהל, מ-90 מדינות, וקידם בזאת נושאים הקשורים ליהדות העולמית ולישראל.

לארגון יש היסטוריה של התגייסות מהירה בעיתות משבר, כולל גיוס דעת הקהל וניהול מאבקים. מנכ"ל הארגון הוא דייויד האריס, ומנכ"ל הארגון בישראל היא סא"ל (מיל') אביטל ליבוביץ'.