כמעט 11 מיליארד דולר בגיוסי IPO: "אנחנו בעיצומו של מפץ גדול של גיוסי הון בביוטק"

מתחילת השנה גייסו 57 חברות ביוטק 10.7 מיליארד דולר בהנפקות ראשוניות בוול סטריט, לעומת 35 חברות שגייסו 4 מיליארד דולר באותה תקופה ב-2019 • מנהל בנקאות ההשקעות של לייפסיי קפיטל: "הכסף בורח מתעשיות שנפגעות מהמגפה. המשקיעים מחפשים חלופות, ומאמינים שתחום הבריאות ירוויח מהקורונה בטווח הרחוק"

חברות הביומד עובדות על מוצרים חדשים לפיתוח חיסון לקורונה / צילום: shtterstock, Reuters
חברות הביומד עובדות על מוצרים חדשים לפיתוח חיסון לקורונה / צילום: shtterstock, Reuters

עד כה הייתה 2020 שנה מצוינת עבור חברות הביומד הנסחרות בוול סטריט. אמנם מגפת הקורונה הסיטה תשומת לב ומשאבים לפתרונות לטיפול בחולים ולמניעת המחלה על חשבון כמה מהתחומים האחרים, ואמנם בתקופת הסגר התעכבו ניסויים קליניים רבים, אבל עדיין התחום כולו צמח, כולל חברות שאינן קשורות באופן ישיר או עקיף לווירוס הקורונה.

מדד נאסד"ק ביומד היכה השנה את מדדי המניות הכלליים, ככל הנראה, בעקבות העלייה בעניין בתחום הרפואה באופן כללי, וגם הערכה כי תחום זה יכול לגדר השקעות אחרות בעת משבר כלכלי בתחומים המוטים על ידי צריכה פרטית. 

מדד נאסד"ק ביוטק רשם מתחילת השנה תשואה של 16%, וגם שוק ההנפקות היה פתוח. מתחילת השנה 57 חברות בתחום גייסו 10.7 מיליארד דולר בהנפקות ראשוניות (IPO), לעומת 35 חברות שגייסו 4 מיליארד דולר באותה תקופה ב-2019, שגם היא נחשבה לשנה מוצלחת עבור המגזר. רק כ-9% מגיוסי ההון היו לחברות שמפתחות מוצרים לקורונה, והשאר למוצרים בתחומים אחרים.

מדד הנאסדק ביוטק מול ה SP 500
 מדד הנאסדק ביוטק מול ה SP 500

המגמה החיובית השנה לעומת 2019 נרשמה גם בהיקף הממוצע של כל הנפקה ראשונית - 188 מיליון דולר בממוצע להנפקת ביומד ב-2020, לעומת 111 מיליון דולר בממוצע ב-2019. עם זאת, ביצועי המניות המונפקות היו נמוכים יותר השנה: תשואה של 48% בממוצע ב-2020, לעומת 71% ב-2019.

"רואים גידול משמעותי בכמות ההנפקות"

לדברי האני עוודאלה, מנהל בנקאות ההשקעות בקבוצת לייפסיי קפיטל (Lifesci Capital), "אנחנו בעיצומו של מפץ גדול של גיוסי הון בביוטק. הכסף בורח מתעשיות שנפגעות מהקורונה, והמשקיעים מחפשים חלופות, ומאמינים שתחום הבריאות ירוויח מהקורונה בטווח הרחוק. פעם חברות היו משקיעות בחברות הביומד הגדולות, אבל כיום הם מחפשים גם את החברות בשלב הקליני, כי יש בהן פוטנציאל לעליות דרמטיות.

"אנחנו רואים גידול משמעותי בכמות ההנפקות, וגם בהיקף ההנפקה הממוצע. כשההנפקות האלה מצליחות, המשקיעים מוציאים חלק מהרווח ומחפשים עוד הנפקה", אומר עוודאלה. "העלייה הממוצעת אחרי ההנפקה ב-2020 היא אולי מתונה יותר לעומת שנה שעברה, אם כי עדיין מרשימה, אבל השנה חברות רבות נכנסות לבורסה אחרי סבב פרטי מקדים, כך שהחברה מרוויחה מהיציאה להנפקה פעמיים - גם את עליית הערך בין הסבב הפרטי האחרון לסבב הגישור, וגם את העלייה בין סבב הגישור לבין ההנפקה.

הנפקות הביומד בוול סטריט צמחו
 הנפקות הביומד בוול סטריט צמחו

"הנפקות הגישור הן בעצם מגמה שהתחילה להיות פופולרית ב-4-5 שנים האחרונות. קרנות הגידור גדלו עם השנים, אז הן בעצם נוגסות שתי נגיסות בתפוח - פעם אחת עם קרן להשקעות גישור, ופעם אחת עם קרן להשקעות ציבוריות. בכך הן מאותתות לשוק שהן בחנו את החברה ומצאו אותה כדאית להשקעה, וכיום השוק כמעט דורש את זה מחברות שיוצאות להנפקה. ככל שהשוק חם יותר, חברות רבות יותר מנסות להיכנס והמשקיעים מחפשים את הגופשנקה".

עוודאלה מוסיף כי "זה חשוב במיוחד עבור חברה לא אמריקאית - בעיקר אם היא עדיין פחות מוכרת בשוק, אלא אם היה לה אירוע שמוכיח את ערכה, כמו הסכם מסחור משמעותי עם חברת פארמה גדולה או תוצאות מדהימות בניסוי קליני משלב II ומעלה, אבל אלה הדוגמאות החריגות. אפשר לומר שהדלת להנפקות פתוחה, אבל היא פתוחה למי שיש לו את כל הצ'קליסט שהמשקיעים האמריקאים מחשפים, כולל השקעת גישור בהשתתפות גופים שהם סומכים עליהם".

חלק מהחברות מגיעות לשוק עוד לפני הניסויים הקליניים, אבל זה לא יקרה לכל החברות. "התיאבון לחברות בשלבים המוקדמים הוא בעיקר בתחומי הסרטן והתרפיה התאית", אומר עוודאלה. "אלה באמת תחומים שבהם חברה בשלב מוקדם יכולה גם להימכר שנה עד שנה וחצי מההנפקה. זה לא נכון לגבי חברות דרמטולוגיה, או מחלות זיהומיות".

ובתחום המחלות הזיהומיות דווקא לא?

"קורונה כמובן כן, וגם מחלות בפרופיל גבוה כמו צהבת נגיפית. אבל חברות בתחום הזיהום החיידקי, למשל, לרוב יונפקו רק אחרי תוצאות טובות בניסויים בבני אדם. לחברות בשווקים גדולים מאוד, כמו סוכרת או מחלות לב, קשה במיוחד להנפיק למרות פוטנציאל השוק הגבוה, כי הרגולטורים דורשים מהן ניסויים קליניים ארוכים מאוד באלפי משתתפים, אפילו 5,000-10,000 משתתפים, לעומת כמה מאות בסרטן. הסיכון גדול, כי אלה ניסויים יקרים מאוד, ואין לדעת אם לחברה בכלל יש מוצר שניתן להביא לשוק לפני שהניסוי נערך. לכן, המשקיעים בבורסה לרוב יהססו להשקיע בחברות כאלה. המוצרים לתחומים האלה יפותחו לרוב על ידי חברות הפארמה הגדולות".

בתחום הקורונה, לדברי עוודאלה, "יש כל מיני חברות - חלקן עם פיתוחים לגיטימיים שיש להם פוטנציאל אמיתי. מעבר לחברות המפתחות תרופות או חיסונים לקורונה, נהנות מהמגמה חברות העוסקות ברפואה מרחוק והפחתת אשפוז בבתי חולים".

למרות החדשות הטובות עד כה, עוודאללה ממליץ על זהירות: "כבר פגשתי השנה משקיעים שאמרו לי 'השקעתי בכל ההנפקות, כי הכל טוב'. ואכן, מי שעשה זאת עד כה, הרוויח, אם כי זה כמובן יכול להשתנות בכל רגע. אם פתאום אחת החברות המאוד מדוברות תקרוס, משקיעי המומנטום יהיו הראשונים לצאת". לדבריו, גם הבחירות לנשיאות בארה"ב בעוד כשבועיים צפויות להשפיע דרמטית על שוק ההון כולו, ולכן גם על התחום.