למרות הסגר: שיא של עשור בהיקף המשכנתאות לחודש ספטמבר

הציבור לקח בחודש ספטמבר משכנתאות בהיקף 6.3 מיליארד שקל • 15% מהמשכנתאות היו לטובות דירות מחיר למשתכן • הסיבות לזינוק המפתיע: הריביות הנמוכות לצד חוסר הוודאות לגבי המדיניות הממשלתית בשוק הנדל"ן

רכישת דירה / צילום: Shutterstock
רכישת דירה / צילום: Shutterstock

הציבור המשיך להסתער על דירות גם בחודש ספטמבר, שבמחציתו השנייה הוטל הסגר השני. בספטמבר הציבור לקח 6.3 מיליארד שקל משכנתאות, והוא נחשב לחודש ספטמבר החזק ביותר בעשור האחרון מבחינת היקף המשכנתאות. המספר מרשים במיוחד, לנוכח חגי תשרי שהחלו ב-18 בחודש. רוכשי הדירות במסגרת מחיר למשתכן ממשיכים להוות חלק משמעותי מביצועי המשכנתאות. נראה, כי הריביות הנמוכות והמצב הפוליטי הבעייתי הם הגורמים העיקריים שמסבירים את הנתונים המפתיעים.

8,363 הלוואות לרכישת דירות ניתנו בחודש שעבר, נתון דומה לזה של יולי ואוגוסט, שדומה לזה של יולי-ספטמבר בשנה שעברה. השוני כמובן הוא הקורונה הבריאותית והכלכלית שפקדה את המדינה וספציפית לגבי ספטמבר, החגים, שבמהלכם חל בדרך כלל צמצום בממדי עסקאות הנדל"ן וכפועל יוצא גם בלקיחת משכנתאות.

משכנתאות בהיקף 1.25 מיליארד שקל מוחזרו

כמו בחודשים האחרונים, חלק משמעותי מהמשכנתאות, כ-15%, ניתן לרוכשי דירות במסגרת מחיר למשתכן. האחוז הזה דומה למשקל רוכשים אלה גם בחודשים שעברו. גם המשכנתה הממוצעת שנלקחה, בגובה של כ-695 אלף שקל, דומה לאלה שנלקחו בחודשים האחרונים, ואולם ככלל ניכר כי הזוגות הצעירים שלוקחים משכנתאות במחיר למשתכן הגדילו מאוד את הנטל הכלכלי ואת התלות שלהם בבנק. עד פרוץ הקורונה המשכנתאות הממוצעות שנלקחו היו בסביבות חצי מיליון שקל.

משיחות שקיימנו עם רוכשי דירות במסגרת התוכנית, הסבירו אלה, כי סיומה של מחיר למשתכן, ביחד עם הכאוס הפוליטי ואי גיבוש תוכנית חלופית אמיתית לדיור בר השגה - הם הגורמים שמביאים אותם לקחת סיכון ולרכוש את הדירות. גורם אחר הוא כמובן ההנחות שהם מקבלים על הדירות - דבר שנראה בעיני רבים כהזדמנות שלא תחזור בשנים הקרובות.

גורם שלישי לרכישת דירות בימים אלה של ערפל כלכלי הוא הריביות הנמוכות. באוגוסט וספטמבר נרשמה ריבית ריאלית משוקללת נמוכה במיוחד של 1% - כמעט רבע פחות מהריבית שהייתה במשק במרץ השנה. גורם זה צויין אף הוא על ידי רוכשי דירות במחיר למשתכן, והוא בא לידי ביטוי בריבוי המיחזורים שנרשם בספטמבר - 1.245 מיליארד שקל. מדובר במספר שדומה לזה שנרשם ברבעון הראשון של השנה, ואולם מפרוץ הקורונה, שיעור המיחזורים היה נמוך יחסית - אולי משום שהבנקים נתנו אפשרות ללקוחות לדחות משכנתאות.

הסגר השני מאופיין גם בהתנהלות אחרת מצד דוחי המשכנתאות, לעומת הסגר הראשון במרץ-אפריל. בעוד שבסגר זה אחוז הדחייה הגיע לרבע מכלל יתרת החוב על המשכנתאות, בספטמבר הוא שמר על יציבות ואפילו ירידה קלה של כחצי אחוז לעומת אוגוסט. 46.8 מיליארד שקל נכללו בספטמבר כמשכנתאות דחויות.