בחירות | פרשנות

לגנץ ולנתניהו אין מה להפסיד. המשמעות היא אחת: הבחירות בדרך

המערכה של גנץ על תקציב דו-שנתי אמורה לעזור לו להגיע עם כבוד וקצת יותר מנדטים לבחירות • ואילו המטרה של נתניהו היא לצאת לבחירות כשנתוני התחלואה מהקורונה בשליטה ומספר המנדטים של בנט בירידה

בנימין נתניהו ובני גנץ בפתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ בפתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת

בני גנץ החדש נכנס לאולפני חדשות ומבהיר נחרצות שאין לו בעיה ללכת לבחירות. גנץ החדש מאלתר בנאומים בכנסת מול סיעתו ומנסה לשים סימני קריאה בסוף משפטים (הוא עוד צריך להתאמן). גנץ החדש מוריד את כובע הממלכתי לטובת מערכה קצרה מול הליכוד שתצליח באחד משני האופנים הבאים: או שתוביל אותו לכס ראש הממשלה (סיכויים קטנים עד לא קיימים) דרך אישור תקציב דו-שנתי או שתוציא אותו בכבוד ועם קצת יותר מנדטים מהממשלה הזו לבחירות.

בנימין נתניהו החדש מדבר באיפוק על השותפות עם כחול לבן ואף טוען שלאחרונה הדברים עובדים טוב יותר בחדרי חדרים. נתניהו החדש לא מדבר על המפגינים או על היועמ"ש אביחי מנדלבליט אלא רק על הטיפול בקורונה וקצת הסכמי שלום. נתניהו החדש החליט לבחור במה שעובד בשביל נפתלי בנט - לדבר עניינית על המצב ולא לעסוק בפוליטיקה, לחבק את גנץ, שמנסה לבדל את עצמו ולהוביל לבחירות, אם אפשר אחרי אישור תקציב 2020.

לגנץ אין מה להפסיד. המנדטים בורחים ממנו והוא צריך לעבוד קשה כדי לשכנע את ציבור הבוחרים הפוטנציאלי שעדיף להם בינתיים אותו בממשלה כשהוא בולם את נתניהו מביצוע תוכניותיו. הוא עושה את זה באמצעות מלחמה מתבקשת על אישור תקציב דו-שנתי, שהלכה למעשה תוביל אותו לכס ראש הממשלה בסוף - מטרת העל. בכחול לבן בטוחים שאם גנץ יתיישב על כסא רה"מ כל מה שהיה עד אז - יימחק והוא ירוויח חזרה את אמון הציבור. אבל כשברור שנתניהו לא מתכוון לתת לו את הניצחון הזה, ברירת המחדל היא לפחות יציאה לבחירות במועד שהם מחליטים עליו ולא כשהם נגררים אחרי הלו"ז של נתניהו.

לנתניהו אין מה להפסיד. המטרה שלו היא לצאת לבחירות כשנתוני התחלואה מהקורונה בשליטה והמשק מתייצב חזרה. המנדטים של בנט צמודים למספר החולים שהאמיר, וברגע שמספר החולים התחיל לרדת - בליכוד מצפים לקבל את המנדטים שלהם חזרה. המגמה הזו כבר נצפתה בסקרים האחרונים שפורסמו בערוצים המרכזיים. אין לו מה להפסיד כי הוא רואה בסקרים שרוב מכריע של בוחרי הליכוד מעדיפים בחירות על פני המצב הקיים. הוא הולך לבחירות אבל בדרך ינסה להחזיר לעצמו כמה שיותר מנדטים ולהשאיר את בנט מאחור.

נתניהו שומר את הקרב הפוליטי לבנט

בכל הזמן הזה שגנץ מייצר מלחמה מול נתניהו, שמונע את אישור התקציב הדו-שנתי ממניעים פוליטיים, נתניהו אפילו לא ממצמץ לעבר גנץ, הוא מנהל את המלחמה שלו מול האויב מבית - בנט. משולש פוליטי שמשאיר בחוץ את יתר השחקנים על המגרש. לכן כל פעם שבורח לנתניהו ה"פוליטי" בימים האחרונים הוא מרכז מאמץ מול יו"ר ימינה. "אני לא מנצח בסקרים, רק בבחירות", אמר אתמול בכנסת ושיגר רמז עבה למי שעד עכשיו לא הצליח לממש את הפוטנציאל שלו בקלפי.

בימינה היו רוצים שכחול לבן ישתמשו בקלפים שבידיהם עד הסוף ואכן יובילו לבחירות מהר ככל האפשר, גם שם יודעים שככל שמועד הבחירות יתרחק כך סיכוייהם בקלפי קטנים. "בעוד שבועיים נדע אם יש תקציב דו-שנתי או לא ואם פנינו לבחירות", אמר לי גורם בכחול לבן היום. בימינה מכינים להם גם את התשתית החוקית לפיזור הכנסת, רק שיקחו. יועז הנדל שהתייצב בימים האחרונים לצדם של אנשי כחול לבן במאבק על התקציב עושה זאת כמועמד עתידי של ימינה כמובן ובחירות מוקדמות ישרתו גם אותו במקרה שאכן החיבור יצא לפועל.

המהלך של גנץ וכחול לבן שמובילים לבחירות במידה שלא יאושר תקציב שמט את האיום האחרון של נתניהו עליהם. כשלכחול לבן אין מה להפסיד לכאורה ולנתניהו לא נשאר במה לאיים - הכרוניקה הפוליטית משנה את מאזן האימה לטובתם של כחול לבן שמתכננים עוד כמה מהלכים עד שיגיעו לקלפי. תקציב כנראה שלא יהיה פה לפני הבחירות והוא באמת לא הנושא המהותי על השולחן בין הפוליטיקאים מכל הצדדים. השאלה היחידה שתכריע היא: מי ינצח בדעת הקהל בתקופת הפרה-בחירות בחודש הקרוב.