ערכי הרפובליקה על המוקד: אלפים בעצרות למען חופש הביטוי בצרפת לאחר שמהגר ערף ראשו של מורה לאזרחות

כשברקע מתקיים דיון ער על דרכי ההתמודדות עם האיסלאם הקיצוני בצרפת, מורה  בצרפת נהרג לאחר שהשתמש בקריקטורות של הנביא מוחמד ממגזין "שארלי הבדו" • "כולנו חייבים להפגין את אחדות הרפובליקה כשהרפובליקה מותקפת", אמר שר החינוך באחת העצרות

אלפים בכיכר הרפובליקה בפאריס ביום ראשון כמחאה על רצח המורה לאזרחות / צילום: Michel Euler, Associated Press
אלפים בכיכר הרפובליקה בפאריס ביום ראשון כמחאה על רצח המורה לאזרחות / צילום: Michel Euler, Associated Press

כמה ימים לפני שראשו של המורה לאזרחות והיסטוריה, סמואל פטי, 47, נערף בהתקפה שזעזעה את צרפת בשבוע שעבר, הוא קיים בכיתתו דיון רגיש על גבולות חופש הדיבור. את הרצח ביצע צעיר רוסי מוסלמי ממוצא צ'צ'ני בעל מעמד של פליט במדינה. מזה זמן בצרפת מתקיים דיון ער על האיסלאם הקיצוני ובתחילת החודש הציג הנשיא עמנואל מקרון תוכנית למאבק באיסלאם הרדיקלי הבדלני ש"מאיים על הערכים הליברליים של הרפובליקה".

פטי, שתושאל על ידי הרשויות על השיעור שקיים זמן קצר לפני שנרצח, אמר שהוא הציע לתלמידים שהיו עלולים להיפגע מתוכן השיעור להסב את מבטם לפני שהוא מציג קריקטורות של הנביא מוחמד משארלי הבדו, המגזין הסטירי, שהיה בעצמו יעד למתקפת טרור בשנת 2015.

אלא שהשיעור הרתיח הורה של את התלמידות בבית הספר שממוקם בפרבר של פאריס, קונפלן סנט הונורין. ההורה העלה סרטוני וידאו במדיה החברתית, שבהם הוא תקף את פטי על שהציג קריקטורה של מוחמד בכיתה ודרש את פיטוריו - כך לפי ז'או-פרנסואה ריקאר, התובע הצרפתי נגד טרור. כעת מנסים החוקרים הצרפתים לקבוע אם המחלוקת שגלשה למדיה החברתית והביאה לחשיפה נרחבת של המורה מילאה תפקיד ברצח של פטי.

שלט "JE SUIS SAMUEL" ("אני סמואל"), בעצרת בפאריס, יום ראשון / צילום: Charles Platiau, רויטרס
 שלט "JE SUIS SAMUEL" ("אני סמואל"), בעצרת בפאריס, יום ראשון / צילום: Charles Platiau, רויטרס

גורמים רשמיים אומרים שהתוקף, עבדולך אבויזידביץ', רוסי בן 18 ממוצא צ'צ'ני, ארב לפטי מחוץ לבית הספר ביום שישי אחר הצהריים, וביקש מתלמידים לזהות אותו. הוא רצח אותו זמן קצר אחרי שהלימודים הסתיימו, והותיר את גופתו ברחוב. ריקאר אמר שהחשוד קיבל אחריות להתקפה בציוץ בטוויטר, שכלל תמונה נאמר בו כי פטי פגע בכבוד הנביא מוחמד. הרוצח נורה למוות על ידי המשטרה כמה דקות אחרי הרצח.

בינתיים, המשטרה עצרה 11 בני אדם לחקירה בקשר לרצח, כולל ארבעה בני משפחה של החשוד וכן את ההורה שהעלה את קטעי הווידאו לאינטרנט.

מתיחות בין המוסלמים לממסד הפוליטי

ההתקפה התרחשה על רקע עלייה במתחים בין הקהילה המוסלמית בצרפת, שהיא בין הגדולות באירופה, והממסד הפוליטי, שנחוש לשמר את המסורת עתיקת-היומין של חילוניות נוקשה במדינה.

שני העולמות הללו התנגשו בכיתת הלימוד, היכן שצרפת אוסרת על הופעה בכיסויי ראש מוסלמיים וסמלי דת אחרים, אך סופגת ביקורת בטענה שהאמצעים הללו מיושמים על מוסלמים באופן נוקשה יותר.

ביום ראשון נערכו בכמה ערים בצרפת עצרות לזכר סמואל פטי, שבהן הובעה תמיכה במורים ובמורות במדינה. בפאריס, כמה אלפי בני אדם, ביניהם ראש הממשלה ז'אן קסטה, מילאו את כיכר הרפובליקה. היו שהניחו פרחים ונרות דולקים. אחרים נשאו קריקטורות משארלי הבדו ושלטים של "אני סמואל" (Je Suis Samuel), על משקל הסיסמא המפורסמת "אני שארלי הבדו" (Je Suis Charlie) שנולדה אחרי ההתקפה על המגזין הסטירי ב-2015. אדם אחד נשא שלט גדול עם הכיתוב, "אני מוסלמי. אני נגד אלימות. אני בעד חופש ביטוי".

"כולנו חייבים להפגין את אחדות הרפובליקה כשהרפובליקה מותקפת", אמר שר החינוך ז'אן-מישל בלנקה לטלוויזיה במהלך העצרת.

הרצח המחריד בפרבר של פריס השתלט על שערי העיתונים בצרפת בימים האחרונים ומילא עשרות עמודים בתוכם / צילום: צילום מסך
 הרצח המחריד בפרבר של פריס השתלט על שערי העיתונים בצרפת בימים האחרונים ומילא עשרות עמודים בתוכם / צילום: צילום מסך

ממשלתו של מקרון פועלת לאחרונה להוציא אל מחוץ לחוק את מה שהוא מכנה "בדלנות מוסלמית" בקהילות שבהן החוק הדתי מועדף על החוקים האזרחיים של הרפובליקה הוותיקה. מקרון אמר שהחוק החדש, אם יעבור, יעניק לרשויות סמכויות לסגור התאגדויות ובתי ספר ששוטפים את מוחם של ילדים, ולעקוב אחרי השקעות זרות בארגוני דת בצרפת.

החוק המוצע מיועד לעצור את מה שצרפתים רבים רואים כשחיקה מתמדת של ערכי הרפובליקה הצרפתית. הנטייה של שארלי הבדו להציג דמויות דתיות בקריקטורות וולגריות הפכה אותו לסמל חופש ביטוי. היא גם הפכה את המגזין ליעד לקיצונים של דאעש, שרצחו מספר אנשים במערכת החדשות שלו בינואר 2015, לפני שנהרגו בקרב יריות עם המשטרה כמה ימים מאוחר יותר.

בספטמבר האחרון נפתח משפטם של משתפי הפעולה עם התוקפים, בתום חקירה שנמשכה כמה שנים מאז ההתקפה הזו והתקפה נוספת על חנות מכולת כשרה בפאריס. כשהמשפט נפתח, שארלי הבדו פרסם מחדש את הקריקטורות שהציתו את ההתקפה ב-2015, וכתב שהן משמשות כ"ראיות". כמה ימים אחר כך, מהגר פקיסטני שנופף בסכין קצבים תקף ופצע שני אנשים מחוץ לבניין הישן של שארלי הבדו.

זה היה הרקע החברתי והדתי שבו המורה סמואל פטי העביר את השיעור שלו על חופש הביטוי בתחילת החודש. במסגרת השיעור לתלמידי כיתה ח' על "גבולות ומגבלות של חופש הביטוי", הוצגו גם קריקטורות של הנביא מוחמד.

אב זועם תקף ברשתות החברתיות

לפי עותק של תוכנית השיעור שבידי התובע ריקאר, פטי הראה לכיתה שתי קריקטורות. אחת הציגה אדם על ברכיו וידיו, עם מבושים חשופים וכוכב מכסה חלק מצידו. הכיתוב היה "מוחמד, כוכב נולד".

הורה בבית הספר התמלא זעם, וב-7 באוקטובר והקליט את הסרטון הראשון מבין שלושה, עם כמה פוסטים במדיה החברתית, שהסיתו אחרים למחות ולדרוש את סילוקו של פטי מבית הספר, אמר ריקאר. ההורה, ששמו לא פורסם, הוא אב לבת שלומדת בבית הספר, וכעת הוא במעצר לתשאול בקשר להתקפה, אמר ריקאר. מבירור של הרשויות עולה כי אחותו החורגת הצטרפה לדאעש בסוריה ב-2014, והיא עדיין מבוקשת על ידי הרשויות בצרפת.

בווידאו הראשון, שנצפה על ידי הוול סטריט ג'ורנל, האב מכנה את פטי "בריון". המורה, הוא טוען, ביקש מהתלמידים המוסלמים בכתה להרים ידיים, ואחר כך הנחה אותם לצאת מהכיתה לפני שהראה לבתו וליתר התלמידים את הקריקטורה של הנביא מוחמד הערום. האב המשיך וסיפר כי בתו הושעתה מבית הספר ליומיים מפני שסירבה לעזוב את הכיתה. ואולם ריקאר מסר כי מנהל בית הספר אמר שהשעייתה מהלימודים לא נבעה מהקריקטורות, אלא מהתנהגותה והאיחורים שלה.

האב קרא לאנשים שצפו בווידאו שלו "שרוצים להתייצב יחד ולומר, 'אל תגעו בילדים שלנו' ", לשגר לו מסרוני טקסט. צלצול למספר הטלפון שהוא סיפק בווידאו הגיע להקלטה אוטומטית שאמרה שהתיבה הקולית מלאה.

הסרטונים הפכו במהרה לוויראליים

רודריגו ארנה, נשיא משותף של פדרציית אגודות ההורים-מורים הארצית בצרפת, אמר שהוא קיבל אזהרה על הווידאו כעבור יומיים, כי הוא הפך לוויראלי ברשתות החברתיות. התלונות זרמו מכל רחבי המדינה. "כששמענו את המידע הזה בבוקר חשבנו שמדובר בפייק ניוז", אמר ארנה. "אבל זה הפך לוויראלי, נכון או לא נכון".

ב-8 באוקטובר, האב הופיע בבית הספר עם גבר נוסף כדי להתלונן בפני המנהל. מנהל בית הספר "ניסה לשווא להשקיט את הדברים כאשר שני הגברים דרשו באופן אלים את פיטוריו של המורה", סיפר ריקאר. הוא הוסיף שהגבר השני, שידוע לשירותי הביון הצרפתים, עצור כעת גם הוא לתשאול.

באותו ערב, האב העלה וידאו שני למדיה החברתית, שבו הוא מסר את שמו של פטי וכתובת בית ספר, ועודד את הצופים "לומר להם, להפסיק!"

מאוחר יותר הלך האב עם בתו לתחנת המשטרה המקומית כדי להגיש תלונה על "הפצת תמונות פורנוגרפיות", אמר ריקאר. בשיחה עם המשטרה ב-10 באוקטובר, פטי הכחיש נמרצות שהוא ביקש מתלמידים מוסלמים לזהות את עצמם ולעזוב את הכיתה, ואמר לחוקרים שהוא רק הציע לתלמידים להביט הצידה ולא לראות חלק מהדימויים. כאשר הוא שמע על הווידאו של האב, פטי הגיש תלונת הוצאת דיבה.

יומיים אחרה כך, האב העלה וידאו שלישי למדיה החברתית. הפעם חזרה בתו על הסיפור. גם הגבר השני שהיה אצל המנהל בבית הספר הופיע, ואמר שהנשיא מקרון "ליבה שנאה" כלפי המוסלמים ואיים לארגן הפגנות אם המורה לא יפוטר.

ארנה מהפדרצייה של אגודות הורים-מורים אמר שאחרי הווידאו, הוא הודיע במהירות להיערך למחאה שתאורגן אולי בחזית בית הספר. ראש העיר הורה למשטרה להציב שוטרים מול בית הספר, והמחאה לא הגיעה. ריקאר אמר שגם בית הספר קיבל איומים. המנהל פנה במקביל להורים ונפגש עם כמה מהם כדי להרגיע את המצב, אך האב סירב להיפגש עם המורה.

הרוצח גר במרחק של 70 ק"מ

ביום שישי, עבדולאך אבויאזידביץ' התקרב לתלמידים מחוץ לבית הספר וביקש מהם לזהות עבורו את פטי. הוא נולד במוסקבה, התגורר בצרפת כפליט חוקי והיה מוכר למשטרה רק בשל עבירות קלות כקטין, אמר ריקאר. הוא התגורר בעיירה בנורמנדי, במרחק כ-70 ק"מ מזירת הפשע.

שוטר מקומי גילה את גופתו של פטי ערופת ראש, עם פצעי דקירה בראש ובחזה, סמוך לבית הספר ובדרך לביתו הסמוך של המורה.