לאחר שצמרת הפרקליטות נלחמה בדן אלדד: צוות בניהולו מקבל פרס הצטיינות ממש' המשפטים

צוות בניהולו של אלדד במחלקה הכלכלית בפרקליטות מקבל הכרה ממשרד המשפטים על ניהול תיק השחיתות בפרשת "ישראל ביתנו" • זאת, חודשים ספורים אחרי שמינויו למ"מ פרקליט המדינה נתקל בהתנגדות בפרקליטות

דן אלדד / צילום: כדיה לוי, גלובס
דן אלדד / צילום: כדיה לוי, גלובס

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ורוב צמרת הפרקליטות התנגדו נחרצות למינויו של עו"ד דן אלדד לממלא מקום פרקליט המדינה, ומאז העימות סביב מינויו נחשב עו"ד אלדד על ידי רבים בפרקליטות לסדין אדום. אולם כעת העבודה של אלדד דווקא מקבלת הכרה ממשרד המשפטים: צוות הפרקליטים שעובד תחת ניהולו של אלדד במחלקה הכלכלית בפרקליטות שאליה חזר אחרי כהונה קצרצרה כמ"מ פרקליט המדינה (פברואר-אפריל 2020), מקבל פרס הצטיינות ממשרד המשפטים.

הצוות מקבל את "פרס ההצטיינות הצוותית" על ניהול תיק 242, תיק "ישראל ביתנו", אחד מתיקי הדגל של הפרקליטות במלחמה בשחיתות הציבורית. מי שמוביל את הצוות של תיק 242 הוא עו"ד מאור אבן חן, סגנו של עו"ד אלדד במחלקה הכלכלית. עו"ד אבן חן הוא פרקליט ותיק ומוערך שהוביל תיקים רבים, בין היתר את משפטו של איש העסקים דני דנקנר. אלדד אמנם לא היה חלק מצוות 242, אבל הוא המנהל של הצוות, ליווה אותו לאורך כל הדרך בייעוץ וניהל את הליכי השימוע בתיק, פרט לזה של הנאשמת המרזית בתיק, פאינה קירשנבאום, לשעבר חברת כנסת וסגנית שר מטעם ישראל ביתנו.

ראש הצוות, מאור אבן חן / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 ראש הצוות, מאור אבן חן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

פרקליטים נוספים בצוות תיק 242 הם עו"ד ד"ר יונתן קרמר, שלקח חלק חשוב גם בצוות בפרקליטות שקיבל את ההחלטות בתיקי ראש הממשלה בנימין נתניהו, והפרקליטים, עוה"ד יעל שחף, משה עקירב, עמרי קופלר, ענבל לוי, וליאור אחרק.

בפברואר האחרון, החליט שר המשפטים דאז, אמיר אוחנה, למנות את עו"ד אלדד לממלא מקום פרקליט המדינה. זאת, למרות התנגדות חריפה של מנלדלבליט וצמרת הפרקליטות. העימות סביב המינוי השנוי במחלוקת של אוחנה גלש לפסים אישיים והפך לעימות שבין אלדד לבין המערכת שהוא פועל בתוכה.

תקציבים תמורת שוחד

ההחלטה להעניק לצוות הפרקליטים שמנהל את תיק 242 פרס הצטיינות, התקבלה על אף שהתיק שמתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב בפני השופט ירון לוי, עדיין לא הסתיים. אמנם מרבית הנאשמים כבר הורשעו וחלקם נשלחו למאסר, אבל בעניינה של הנאשמת המרכזית, פאינה קירשנבאום לשעבר חברת כנסת וסגנית שר מטעם ישראל ביתנו, עדיין לא ניתנה הכרעת דין והיא צפויה להינתן בשבועות הקרובים.

תיק 242, תיק פרשת "ישראל ביתנו" נחשב תיק דגל של הפרקליטות במלחמתה בשחיתות ציבורית, והוא עוסק בהקצאות של כספי מדינה בתמורה לשוחד. לפי האישום המרכזי בתיק, קירשנבאום, ובכירים נוספים בשירות הציבורי, הקצו כספים קואליציוניים של ישראל ביתנו, לעמותות שאינן זכאיות למימון מהמדינה. זאת, בתמורה למתן טובות הנאה שונות להם ולמקורביהם.

הפרשה התפוצצה לפני בחירות 2015, ובמסגרתה נחקרו 110 חשודים באזהרה והוגשו 17 כתבי אישום. הפרשה נידונה בבית המשפט במהלך שלוש וחצי השנים האחרונות.

שורה של הסדרי טיעון

מאז הגיעה הפרשה לבית המשפט באמצע 2017, חתמה הפרקליטות על שורה ארוכה של הסדרי טיעון עם מרבית הנאשמים בפרשה, בהם גם "נותני השוחד" וגם "מקבלי השוחד". הסדר הטיעון הבולט ביותר היה זה שנחתם בעניינו של דוד (דאוד) גודובסקי, לשעבר ראש מטה מפלגת ישראל ביתנו. במסגרת ההסדר הורשע גודובסקי בקבלת שוחד ונשלח לשש שנות מאסר. עוד נחתם הסדר טיעון עם מי ששימש כיו"ר עמותת איילים, מתן דהן. האחרון הודה במתן שוחד לגודובסקי ונגזרו עליו 6 חודשי עבודות שירות.

שלושה נאשמים לא חתמו על הסדרי טיעון וניהלו הליך משפטי, בהם קירשנבאום, ורמי כהן, לשעבר מנכ"ל משרד החקלאות. בקרוב צפויות להתפרסם הכרעות הדין בעניינם. הנאשם השלישי שניהל משפט הוא יו"ר תנועת עזרא העולמית, דניאל אלינסון. הוא הורשע במתן שוחד לקירשנבאום, ונידון ל-9 חודשי עבודות שירות. 

בין המצטיינים: סגנית מנהל המחלקה הפלילית בפרקליטות 

משרד המשפטים מקיים אחת לשנה תהליך של בחירת העובדים, והצוותים המצטיינים ויקירי המשרד בשירות המדינה. בוועדת הבחירה של משרד המשפטים לעובדים וצוותים מצטיינים לשנת 2019 כיהנו, בין היתר, ירדנה תורג'מן-סרור, סמנכ"לית בכירה לניהול ההון האנושי במשרד המשפטים ששימשה כיו"ר הוועדה; מנהל בתי הדין השרעיים, הקאדי ד"ר איאד זחאלקה; ויו"ר ארגון העובדים, עו"ד אורית קורין. 

בנוסף על הצוות שניהל את תיק 242 (פרשת "ישראל ביתנו") קיבלו אותות הצטיינות אישיים פרקליטים ועובדים ממחוזות ומאגפים שונים וגם מהסגל הבכיר. הפרקליטים הבכירים ביותר שקיבלו פרסי מצוינות אישית הם עו"ד נעמי גרנות, סגנית מנהל המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה; אריה ליס, ראש תחום אשכול אזרחי בפרקליטות המדינה; ליעד מאיר צדר, סגנו של השופט בדימוס דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על מייציגי המדינה בערכאות; וכן גיל בלולו, סגן השמאי הממשלתי הראשי.

בין הפרקליטים שקיבלו פרסי הצטיינות אישית: עו"ד אביחי כהנא עוזרה של עו"ד אורית קוטב, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים אזרחיים; ועורכי הדין נעמה תור זאבי ורועי רייס מפרקליטות מחוז מרכז (פלילי).

לפי הודעת שהוציאה הנהלת משרד המשפטים היא "רואה בהבעת ההערכה והכרת התודה על הישגים מיוחדים ותרומם המשמעותית של עובדי המשרד נדבך חשוב ומשמעותי, אשר מקדם את היחידה אליה הם משתייכים בדרך זו תורמים לקידום הארגון כולו".

לפי הנהלת משרד המשפטים, "בתהליך בחירת העובדים הצוותים המצטיינים ויקירי המשרד מופנית תשומת הלב של הנהלת משרד המשפטים כלפי אותם עובדים אשר נותנים מעצמם, מסורים לעבודתם, מקדמים תהליכים ויוזמים נושאים מעבר לתפקידם והגיעו להישגים מיוחדים ומרשימים. הבחירה בהם מהווה נדבך מרכזי בפיתוח ושימור ההון האנושי ועידוד השאיפה למצוינות מקצועית ואישית במשרד".